Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gas, multifuel of spiritus ? - Forum Wereldfietser

Gas, multifuel of spiritus ?

Ik ben bezig om mijn oude hobby weer op te pakken, fietsen en kamperen. Wegens een voetblessure kan ik helaas niet meer hardlopen (halve marathons en 10K wedstrijden).

De fiets zal eind dit jaar worden aangeschaft, Twijfel nog tussen een Santos en een idworx.
Op kampeertochten had ik altijd een Trangia set, een spiritus brander. Stormvast, past in elkaar en licht. Helaas ooit eens verkocht.

Wat ik graag zou willen weten, wat gebruikt men hier over het algemeen ? Wat zijn jullie ervaringen met gas en/of andere branders ? Ikzelf neig weer naar de Trangia.

Ik zal voornamelijk binnen europa gaan fietsen, maar weet op dit moment nog niet wat de toekomst gaat bieden. Ik denk dan voornamelijk aan vervoer van gevaarlijke stoffen in het vliegtuig.
gewicht: bedenk of je solo gaat fietsen of met 2.
gebruiksgemak; bedenk of je echt wilt koken of alleen af en toe iets opwarmen.
een simpel gasbrandertje (Bleuet of zo) koop je voor een paar tientjes of minder en bolletjes gas zijn in europa overal te krijgen. Absoluut hufterproof.
En qua vliegen: geen enkele brandstof is toegestaan.
Wat er over het algemeen gebruikt wordt is niet zo relevant. Zoek eens met de zoekfunctie op brander en je vindt hele verhalen met voors en tegens. Ook in de fietsvakantiewiki (links rechtsboven) zal vast wat staan.
Als je heel specifieke vragen hebt stel die dan hier.
Groet,
Leon
Zelf ben ik tegenwoordig een Trangia fan, na jaren met een Optimus petroleumvergasser, en ook een Optimus Nova multifuel brander. Een belangrijke overweging is de beschikbaarheid van brandstof. Op verre tochten in de derde wereld is daarom een multifuel brander de aangewezen keus. Nadelen zijn de ongezonde brandstof, het hoge gewicht, de gevoeligheid voor storingen en het onhandige gedoe. Gas is veel handiger en lichter, maar alleen de prikblikjes zijn makkelijk te krijgen. De veiliger ventielblikken zijn er in twee soorten: Camping Gaz klik en Lindall valve schroef blikken. De eerste vooral in Frankrijk, de laatste in grote delen van de rest van de wereld. Optimus maakt ook een gasbrander die op beide soorten ventielblikken past. Gewone gasbranders werken niet erg goed bij lage temperaturen. In Europa is spiritus meestal heel makkelijk verkrijgbaar. Spiritusbranders zijn stil, betrouwbaar en makkelijk. Ze zijn echter ook langzaam (maar je hebt ze snel aan). Voor een persoon is dat nog geen probleem, koken voor twee is wel het maximum. Maar in de Trangia passen ook gas en multifuel branders. Zelf ben ik per saldo erg blij met mijn Trangia's. Een 25 voor met mijn vrouw en een 27 voor solo. Allebei in de nieuwe UL HA uitvoering. Deze zomer gaan we vermoedelijk met zijn vijven op vakantie, en dan gaat de multifuel toch weer mee: pasta voor vijf wil niet echt op een spiritusbrander.
Wim
wij gebruiken een optimus nova +, een multifuel brander, 1 sproeierkop voor alle brandstoffen, ingebouwd meganisme dat er tijdens lopen of fietsen voor zorgt dat de brander schoon lijft van binnen. wij vinden het echt een super brander in hoeven nooit weer een andere. smaken verscillen natuurlijk en er zijn voor alle branders voors en tegens te bedenken. wat wel een zekerheid is , is dat de zgn white fuel schoner is dan bijv benzine of diesel

succes met je zoektocht
MRS XGK of MRS Wisperlight,

Makkelijk in gebruik, klein van stuk [heb de brander in de pan] met verschillende maten flessen, probleem loos snel onderdelen te vervangen, overal benzine verkrijgbaar!Ik vloog naar Sofia voor een tocht door de Balkan, eerste wat ik deed was benzine tanken, daarna kon de tocht beginnen. :D

Henk

kunst en fietswerk