Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie fietste reeds over de grand en petite saint-bernard! - Forum Wereldfietser

Wie fietste reeds over de grand en petite saint-bernard!

Ik wil van Martigny (zwit) fietsen naar Bourg Saint Maurice (fra) via Aosta (it) over de grand & petite St.Bernard. Heb daar al vanalles over gelezen maar kan een ervaringsdeskundige mij nu eens zeggen of deze wegen te doen zijn met de racefiets. Ik lees razend druk verkeer, tunnels, fietsgevaarlijk... Graag wat gedetailleerde info aub.(of alternatieven)

{edit moderator}
Graag geen hoofdletters gebruiken in de titels. Komt wat schreeuwerig over. Bedankt.
{edit moderator}
De Petite Saint-Bernard heb ik ooit een keer andersom gefietst (van Fra ri Ita) en vond ik een hele mooie pas en goed te doen qua verkeer....

Veel plezier!
Eric
Hej Patrick,

Zomer 2010 heb ik met de racefiets vanuit Martigny de Petit en Grand St. Bernard bedwongen. Mijn motto was boven komen maar belangrijker; weer heelhuids beneden komen. Kmgemiddelden deed ik niet aan. Ben geen racefietser dus! En ik heb enorm genoten!
Op weg naar beide passen ga je een paar keer kort door tunneltjes. Sommigen met een beetje daglicht, aan de rechterkant. Dus zonnebril op tijd van je neus laten glijden of even afpakken. Asfalt is niet het mooiste wat ik gezien heb maar prima te doen. Eerlijk gezegd kan ik me alleen de laatste, wat langere tunnel voor de Grand St. Bernard herinneren en dat zegt wellicht ook wat. Na die tunnel vond ik het klimmen pas echt beginnen.
Het kan overigens enorm waaien en koud zijn boven op de Grand St. Bernard met meertje en herberg. En daarna een lange, en toen winderige, afdaling waar ik het er niet warmer van kreeg. Brrrrrr. Regenpak hielp de kou enigszins buiten houden.
Van moeilijkheden naar de Petit St. Bernard kan ik me niets herinneren. Dan zullen stijgingspercentage, wegdek en tunnels wel meegevallen zijn. Op de Petit St. Bernard was het uitzicht interessanter vond ik. Naar beneden gaat via veel 'darmpjes'. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Tijdstip van de dag en zonnig of gewolkt kan veel schelen wat autoverkeer betreft. Vlak voor bochten vond ik automobilisten die voor mij reden en remden (lekker geurtje) of die mij tegemoet kwamen op MIJN HELFT een beetje lastig ;-). Dus voorzichtigheid van jouw kant is wel geboden.
Alternatieven heb ik niet.
Ik zou zeggen: doen en gebruik je verstand. (Regen/windkleding, zonnebril, helm, niet versleten remblokjes, genoeg eten maakt het je wat gemakkelijker)
Wanneer je wilt kan ik de routebeschrijving, km's en stijgingspercentages, van het reisbureau voor je opsnorren en evt. kopiëren en opsturen.
Loes
Ik heb eveneens vorig jaar (zomer 2010) de Grand Saint-Bernard gedaan weliswaar vanuit de Italiaanse kant (vanaf de camping in Valpelline), op m'n trekfiets met minimale bagage. Ik heb er niet echt van genoten, het was een beetje boven mijn petje (misschien was ik te moe op dat moment) en het was meer doorbaggeren op karakter. Wat ik me er verder van herinner :
- het wegdek aan de zuidkant (mijn beklimming dus) was soms in barslechte staat, en er waren op verschillende plaatsen werken in uitvoering (stof, grind...).
- inderdaad zeer winderig, dat soort hellingspercentages en dan nog windstoten tegen en opzij, pfff... en koud, zelfs in de beklimming !
- ik heb alleen geklommen, vrouw en kinderen wachtten mij boven op, en met de auto zijn we de noordhelling (Zwitserse kant) afgereden; ik weet nog dat ik mij de bedenking maakte dat ik toch wel blij was (het slechte wegdek van) de zuidkant beklommen te hebben, want die lange en veelvuldige galerijen aan de noordkant leken mij erg gevaarlijk voor fietsers, er wordt ook behoorlijk snel in gereden, het wegdek was ook duidelijk beter.

Kortom : als je erop uit bent eens een prestatie neer te zetten, ok dan, waarom niet, maar er bestaan mooiere en interessantere cols.
Patrick De Kinder schreef:Ik wil van Martigny (zwit) fietsen naar Bourg Saint Maurice (fra) via Aosta (it) over de grand & petite St.Bernard.

Geen recente ervaring met de italiaanse kant (behalve dat de koffie daar goedkoper is als aan de franse kant) maar de afdaling over de weg*) van de petite st bernard is breed, simpel(4-6%) en ( zeker buiten het weekend) rustig. Vanaf Bourg st maurice kun je verder het dal door met een fietspad langs de rivier

*) met MTB aspiraties zou je na de 2e haarspeld de oude romeinse weg kunnen oppikken
Ik heb met de fiets (met bepakking) alleen de zuidzijde van de Grote St Bernard gefietst. Geen lastige pas, nergens echt steil, maar ook niet bijzonder mooi (maar dat kan ook komen doordat ik in de regen fietste en weinig van de omgeving kon zien). Ik zou me geen zorgen maken.

Noordzijde van de Grote St Bernard kan ik afraden: een brede weg waarop hard wordt gereden, niet interessant.

O, nu zie ik pas dat je met de racefiets wilt gaan. Waarom dan deze vraag? Niet l$llen maar fietsen joh!