Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Piepende Shimano Nexus 7 naaf - Forum Wereldfietser

Piepende Shimano Nexus 7 naaf

Beste forumleden,

Mijn fiets voor dagelijks gebruik is al enige jaren een tweedehands met een Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf. De afgelopen week beginnen versnelling 5 en 7 steeds meer te piepen en heb het gevoel dat versnelling 7 ook stroever begint te lopen. In mijn differentiaal diagnose staan 1) te weinig vet / olie, 2) slijtage. Nog andere ideeën?

Aan optie 1 (te weinig olie / vet inwendig) is hopelijk nog wat te doen. Is het mogelijk om een dergelijke naaf uit elkaar te halen, te smeren en weer in elkaar te schroeven (voor een niet fietsmonteur)? (In het verleden heb ik slechts een Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf geopend.)
Op fietspunt staat een speciaal duur vet. Is dit echt vereist of is een ander product evenzeer OK?

Bedankt?
Hi Daan,

De naaf staat inderdaad erg droog. Gebeurt wel vaker bij nexus 7 naven.

Dat speciale vet van fietspunt is voor de remmen! Dus niet gebruiken voor naven.

-zorg voor een schone werkbank en 2 stukjes doek
-Geef een slinger aan het wiel en luister en voel of je het lager duidelijk hoort
-haal de versnellingskabel en remkabel los.
-haal het wiel eruit
-zet hem bv in een bankschroef (natuurlijk met de vlakke kanten) met de remkant boven.
-kijk even naar de stand van de remplaat tov de as en onthoud deze. Let wel op de stand van de versnellingsunit aan de andere zijde, zodat je hem niet 180 graden verkeert terugzet.
-draai met sleutel 17 de moer los van de remplaat
-haal de remplaat eraf
-nu zie je de conus en borgmoer hiervan, draai deze eraf.
-check de conus op slijtage, hij hoort netjes glad te zijn. Putjes geven slijtage aan. In dit geval, lager vervangen. Vermoedelijk is de andere zijde ook versleten.
-veeg de handen af aan doekje 1 :D
-trek het wiel omhoog eraf. soms klemt deze wat, dit verhelp je door met beide handen een tik tegen het wiel te geven in opwaartse beweging.
-nu zie je waarschijnlijk al een hoop roest....
-het binnenwerk zit geborgd met een "clipring", deze haal je voorzichtig los. MAAR ZORG WEL DAT DEZE NIET VER WEG SPRINGT!
-leg de clipring op doekje 2
-nu kun je voorzichtig de rest van het binnenwerk gaan demonteren, lege deze delen op doekje 2 op volgorde zoals je het eraf hebt gehaald. Zorg dat je hem eraf haalt en weer neerlegt zonder hem te kantelen.
-wanneer je stukjes metaal tegenkomt kun je 2 dingen; stoppen en een nieuw binnenwerk halen of doorgaan en het nog een beetje rekken.
-zolang je dingen er vanaf die kant af kan halen kun je doorgaan met demonteren.
-check de conische kant op het achterste deel van de naaf op putten
-check ook de kogelloopbaan op putten van de naafhuls.

-je kan overwegen om de andere zijde open te maken en het lagerwerk te vervangen wanneer dit nodig blijkt, maar dit is een iets lastigere klus, de conus aan deze kant zit erop geklemt. Draai hiervoor de naaf om en draai de zwarte ring die bovenop zit met dat "handvatje" tegen de klok in los. Haal nu de versteller eraf en je kan het tandwiel eraf halen. Haal nu ook de zwarte kap weg. Nu kun je de bovenste bogmoer losdraaien. Let echt goed op hoe dit in elkaar zat! Haal nu de diverse kleine onderdelen weg. Nu zie je de conus die erop zit geklemt. Meet even de afstand op die de as eruit steekt. De conus moet er ook weer zover op.
-haal de conus eraf en het lager uit.
-maak de kogelloopbaan goed schoon en haal de kogels uit de ring (tenzij je een nieuwe hebt).
-plaats de nieuwe kogels en vet alles weer ruim in.
-plaats de conus weer terug
-zet alles aan de schakelzijde weer in elkaar, maar plaats nog niet de kap, het tandwiel en versteller terug
-draai de naaf weer om.

