Additionally, paste this code immediately after the opening tag: „Fietser wordt gele kanarie” - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

„Fietser wordt gele kanarie”

Martin E. van Doornik schreef:
Blanche schreef:Niets mis mee om zichtbaar te zijn. Sinds ik fietskleding koop in opvallende kleuren, merk ik dat automobilisten me veel eerder zien. Das wel zo fijn.
Wij hebben bijvoorbeeld een fluoriserend geel windjack gekocht. Bike4travel heeft ze o.a.
De hesjes zijn ook eenvoudig te koop bij Aldi of Action voor nog geen vijf euro. Ik heb er zelf twee: een oranje hesje voor in de auto (bij pech verplicht in Duitsland, daar rijden wij vaak door) en een geel hesje met een eland op mijn rug, gekocht in Zweden, zoals hieronder:

http://korkortonline.se/teori/vagmarken ... arken/a19/
De Aldi hestjes zijn niet lekker als je tegen de wind in moet fietsen... Leuk voor (hard)lopen, maar ga je sneller dan gaat het flapperen en dat vind ik op de lange duur irritant.

Zelf gebruik ik 's avonds / 's nachts op de fiets een hesje wat ik ook op de motor gebruik met slecht weer / duisternis. Gemaakt van stretch materiaal en zit als 'gegoten'. Is wel wat duurder, maar is op de lange termijn duurzamer in mijn ogen.

Groeten
Eric
Het probleem met veel van die sporthesjes is dat ze niet aan de EN norm voldoen, zelfs niet aan de laagste EN1150 (althans zo heet die dacht ik).
Wim
Ik geloof dat geel of oranje niet zo heel veel uitmaakt wat betreft zichtbaarheid. Maar wat me laatst opviel in Londen is dat heel veel fietsers die iets fluoriserends dragen hebben gekozen voor geel. Het praktisch en wellicht psychologisch effect is dat je niet eerst hoeft te kijken wat je daar ziet, een wegwerker, een vlag of misschien wel een fiets; geel in een uithoek van je blikveld is gewoon fiets.
Wat dat betreft zou regelgeving misschien nog niet zo gek zijn, maar dan alleen t.a.v. de kleur :wink:

Frank
Ik draag zelf ook vaak een fluorhesje en vind het belangrijk om goed gezien te worden, maar om hier nu weer regeltjes voor te gaan invoeren, eventueel aangevuld met de juiste norm, vind ik echt veel te ver gaan. Laat ieder z'n eigen verantwoordelijkheid nemen ipv dat de overheid het gaat regelen!
Die norm vind ik wel belangrijk: slechts dan kun je zonder technische kennis weten dat je iets deugdelijks koopt. Standaardisatie en normering zijn belangrijke instrumenten van technische vooruitgang en economische groei.
Wim
Fietsers worden fluoriserend geel; voetgangers worden fluoriserend groen; kinderen in het verkeer krijgen een afwijkend tweede kleurtje; paarden worden fluoriserend paars; honden worden fluoriserend rose; automobielen worden fluoriserend rood; motoren, brommers en snormotoren worden fluoriserend blauw. :lol: :lol: :lol: :lol:
bert sitters schreef:Fietsers worden fluoriserend geel; voetgangers worden fluoriserend groen; kinderen in het verkeer krijgen een afwijkend tweede kleurtje; paarden worden fluoriserend paars; honden worden fluoriserend rose; automobielen worden fluoriserend rood; motoren, brommers en snormotoren worden fluoriserend blauw. :lol: :lol: :lol: :lol:
Briljant idee Bert, daar gaan we voor! :wink:
Wat betreft de kleur: bij veel licht lijkt geel me minder opvallend dan oranje.
Andersom lijkt oranje me minder zichtbaar bij weinig licht (schemer, tunnel).

Ik zou dus zeggen: overdag in de zon en in de mist een fluo-oranje kleur, en richting de schemering en in tunnels een fluogele kleur.