Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met fietstassen van Crosso?? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaring met fietstassen van Crosso??

Ikzelf heb net de big dry's besteld.
De verkoper zij dat hij nog iets extra's zou doen aan de fietstassen
maar heb totaal geen idee wat dit is.
Dus zou ik ook wel eens willen weten wat die aanpassingen zijn van jou tassen.

Verder verliep de verkoop heel goed en omdat ik deze bestelling heel vlug wou was het voldoende om een uittreksel van de betaling in te scannen en meet te sturen met een mailtje.

Aäron.
Voor alle geinteresseerden in de Crosso fietstassen, ze zijn nu ook in Nederland verkrijgbaar!!!
De tassen kunnen online besteld worden via de site: www.life4travel.nl.



Greetz,

Baika
Ik ben zelf op zoek naar fietstassen voor een fietstocht van Istanboel naar China (eindpunt nog te bepalen). Dit is mijn tweede fietstocht en moet nog veel spullen aanschaffen.

Er zijn een aantal zaken voor mij belangrijk wat betreft de tassen.
1) De prijs van de tassen; ben toch student.
2) Het gewicht; wil zo licht mogelijk op weg gaan.
3) Het ophangsysteem; we zullen redelijk veel onverhard rijden.
4) Duurzaamheid (sterkte) van het materiaal; na een valpartij liever geen scheuren in de tas.
5) Waterdichtheid.

Ik heb veel positieve reacties op de Crosso tassen gelezen. En zeker wat betreft de prijs en het gewicht presteert Crosso veel beter dan Vaude of Ortlieb. Ook wat betreft de duurzaamheid en sterkte van het materiaal lijkt Crosso mij een goed keus. Wel jammer dat Crosso nog PVC gebruikt.

Ik zit nog wel met een aantal vragen.

Het ophangsysteem, zoals dat op de vorige pagina staat, lijkt mij erg billig. Heb zelf mijn eerste fietsreis met een Agu variant van de haken gereden en dat was verre van een succes. De popnagels gingen stukken en de haken schoten los (van een Gazelle bagagedrager). Komt dit mechanisme wel in de buurt van het gerenommeerde Vaude ophangsysteem? En beschadigen de haken de drager niet? Voor deze reis heb ik een nieuwe fiets, met Tubus dragers voor en achter.

Ik zou zelf voor de Crosso Twist tassen gaan, vanwege het gewicht. Maar hoe is het gesteld met de waterdichtheid van deze tassen? Ik ga namelijk ook een stuk door de winter fietsen in Turkije en Iran. En los daarvan moeten mijn spullen gewoon droog blijven. Kunnen ze een dag regen of sneeuw weerstaan?

Kunnen de Crosso voortassen op een Tubus voordrager?

Vedet
Vedet schreef:Het ophangsysteem, zoals dat op de vorige pagina staat, lijkt mij erg billig.
Ik deel je vermoeden. Ik zou op zijn minst bij voorbaat de klinknagels vervangen door rvs rondkopinbusboutjes, zelfborgende moertjes en ruime ringen.
Of de haken sterk genoeg zijn moet de praktijk van jouw ruwe reis waarmaken. Gelukkig is zo'n 'ophangsysteem' in elk ver land te herstellen.
Of het op je dragers past zou ik wel willen passen.
Je dragers zullen er zeker van beschadigen, maar dat doen ze van O of V-tassen ook. Opmerkelijk genoeg slijt het staal van de drager sneller dan het kunststof van de haken.
De andere optie prijs/gewicht/duurzaam zijn uiteraard de goedkoopste ortliebs. Dan heb je bewezen spul.
Leon
Je kunt de tassen redelijk goed vastzetten met de onderste haak, dus het zou wel goed vast moeten blijven zitten.
Qua duurzaamheid en waterdichtheid zal het niet veel uitmaken of je Crosso hebt of Ortlieb. Als je met Ortliebs valt heb je er ook een gat inzitten en dat verwacht ik bij de Crosso ook :roll:
En zolang je er nog geen gaten inhebt, zal het ook nog wel waterdicht zijn...

Maar meet je Tubus even op! Niet de buisdikte, maar de afstand tussen de twee rode punten (zie tekening) levert een probleem op. Want dan moet één van die haken achteraan bevestigt worden... das niet handig lijkt me, want dan kan die er zo afvallen. Afbeelding
De tassen zijn heel net getaped op de naden, hoeveel jaar dat meegaat, dat mag jij uitvinden voor ons, ik heb de "big" gekocht voor offroad tochten maar de ophanging is daar niet optimaal voor, vind ik, in de praktijk getest.
Ik ga waarschijnlijk toch een set Crosso Twist tassen proberen. Wat afgelopen zomer bleek, en zoals Leon ook al zei, als dit type haak los gaat, is het gemakkelijk weer vast te zetten.

Ik ga deze zomer fietsen door de Baltische staten en daar zou ik de tassen dan kunnen testen. De Tubus drager wordt opgemeten en als de tassen passen, zal ik ze bestellen.
Excuses voor de dubbele post.

Wellicht is het beter de popnagels van de haken al meteen te vervangen met boutjes, moeren en drukringen. Zijn er fietser die ervaring hebben met een dergelijke verbinding?
Vedet schreef:Excuses voor de dubbele post.

Wellicht is het beter de popnagels van de haken al meteen te vervangen met boutjes, moeren en drukringen. Zijn er fietser die ervaring hebben met een dergelijke verbinding?
Na montage van M5 boutjes en moertjes kan er nog vanalles stuk gaan, maar niet dat.
Leon
Passen die Crosso dry small tassen op een Tubus Vega?
Ik zie namelijk geen horizontale onderbuis, zoals wel bij veel andere Tubus modellen, die de onderste haak van de tas "borgt".
Ik heb vandeweek mijn set Crosso Expert opgehaald.

