Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur kettingen op een Rohloff - Forum Wereldfietser

Levensduur kettingen op een Rohloff

Vorige jaar is DEZE discussie geweest over kettingen voor de rohloff en stonewash jeans.

Nu meer dan een jaar verder,

Hoe zijn de ervaringen met de genoemde, KMC x1, shimano XT, wipperman connex en sram? :lol:

1. Type ketting.
2. Km gereden.
3. Ben je lief voor je ketting geweest.

Vraag me toch af of de duurder kettingen de geld waard zijn. Ik ben van plan om binnen kort 2 kettingen voor mijn reisje te kopen(de eerste stukje van mijn reis dan), van daar de vraag.
Hoi Shane,

Ik heb afgelopen reis gefietst met shimano HG ( 60 geloof ik ), niet al te duur.

Ben niet al te lief geweest, om de 500 km beetje schoonmaken met tandeborstel en smeren met kettingzaagolie ( tip van Harm )
Of als er heel veel zand/stof opzat na een dag over woeste gravel/zand paden wat vaker poetsen.

Eerste ketting ging 8400 km mee en de tweede 9800 km.

Groetjes !
Mijn KMC X1 na ca. 8000 km uit voorzorg vervangen met lange trip voor de boeg. Ketting was redelijk versleten maar duidelijk niet op. Was werkzaam op een Idworx ER met gesloten kettingkast. Schoonwrijven en smeren ongeveer elke duizend km.
Opnieuw KMC X1 gemonteerd met nieuw Rohloffkransje 16.
Ik heb het allemaal niet geteld en gemeten, maar mijn KMC x1 was vrij snel een stuk langer, naar mijn gevoel duidelijk sneller dan de Rohloff ketting die er eerst op zat. Ik moet hem dringend gaan opmeten, maar dan gaat er denk ik een Wippermann Connex op. Lekker goedkoop, en met een handige verbindingsschakel. Dan is het ook geen punt als hij eventueel wat sneller slijt. Gewoon elke 2000 km een nieuwe, of zelfs nog eerder.
Wim
Wim schreef:Gewoon elke 2000 km een nieuwe, of zelfs nog eerder.
Wim
Dat wordt nog leuk als je, net als Shane, 30.000 km wilt gaan fietsen :lol:
frank bueters schreef:
Wim schreef:Gewoon elke 2000 km een nieuwe, of zelfs nog eerder.
Wim
Dat wordt nog leuk als je, net als Shane, 30.000 km wilt gaan fietsen :lol:

Ja, of gewoon hier in NL elke maand 1000 km fietst. :o
Ketting moet toch echt wel 10.000 km mee gaan..
Mario heeft laatst deze link gepost:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=116,0,0,1,0,0

Resultaten zijn erg duidelijk:
http://www.bikeboosting.nl/picture/uploads/105.jpg
Kettingen zijjn goedkoop. Een zelfs licht versleten ketting begint de tandwielen op te eten. Daardoor kun je na verloop van tijd ook geen nieuwe ketting meer gebruiken op oude tandwielen. Het is dus ofwel de ketting steeds snel vervangen, of de hele boel afrijden tot de ketting breekt of begint over te slaan. Vooral bij die laatste variant is het de moeite waard een goede ketting te gebruiken - maar welke? Helaas maakt Rohloff geen kettingen meer.
Wim
Wim schreef:Kettingen zijjn goedkoop.
Wim
KMC X1: € 32,95!

Gerd
Sram pc830 nog geen tientje, gaat bij mij zeker 5000km mee (spatborden) en daarna houdt de cassette het nog een ketting vol.

Sjors
Die KMC is inderdaad niet goedkoop, en viel me dus ook tegen. Maar zelfs een KMC is goedkoop vergeleken met de kosten van een cassette of een stel voortandwielen. Het heeft geen zin te beknibbelen op relatief goedkope kettingen als dat extra slijtage geeft aan dure tandwielen.
Wim
Sjors schreef:
Sram pc830 nog geen tientje, gaat bij mij zeker 5000km mee (spatborden) en daarna houdt de cassette het nog een ketting vol.

Sjors
Wel bijzonder idd, voor zo'n bedrag heb je ook 2x Shimano XT of 3x hg70, die ook goed zijn voor 5000+ (als je een beetje lief ben).

Ik denk dat ik zal gewoon een nieuwe ketting opzetten elke 5-7000km bij het omdraaien van de krans en olie wissel.
Misschien vormt mijn ervaring nog een toegevoegde waarde hier.

Op mijn vakantiefiets zat standaard een KMC z610, standaard geleverd destijds op een easy rohler. Niet slim van me maar ik ben pas gaan meten op slijtage na een kleine 6000km (voor de goede orde, ben wel een onderhoudsjunkie in schoonmaken,houden en olien en ER heeft kettingkast), wat bleek, kuis verrrot!! De kettingslijtagemeter ging op de 1.0mm stand op alle plekken er doorheen. Er zit nu zo,n kleine 6000km een X1 op, die ik van het weekeinde weer eens ga meten.

Op mijn Fahradmanufaktur E1NS zit een singlespeedketting met een soort nitridelaag van KMC. Na 2240 km vliegt de kettingslijtagemeter op diverse plaatsen op de 0,7mm stand er doorheen.

Voor deze fietsen had ik een VSF T400 Rohloff en daar zat standaard een shimanoketting op(ik weet niet meer welke) en daar heb ik aanmerkelijk meer kilometers mee gereden. Ik hoop dat de X1 beter dan die andere KMC-zooi waar ik tot nu toe ervaring mee heb, want mijn vertrouwen in KMC kettingen is bijna gedaald onder het vriespunt :evil: .

Als de X1 (voor die 33 euri) tegenvalt, is voor mij de keuze om kettingen van shimano aan te schaffen een voor de hand liggende.

gr Walter