Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ITM Trekking CNC verstelbaar "drie bouts" dolgedraaid - Forum Wereldfietser

ITM Trekking CNC verstelbaar "drie bouts" dolgedraaid

Hoi Allen,

Ik heb op mijn Koga bovenstaande verstelbare stuurpen. Alleen is er 1 imbusbout dolgedraaid. Ik krijg deze er niet meer uit. Het is de kant waar de bout ingedraaid wordt. Dus dat hulsje of hoe je dat ook noemt.

Hoe krijg ik die er nou op een nette manier uit? Is deze er vanaf de andere kant uit te tikken? Dus door de bout aan de onderkant van het stuur te verwijderen. En de bout die niet dolgedraaid is. Of zit er nog een klein beetje schroefdraad op die kant waardoor dat niet mogelijk is?

En waar kan ik vervangende boutjes vinden? Of betekend dit eigenlijk gewoon een nieuwe stuurpen voor mij?

Thanks alvast
Ik ken deze pen niet en daarom is je omschrijving wat vaag voor mij. Wellicht is het een aardige gelegenheid om de verstelbare pen te vervangen door een vaste nu je waarschijnlijk inmiddels de ideale stuurpositie wel weet. een vaste is stijver en kraakt niet, althans niet op het niet bestaande draaipunt.
Leon
Ja mijn uitleg kwaliteiten zijn minimaal :)

Het is zo'n soort pen (ik heb niet precies deze. Maar deze heeft ook die 3 bouts bevestiging)

Afbeelding

Die bout die nu bovenop zit hoort onderop te zitten. Hij ligt op dit plaatje dus onderste boven. Deze bout kan ik moeiteloos verwijderen. Dan heb je aan alle bij de zijkanten een imbus zitten. 1 is gewoon een bout. De andere is een huls waar de bout ingedraaid wordt om hem zo vast te zetten.

De bout kant kan ik ook moeiteloos verwijderen. De hulskant is dus dolgedraaid. En hier krijg ik geen beweging meer in.

Kan ik nu door de onderste bout en de zijkant bout eruit te draaien. Dat hulsje met een hamer eruit tikken? Of zit hier nog een klein beetje schroefdraad in?

Ik wil dit doen om dan een nieuwe bout en huls te kopen zodat ik de zadelpen gewoon kan laten zitten. Vraag 2 is dan ook. Waar kan ik zo'n bout/huls kopen??

Hoop dat het nu iets duidelijker is???
Wendy1 schreef:Hoop dat het nu iets duidelijker is???
Niet helemaal. Ik vraag me af of dat ding waar je geen beweging in krijgt er wel uitgedraaid moet kunnen worden. Het is immers raar dat iets wat dolgedraaid is vast zit.
Waarom ben je begonnen met sleutelen?
Leon
Ik heb de fiets 2dehands gekocht. En ik wilde het stuur iets lager zetten.
Normaal draai je dan die 2 bouten aan de zijkant een paar slagen los. Je verwijderd de bout aan de onderkant zodat je hem kan stellen. Maar ik krijg er nu geen beweging in. De bout was al dol voordat ik er aan begon ;)
advies, koop een degelijke stuurpen.

Maar de voorbouw zou gewoon moeten kunnen worden gekanteld zonder de centrale bout los te halen, deze zou je alleen een klein tikkie los moeten zetten waarna je het geheel zou moeten draaien. Je kunt natuurlijk de bout terug plaatsen en deze weer een eindje in de moer kant kunt draaien waarna je de boel voorziet van een boel kruipolie (pas op voor het onderliggende lager).
Nu zou je boel met een voorzichtige rot-klap de boel weer moeten kunnen laten los schrikken.
(op de uitstekende boutkant tikken met een stalen hamer)

Succes

Bas
Wendy,
De bout heeft waarschijnlijk te strak gezeten en het schroefdraad is denk ik nooit niet met montagepasta ingesmeerd.
Vreemd overigens dat het stuur niet naar boven of naar beneden kon gezien het feit dat de bout dolgedraaid was (Leon stelt dit al).
Als het goed is, moet de huls er los inzitten (vastgeroest?, met antiroest inspuiten, tijdje laten intrekken), probeer met een drevel en een hamer voorzichtig een paar korte tikken tegen de huls te geven. De huls zit m.i. niet met schroefdraad vast. De laatste mogelijkheid, maar dan moeten alle andere opties uitgeput zijn, is de huls uit te boren.
Alle boutjes en moertjes van mijn fiets geef ik een lik montagepasta, dan weet ik dat ik ze altijd weer veilig los kan draaien (denk hierbij ook aan zadelpen, stuurpen en bevestiging pedalen aan de crank).
Ik hoop dat het je lukt, succes,
Frits
Oke ik weet wat ik kan proberen... Ga morgen aan de slag.

Bedankt voor de hulp
apropos, het je al geprobeerd de voorbouw eerst op te tillen en het losse deel los te nemen uit de gekartelde rand? Wil nog wel eens behoorlijk vast zitten.

Zover ik me kan herinneren zit de "boutkant" geborgt met een veerringetje.
Koop een nieuwe vaste stuurpen. Verstelbare pennen zijn duur, zwaar en minder stijf. Na een tijdje gaan ze zowat allemaal kraken. Een vaste pen hoeft niet veel te kosten.
Wim