De service was alvast super: het was geen probleem om de tassen bij de distributeur op te komen halen in verband met tijdnood rond ons vertrek richting Florence. De afwerking van de tassen ziet er goed uit, met het weer van de afgelopen dagen denk ik dat ik de komende weken ook wel een beeld krijg hoe ze zich in de praktijk houden.

Na terugkomst zal ik m'n ervaringen hier toevoegen.
Knerbert schreef:Passen die Crosso dry small tassen op een Tubus Vega?
Ik zie namelijk geen horizontale onderbuis, zoals wel bij veel andere Tubus modellen, die de onderste haak van de tas "borgt".
Niemand?
Volgens mij geef je het antwoord zelf al.

Misschien kun je zelf achter de boutjes aan de onderkant ondersteboven haken monteren om de tas achter te haken?
Knerbert schreef:
Knerbert schreef:Passen die Crosso dry small tassen op een Tubus Vega?
Ik zie namelijk geen horizontale onderbuis, zoals wel bij veel andere Tubus modellen, die de onderste haak van de tas "borgt".
Niemand?
Ik heb geen vega en ook geen dry, maar met de twist klein heb ik het voorlopig zo opgelost.
Een tentharing-elastiek is denk ik duurzamer dan een rubber pakking :)

Afbeelding
Sorry dat ik niet sneller heb gereageerd op jullie vragen welke aanpassingen ik heb laten doen aan mijn Dry Big tassen.
Ik heb alle extra bevestigingspunten laten plaatsen zoals ze op de Twist serie te vinden zijn.
Hierdoor kan de bijbestelde extra pocket, die als mijn EHBO kit dienst doet duidelijk zichtaar aan de buitenkant bevestigd worden zoals op de foto te zien is. ook zijn de klep bevestigingspunten op de achterkant aangebracht, dit leek mij handig voor de bevestiging van het zonnepaneel dat ik zou kopen, maar door toeval kreeg ik een ander paneeltje van een vriend welke zelf al was uitgerust met een clip. Deze klep bevestigings punten wou ik ook gaan gebruiken voor de bevestiging van schouderbanden, zodat 1 tas ook als daypack gebruikt kon worden. maar dat is er uiteindelijk ook niet van gekomen. (Deze bevestigingspunten, de onderste, zijn duidelijk zichtbaar op de foto van Rop.)
Maar na 4000Km kan ik zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de tassen. Goed waterdicht, perfect formaat voor mijn uitrusting en stevig. Heb wel een klein gaatje opgelopen in 1 zijkant door een uitstekende metaalsplinter/schroef bij een hekje (eigen schuld) maar dat was met een plakker snel weer gefixt.
Afbeelding
Iemand misschien al ervaring met het overzetten van oude/gebruikte hakenset van de bekende merken op deze tassen?
Kunie schreef:Sorry dat ik niet sneller heb gereageerd op jullie vragen welke aanpassingen ik heb laten doen aan mijn Dry Big tassen.
Ik heb alle extra bevestigingspunten laten plaatsen zoals ze op de Twist serie te vinden zijn.
Hierdoor kan de bijbestelde extra pocket, die als mijn EHBO kit dienst doet duidelijk zichtaar aan de buitenkant bevestigd worden zoals op de foto te zien is. ook zijn de klep bevestigingspunten op de achterkant aangebracht...

Hoe is jouw ervaring met het inslijten van de haken op je bagagedrager?
Mijn aluminium dragers zijn zwart gecoat. Die coating was er binnen een paar dagen van af op de plekken waar de metaleen beugels op de drager liggen (eerste krassen binnen een uur). maar verder geen ernstige slijtage aan het aluminium zelf opgemerkt. Moet wel toegeven dat ik goedkope dragers heb, en de kwaliteit van de coating misschien niet optimaal is. Aan de andere kant is het een feit dat er beschadiging optreed als je metalen beugels op aluminium bevestigt. Bij aanschaf was ik er dan ook al wel van uitgegaan dat de coating zou beschadigen. Dat maakt bij aluminium verder ook weinig uit. Als de optische beschadigingen je niet uit maken denk ik dat je de combi van metalen beugels en alu dragers jaren kan gebruiken voor de slijtage zo erg is dat de draagkracht in gevaar komt.
Roald schreef:Iemand misschien al ervaring met het overzetten van oude/gebruikte hakenset van de bekende merken op deze tassen?
Roald, ik heb net m'n ortiel achtertassen gestript: het ophangsysteem lijkt mij probleemloos over te kunnen op de Crosso tassen! Het is een lange strip met 4 bevestigingsbouten en dan nog de onderhaak (maar misschien is die juist van de Crosso beter? Bij mij vliegt de Ortlieb tas er op onverharde weg erg vaak af aan de onderkant...)
Deze schroeven zitten door de tas heen, door het harde plastic en dan met een plastic 'bout' achtig ding weer vast. Deze bevestiging is dus (blijkbaar) ook waterdicht en kan dus probleemloos over op de andere tas, mits je even op de juiste plaats een gaatje boord, of met de priem een gaatje maakt in het plastic van de tas.

Deze bevestigingen zijn ook apart te bestellen toch bij ORtlieb? (jup even opgezocht: zie hier! http://ortlieb.com/p-ersatz.php?sp=ersatz-ql1&lang=nl)

Succes iig, als ik jou was zou ik het proberen!
Bedankt Janneke,

Ik hou het als optie voor als mijn huidige tassen versleten zijn. ALs ik de hele set rails en haken los kopen is het prijsvoordeel ver weg gevlogen, vermoed ik.