Additionally, paste this code immediately after the opening tag: „Fietser wordt gele kanarie” - Forum Wereldfietser

„Fietser wordt gele kanarie”

Vandaag in De Telegraaf:

„Fietser wordt gele kanarie”

door Herman Stam

BRUSSEL - Als het aan het Europese Parlement ligt, fietsen we binnenkort allemaal met een fluorescerend veiligheidsvestje aan. Bovendien mogen beginnende automobilisten geen druppel alcohol meer in hun bloed hebben en wordt in alle woongebieden de maximale snelheid teruggeschroefd naar 30 kilometer per uur.
„Onze fietsers moeten eraan geloven en worden gele kanaries”, zegt Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) vol afschuw. „Hiermee wordt gesuggereerd dat fietsen gevaarlijk is, terwijl het de meest veilige vorm van verkeer is. Europa moet zich niet mengen in dit soort zaken.” „In Oostenrijk is het bijvoorbeeld volstrekt normaal om winterbanden te verplichten, maar dat ga je toch ook niet vanuit Brussel aan Spanje opleggen”, foetert Van Dalen, die in de transportcommissie van het parlement zit.
Liever een gele kanarie dan een dooie, denk ik dan maar. In de stad draag ik geen high visibility kleding, maar op tochten altijd wel. Die twee andere maatregelen hadden zeker al veel eerder genomen moeten worden.
Wim
krijgen we dan eindelijk en471 class3 fietskleding op de markt?

Ik kan me nog een TV programma herinneren met een of andere maffe britt op een fiets met een vreemde fiets met een lefty en altijd met een fluo jack aan...

rij zelf wel heel erg vaak met een fluo windjack aan en soms met een en471 vestje over het regenjack.

Bas
En 471 is er eigenlijk nog niet voor fietsers, maar er is wel wat Frans spul dat aan wat lagere eisen voldoet zoals gelden voor fietsen in Frankrijk.
Wim
Geen paniek, bericht staat in De Telegraaf. Is dus vooral bedoeld om anti-EU stemming te maken.
Fluo-gele auto's zijn ook beter zichtbaar. Als ze voor alle voertuigen fluokleuren verplichten, dan doe ik mee.

Uiteindelijk is het de omgekeerde wereld: het is niet de zwakke weggebruiker die zich moet aanpassen. In Nederland staat men daar al wat verder in, in België zijn de beleidsbeslissingen nog vaak om bij te huilen.
Aangezien het citaat uit de Telegraaf nogal sumier is heb ik het even opgezocht.

Uit het persbericht van het Europees Parlement (Committee: Transport and Tourism ) :
High-visibility reflective vests should be carried in vehicles for all occupants, say MEPs. Cyclists, too, should be encouraged to wear helmets and reflective vests after nightfall, they add.
Dat is toch iets anders...
Wat ze zouden moeten verbieden is voetgangers is stadscentra. Ik heb er deze week al tientallen moeten ontwijken die liepen waar ze dat echt niet mochten!
:wink:
Ik mag toch hopen dat vrijheden niet verder ingeperkt worden met overvloedige regelgeving. Het moment dat je verplicht zo'n sullige helm moet gaan dragen op de fiets of een reflecterend vestje, stap ik weer in de auto. Het lijkt me zinvoller te investeren om fietsgedeeltjes zoveel en zo goed mogelijk gescheiden te houden van autoverkeer. Dat gaat wel euro's kosten zodat het probleem bij de fietser neerleggen natuurlijk wel een stuk makkelijker is.
Zoals de meesten weten, is in Frankrijk het fluorescerend hesje verplicht wanneer het donker wordt; zelf draag ik het op brevetten (die niet altijd via rustige landwegeltjes lopen) altijd, zelfs overdag. Wat een belachelijk domme reactie van de Europarlementariër hierboven - hij denkt ongetwijfeld in geheel bijbelvaste traditie dat geen mus uit de dakgoot valt zonder de wil van de hemelse vader 8) ... gele kanaries daarentegen :wink: ... enfin, zonder zwans : liever een slimme gele kanarie, dan een koppige dooie mus.
Als alle auto’s straks verplicht verlichting overdag moeten voeren en ook alle fietsers nog eens kanariegeel rondrijden, dan zie je gewoonweg niets meer door al dat geschitter en geschijn. Niemand valt dan nog op. En dan? Allemaal een zwaailicht?
eenzame fietser schreef:Als alle auto’s straks verplicht verlichting overdag moeten voeren en ook alle fietsers nog eens kanariegeel rondrijden, dan zie je gewoonweg niets meer door al dat geschitter en geschijn. Niemand valt dan nog op. En dan? Allemaal een zwaailicht?
Daar ben ik het volkomen mee eens! Een kleine maand geleden heb ik ergens in Suffolk (Engeland) bij uitzondering wel een geel fluo hesje gedragen, alleen omdat het ging avondschemeren en dat op een doorgaande weg zonder fietspad. Tevens led-fietsverlichting aan. Overdag nul komma nul hesje. Thuis bezit ik ook een oranje fluo hesje, maar dan noemt niemand mij nog een flamingo....
Het loopt allemaal niet zo'n vaart. Volgens de blog van David Hembrow, die ik iedereen aan kan raden, geeft Mark Wagenbuur een vaste bijdrager de volgende reactie op:

http://hembrow.blogspot.com/2011/06/whe ... urday.html

"On June 22nd many people in the Netherlands became rather concerned by news reports that the European Commission would want to make it mandatory for all these cyclists to wear high visibility vests. For the Dutch an alarming thought. One Dutch member of the European parliament immediately stated: "This [report] implies that cycling is dangerous when in reality it is the safest means of transport. Cyclists should not be yellow canaries". Which from the Dutch view point is understandable. Just imagine all the people in the above video in those vests or even worse, the ones in this rush hour video. It would blind everybody! So is this really what the European Commission wants? It is always good to go back to the source of such reports. I found the press release and the message is not quite what it became in the Dutch press: "High-visibility reflective vests should be carried in vehicles for all occupants, say MEPs. Cyclists, too, should be encouraged to wear helmets and reflective vests after nightfall, they add".

"Encouraged" and "after nightfall". So not mandatory and not at all time. Still, from a Dutch view point a ridiculous idea going against everything cycling stands for in the Netherlands, where road deaths have already decreased enormously by investing in good cycling infrastructure.
Feit is dat Herman Stam in De Telegraaf dus een stukje geschreven heeft dat, zoals vandaag normaal lijkt te zijn, niets meer is dan sensatie-rommeljournalistiek. Ik hoop dat De Telegraaf niet gezien wordt als kwaliteitskrant in Nederland?

Peter van Dalen van de ChristenUnie heeft ook direct bewezen niet in staat te zijn een heel kort, eenvoudig geschreven persbericht in het Engels te verstaan. Dat lijkt ook al even de standaard in de politiek.

Die persberichten zijn heel eenvoudig te vinden trouwens: http://www.europarl.europa.eu/nl/pressroom/

/einde uiting frustratie
Lasse schreef:Aangezien het citaat uit de Telegraaf nogal sumier is heb ik het even opgezocht.

Uit het persbericht van het Europees Parlement (Committee: Transport and Tourism ) :
High-visibility reflective vests should be carried in vehicles for all occupants, say MEPs. Cyclists, too, should be encouraged to wear helmets and reflective vests after nightfall, they add.
Dat is toch iets anders...
Gelukkig dat valt mee. Kreeg ernstige jeuk van dat bericht. Waar bemoeien ze zich mee, de regelzucht..! Maar blijkt een mooi voorbeeld te zijn van stemmingmakerij door de Telegraaf en een politicus die zich maar al te graag voor het karretje laat spannen. Schande!
Weet iemand waar je een fatsoenlijk aansluitend geel hesje kan kopen dat niet flappert in de wind?

Zou het in een mistig noordelijk Ierland misschien toch wel handig vinden....
Roald schreef:Weet iemand waar je een fatsoenlijk aansluitend geel hesje kan kopen dat niet flappert in de wind?

Zou het in een mistig noordelijk Ierland misschien toch wel handig vinden....

Klopt, bij ons staat hij dan ook op de paklijst. Maar volgens mij is een oranje kanarie in dat geval zichtbaarder dan een gele. Ik vind er niks mis mee om dat voor de eigen veiligheid te doen maar om het te verplichten gaat me net iets te ver.
Niets mis mee om zichtbaar te zijn. Sinds ik fietskleding koop in opvallende kleuren, merk ik dat automobilisten me veel eerder zien. Das wel zo fijn.
Wij hebben bijvoorbeeld een fluoriserend geel windjack gekocht. Bike4travel heeft ze o.a.
Blanche schreef:Niets mis mee om zichtbaar te zijn. Sinds ik fietskleding koop in opvallende kleuren, merk ik dat automobilisten me veel eerder zien. Das wel zo fijn.
Wij hebben bijvoorbeeld een fluoriserend geel windjack gekocht. Bike4travel heeft ze o.a.
De hesjes zijn ook eenvoudig te koop bij Aldi of Action voor nog geen vijf euro. Ik heb er zelf twee: een oranje hesje voor in de auto (bij pech verplicht in Duitsland, daar rijden wij vaak door) en een geel hesje met een eland op mijn rug, gekocht in Zweden, zoals hieronder:

http://korkortonline.se/teori/vagmarken ... arken/a19/
Hi,

zelf heb ik een hardloop hesje met rits, deze is wat stretchend en sluit dus netjes aan. Gebruik ik in veel verschillende omstandigheden, vaak in het donker of met regen.

Zowel craft als sugoi maakt echt helemooie hesjes, die van mij is van een of ander huismerk van een hardloop winkel.

Afbeelding

Ook heb ik natuurlijk een knal geel windjack met wat reflectie, doet ook wonderen.

Bas