-maak alle delen schoon en vet deze in waar nodig, maar let op dat je ze niet onderste boven weer neerlegt. Het originele vet van shimano is goed voor de naaf, cyclon maakt ook een goed smeermiddel (speedhub grease) maar is alleen in een grote verpakking leverbaar. Bij gebrek aan beter zou ik normaal kogellagervet pakken. Niet te zuinig zijn.
-monteer alles weer, de ring met de kleine pallen kun je goed terugplaatsen door deze heen en weer te draaien terwijl je hem erin zet.
-wanneer alles weer op de plaats zit en je de clipring geplaatst hebt spuit je hier en daar wat teflon tussen de tandwieltjes die je ziet zitten, maar niet teveel.
-maak de kogelloopbaan van de naafhuls schoon en plaats indien nodig nieuwe kogels (of kogelkooi) en vet dit ruim in.
-plaats het wiel weer op het binnenwerk en monteer de conus aan de remzijde.
-lager netjes afstellen
-wiel omdraaien en kap, tandwiel en versteller plaatsen. Voor het gemak zitten er op de naaf 2 gele puntjes, die moeten overeenkomen met de 2 gele balletjes op de versteller. Plaats als laatste de borgring door deze op de rode puntes te zetten en een kleine slag met de klok mee te draaien. Let op: deze moet zo gemonteerd zijn dat deze schuin naar boven zou wijzen als het wiel in de fiets zou zitten.
-wiel weer omdraaien en de remplaat monteren.
-wiel monteren in fiets en de versnellingskabel weer erin wippen. De versnelling staat juist afgesteld wanneer deze in de 4e versnelling staat en de 2 gele streepjes van de versteller op de naaf gelijk staan.

Succes!
Bedankt voor het zeer uitgebreide antwoord! :) Ik ga het volgend weekend proberen.

Het voorgestelde Cyclon Speedhub Grease is wat aan de prijs. Waarschijnlijk zal ik het proberen met het Shimano vet. (Juiste link ditmaal. :? )
Het verbaast mij dat de inhoud van die tube als vet wordt aangemerkt. In de fietsenwinkel waar ik werk staat een grote pot met dompelolie speciaal voor de Shimano naafversnellingen. Als shimano de fietsenmakers olie laat gebruiken waarom verkopen ze dan vet aan particulieren? Of zit er in die tube dezelfde olie en noemen ze het vet.
In ieder geval is je naaf nadat je hem zelf goed hebt gesmeerd en afgesteld beter gesmeerd dan toen hij nieuw was. Als je de boel toch los hebt liggen vervang dan de lagerkooien voor losse kogels. Dan blijft zo'n lager langer werken. Die kooi kan namelijk kapot gaan en je hele lager vernielen. En meer kogels in het lager betekent ook minder druk per kogel en daardoor minder slijtage. Is wel iets meer prutsen om de boel in elkaar te krijgen en daarom zullen ze af fabriek wel voor lagerkooien kiezen.
cornelese schreef:Het verbaast mij dat de inhoud van die tube als vet wordt aangemerkt. In de fietsenwinkel waar ik werk staat een grote pot met dompelolie speciaal voor de Shimano naafversnellingen. Als shimano de fietsenmakers olie laat gebruiken waarom verkopen ze dan vet aan particulieren?
1) het vet was er eerst.
2) Kijk even wat de pot met olie die arme partikulier moet kosten ;)
m-gineering schreef:1) het vet was er eerst.
2) Kijk even wat de pot met olie die arme partikulier moet kosten ;)
1 Enig idee wat beter is, vet of olie?
2 Even met de uitgebouwde naaf langs de fietsenmaker waar je dan meteen nieuwe kogels en conussen kan kopen.
cornelese schreef:
m-gineering schreef:1) het vet was er eerst.
2) Kijk even wat de pot met olie die arme partikulier moet kosten ;)
1 Enig idee wat beter is, vet of olie?
Olie is weinig werk en komt overal, dat is vast beter dan alleen wat vet aan de buitenkant kliederen en hopen dat het zich verder verspreid.
zo een dompel badje voor nexus naven is iets van 80 euro... wel lekker makkelijk voor in de werkplaats, de meeste tijd gaat zitten in het uitlekken van het binnenwerk.

Ik ben wel blij dat de alfine 11 nu wel een deftig olie badje heeft net als de echte versnellings naven.

Het grote nadeel van dit soort klusjes is vaak dat de naaf nogal vastgerot zit... de lbs heeft natuurlijk een grote doos staan met losse onderdelen voor deze naven, draai je het zelf stuk dan moet je weer gaan shoppen.

