Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets met kettingkast, beste smeermiddel voor ketting? - Forum Wereldfietser

Fiets met kettingkast, beste smeermiddel voor ketting?

Wat is het beste smeermiddel voor de ketting bij een fiets met kettingkast. Drylub, wetlub, supreme black of wax?
Geen van alle! Neem kettingzaagolie van bijvoorbeeld Stihl.
Die is speciaal gemaakt om kettingen te smeren onder extreme omstandigheden, hecht goed aan de ketting en is in verhouding tot de door jou genoemde middelen spotgoedkoop: 7 euro voor een liter, die minimaal zeven jaar houdbaar is. Ook nog gemakkelijk aan te brengen, bijvoorbeeld met een wattenstaafje of een stukje hout. Met die liter kun je overigens half NL aan smeermiddel helpen, want het spul is extreem zuinig in gebruik: voor een smeerbeurt gebruik ik nog niet één cc. Verkrijgbaar bij elke goede tuinmachinehandel.
hi, waar ketting zaag olie voor bedoelt is is het niet laten verbranden van de ketting tijdens het zagen. De speciale olie die "niet" biologisch belastbaar is is er juist op ontwikkelt dat deze makkelijk van de ketting af gaat. Hiermee verdwijt nl een groot deel van de pulp en loopt je ketting niet vast. Ook zal deze olie "snel" afgebroken worden door de natuur. Deze olien zijn minder bedoelt als smeer middel.

Ik neem aan dat je de aspen zaagolie bedoelt, deze is momenteel het meest gebruikt in de bosbouw en het minst milieu belastend.

Persoonlijk zou ik een smeer middel nemen die niet ontwikkelt is om snel op te lossen of te lossen van de ketting.
@ B@se: kettingolie is juist NIET bedoeld om snel te lossen van de ketting.
De belangrijkste fabricanten maken juist reclame met de grote hechtkracht van hun product omdat je er dan minder van nodig hebt. Bovendien kun je de snelheid van een op volle toeren draaiende motorzaagketting natuurlijk niet vergelijken met een draaiende fietsketting. De olie slingert er dus nauwelijks af en er blijft altijd voldoende in de ketting hangen voor voldoende smering.
Het 'snel' oplossen van biologische kettingolie is overigens ook een relatieve zaak: een paar weken in plaats van een paar maanden tot een paar jaar...
De olie die ik zelf gebruik is deels biologisch, deels synthetisch en daarom lang houdbaar.
Kettingolie wordt verder o.a. aanbevolen door een gerenommeerde fietsenmaker uit het Noorden des Lands.
tja, ik heb toch al behoorlijk wat verschillende soorten zaagolie gebruikt, vooral op husqvarna zagen en op de chirurgen zaagjes van stihl en deze olien zijn echt bedoelt om goed te lossen met de zaag pulp. De olie vliegt niet om je oren nee maar per rondje zit er gewoon een nieuwe druppel olie op de schakel. Normaliter zaag je een keer je benzine tank leeg op 1 tankje met ketting olie.

Je kunt natuurlijk ook je fiets ketting smeren met sla-olie of olijfolie, werkt allemaal, maar ik heb de ervaring dat olie ontwikkeld voor een bepaald doel beter werken dan iets gebruiken wat ergens anders voor bedoelt is. Een andere olie is natuurlijk beter dan droog maar met een goede wax, ketting olie oid is mijn ervaring dat dit een beter resultaat geeft op de langere duur.

Bas
Hoi,

Ook ik gebruik sinds een paar jaar kettingzaag olie en het bevalt me prima !
De olie blijft lang op de ketting en smeert goed.
En is spotgoedkoop ;-)
Zuiz,

Kettingkast gebruik je voor bescherming van je ketting in natte en modderige omstandigheden.
Ik zou de ketting smeren met drylub of ice wax (Pedros), alle andere smeermiddelen zijn voornamelijk bedoeld voor natte omstandigheden (o.a. wetlub, syn lub van Pedros etc.), waarbij de ketting niet de bescherming geniet van een kettingkast.
Deze "natte" smeermiddelen ontwikkelen, zo is mijn ervaring, een vettige laag die vaak naast de ketting ook de fietsachtertassen en mijn rechterkuit smerig maakt, ondanks het feit dat ik de ketting altijd goed schoonwrijf met een doek.

Als je de ketting weer moet naspannen, dan zal je een gedeelte van de kettingkast moeten demonteren, alsdan kan je de ketting weer van wat drylub of ice wax voorzien. Zo hou je je ketting optimaal gesmeerd.
Succes met de smering!
Frits
Mijn idee was dat vanwege de droge omstandigheden in de ketting kast een dry lube of wax het beste is. Denk dat ik voor de de wax ga (ondanks dat die factor 20 duurder is dat kettingzaag olie :( )
Hoewel niet direct een antwoord op de vraag "kettingkast en smeren" hier een linkje met een Duitse test inzake fietskettingen en verschillende soorten smeermiddelen.

Ik heb geen idee uit welk jaar het onderzoek stamt, maar de Wereldfietser kennende zal dat in no-time uitgezocht worden!

http://www.dk-content.de/trekkingbike/p ... mittel.pdf