Hi Daan,
De naaf staat inderdaad erg droog. Gebeurt wel vaker bij nexus 7 naven.
Dat speciale vet van fietspunt is voor de remmen! Dus niet gebruiken voor naven.
-zorg voor een schone werkbank en 2 stukjes doek
-Geef een slinger aan het wiel en luister en voel of je het lager duidelijk hoort
-haal de versnellingskabel en remkabel los.
-haal het wiel eruit
-zet hem bv in een bankschroef (natuurlijk met de vlakke kanten) met de remkant boven.
-kijk even naar de stand van de remplaat tov de as en onthoud deze. Let wel op de stand van de versnellingsunit aan de andere zijde, zodat je hem niet 180 graden verkeert terugzet.
-draai met sleutel 17 de moer los van de remplaat
-haal de remplaat eraf
-nu zie je de conus en borgmoer hiervan, draai deze eraf.
-check de conus op slijtage, hij hoort netjes glad te zijn. Putjes geven slijtage aan. In dit geval, lager vervangen. Vermoedelijk is de andere zijde ook versleten.
-veeg de handen af aan doekje 1
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-trek het wiel omhoog eraf. soms klemt deze wat, dit verhelp je door met beide handen een tik tegen het wiel te geven in opwaartse beweging.
-nu zie je waarschijnlijk al een hoop roest....
-het binnenwerk zit geborgd met een "clipring", deze haal je voorzichtig los. MAAR ZORG WEL DAT DEZE NIET VER WEG SPRINGT!
-leg de clipring op doekje 2
-nu kun je voorzichtig de rest van het binnenwerk gaan demonteren, lege deze delen op doekje 2 op volgorde zoals je het eraf hebt gehaald. Zorg dat je hem eraf haalt en weer neerlegt zonder hem te kantelen.
-wanneer je stukjes metaal tegenkomt kun je 2 dingen; stoppen en een nieuw binnenwerk halen of doorgaan en het nog een beetje rekken.
-zolang je dingen er vanaf die kant af kan halen kun je doorgaan met demonteren.
-check de conische kant op het achterste deel van de naaf op putten
-check ook de kogelloopbaan op putten van de naafhuls.
-je kan overwegen om de andere zijde open te maken en het lagerwerk te vervangen wanneer dit nodig blijkt, maar dit is een iets lastigere klus, de conus aan deze kant zit erop geklemt. Draai hiervoor de naaf om en draai de zwarte ring die bovenop zit met dat "handvatje" tegen de klok in los. Haal nu de versteller eraf en je kan het tandwiel eraf halen. Haal nu ook de zwarte kap weg. Nu kun je de bovenste bogmoer losdraaien. Let echt goed op hoe dit in elkaar zat! Haal nu de diverse kleine onderdelen weg. Nu zie je de conus die erop zit geklemt. Meet even de afstand op die de as eruit steekt. De conus moet er ook weer zover op.
-haal de conus eraf en het lager uit.
-maak de kogelloopbaan goed schoon en haal de kogels uit de ring (tenzij je een nieuwe hebt).
-plaats de nieuwe kogels en vet alles weer ruim in.
-plaats de conus weer terug
-zet alles aan de schakelzijde weer in elkaar, maar plaats nog niet de kap, het tandwiel en versteller terug
-draai de naaf weer om.
-maak alle delen schoon en vet deze in waar nodig, maar let op dat je ze niet onderste boven weer neerlegt. Het originele vet van shimano is goed voor de naaf, cyclon maakt ook een goed smeermiddel (speedhub grease) maar is alleen in een grote verpakking leverbaar. Bij gebrek aan beter zou ik normaal kogellagervet pakken. Niet te zuinig zijn.
-monteer alles weer, de ring met de kleine pallen kun je goed terugplaatsen door deze heen en weer te draaien terwijl je hem erin zet.
-wanneer alles weer op de plaats zit en je de clipring geplaatst hebt spuit je hier en daar wat teflon tussen de tandwieltjes die je ziet zitten, maar niet teveel.
-maak de kogelloopbaan van de naafhuls schoon en plaats indien nodig nieuwe kogels (of kogelkooi) en vet dit ruim in.
-plaats het wiel weer op het binnenwerk en monteer de conus aan de remzijde.
-lager netjes afstellen
-wiel omdraaien en kap, tandwiel en versteller plaatsen. Voor het gemak zitten er op de naaf 2 gele puntjes, die moeten overeenkomen met de 2 gele balletjes op de versteller. Plaats als laatste de borgring door deze op de rode puntes te zetten en een kleine slag met de klok mee te draaien. Let op: deze moet zo gemonteerd zijn dat deze schuin naar boven zou wijzen als het wiel in de fiets zou zitten.
-wiel weer omdraaien en de remplaat monteren.
-wiel monteren in fiets en de versnellingskabel weer erin wippen. De versnelling staat juist afgesteld wanneer deze in de 4e versnelling staat en de 2 gele streepjes van de versteller op de naaf gelijk staan.
Succes!