Succes

Bas
Het hoeft niet zo duur. Ik gebruik voor het dompelen normale minerale versnellingsbakolie 80W90 of 70W80 (deze laatste is wat dunner). Deze olie kost €12,00 p/l. En met een liter kun je heel wat keren dompelen. Voor het smeren van de ‘schakelas’ en naaldlagers (Shimano Nexus 8R31 en 8R36 ) gebruik ik Shell Retinax. Voor het smeren van de kogellagers gebruik ik White Grease.

Opmerking;
Alleen wit vet heeft een heel belangrijk nadeel: gebruik het nooit als montagecreme want door de toevoeging van het lithium bevordert het de gevreesde galvanische brug tussen aluminium en staal met als gevolg dat de zadel en/of stuurpen in no time muurvast komen te zitten en ook nooit meer loskomen. Voordeel van white grease is dat je aan de kleur van het vet kan zien wanneer ‘t tijd is voor revisie: hoe donkerder de kleur, des te erger de vervuiling van slijpsel uit het lager”.
henkk schreef: Opmerking;
Alleen wit vet heeft een heel belangrijk nadeel: gebruik het nooit als montagecreme want door de toevoeging van het lithium bevordert het de gevreesde galvanische brug tussen aluminium en staal
ik ken dit verhaal, maar alle normale smeervetten hebben een skelet op lithiumzeep basis. Dus wat er nou echt aan de hand is?
henkk schreef:Opmerking;
Alleen wit vet heeft een heel belangrijk nadeel: gebruik het nooit als montagecreme want door de toevoeging van het lithium bevordert het de gevreesde galvanische brug tussen aluminium en staal met als gevolg dat de zadel en/of stuurpen in no time muurvast komen te zitten en ook nooit meer loskomen.
De firma Re-cycle in Wageningen heeft kennelijk altijd een magisch type wit vet gebruikt want aan mijn fietsen is nooit iets vast komen te zitten waar wit vet aan zat.
Leon
Dus Marten wat er echt aan de hand is…… dat je voor de montage van aluminium onderdelen die met staal in aanraking komen BETER GEEN vet kan gebruiken waaraan lithium is toegevoegd. Hiervoor kun je beter witte vaseline nemen. Wel zo veilig!

Leon, de kleur van het vet zegt niet zo veel over de samenstelling. De firma Re-cycle in Wageningen zal wel wit vet gebruiken maar dit vet zal, naar alle waarschijnlijkheid, geen lithium bevatten.

Groet Henk
Omdat ik niet helemaal zeker was van mijn zaak heb ik de opmerking over lithium bij een paar ‘olieboeren’ neergelegd. Onderstaand het antwoord van Shell.

Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
Lijkt mij ook merkwaardig, want om een galvanische brug te maken heb je geleidend materiaal nodig. Vetten geleiden helemaal geen electriciteit, ongeacht als deze vetten nu op lithium, barium of calcium basis zijn.
Met vriendelijke groeten, Bien à vous, kind regards
Dany Vlaminck
Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUx
Belgian Shell S.A.
Arnaud Fraiteurlaan 15-23
1050 Brussels
Ik heb vandaag geprobeerd het gerapporteerde euvel te verhelpen met behulp van de boven gegeven beschrijving en de Shimano service manual. Het demonteren van de naaf ging vrij eenvoudig en roest of duidelijke sporen van grove slijtage (in het oog van een leek) kon ik niet vinden. Ik heb het wat korrelige, oude vet (vol afgesleten ijzerdeeltjes?) verwijderd en vervangen door Shimano Hub Grease. Het weer monteren van de naaf ging eveneens redelijk eenvoudig ondersteund door de manual. Echter, toen ik na montage probeerde fietsen ging dit enkel goed in de 1e en 2e versnelling, op hogere versnellingen moest per slag door luid klinkende weerstanden worden heengefietst. Conclusie: ik heb iets fout gedaan bij het in elkaar zetten. Er is vast iets te strak of te licht vastgedraaid of aangedrukt. De fiets zal alsnog de fietsenmaker op een bezoek moeten tracteren.

Zo irritant dat je niet simpelweg iets tot een imaginair "stand 7" kun vastzetten, maar dat het allemaal of gevoel en ervaring aankomt opgedaan in een meester gezel relatie.