Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gps voor stadsfiets - Forum Wereldfietser

gps voor stadsfiets

hallo iedereen,

ik ga iets meer rondhossen in het Brusselse, ik zoek daarom een gps. Niet enkel voor in de stad, maar aangezien ik geen wagen heb wil ik ook de gps altijd inzetten om overal te geraken, dus niet enkel korte ritjes maar ook iets langere (maximaal 100km);

ik zoek dus een gps met een aantal specifieke specs.

1)duurzaamheid. Belgie en vooral Brussel ligt vol met putten en kassei wegen die niet te harden zijn. Ik vraag me af of zo'n gps dit een week overleeft. vooral als die op het stuur is gemonteerd. Ik ben nogal zuinig en wil dus iets dat lang meegaat. Een keer het ding doet wat het moet doen, koop ik niet snel een "opvolger".

2)er moeten kaarten kunnen ingeladen worden en het ding moet kunnen routes berekenen. Vaak lees je dat de sommige toestellen traag de route berekenen, maar wat is traag ? 10 seconden voor pakweg 10km of spreek je over een minuut in een gebied met heel veel wegen zoals brussel.

3)vermits ik vaak in de stad ga rijden is het nodig dat de gps een goede ontvangst heeft, veel interferentie, veel hoge gebouwen...

4)ik heb absoluut geen nood aan cadens, hartslag....

5)wat misschien handig is dat er gesproken berichten bij zijn, dan kan ik de gps in mijn zak steken en enkel met een oortje rijden,; dan ben ik zeker dat het ding niet uiteenspat bij het doorkuisen van de slechte wegen.

6)liefst zo goedkoop mogelijk. dat spreek voor zich.

ik had mijn oog al laten vallen op een vista HCX, omdat die blijkbaar wel veel kan en tweedehands goedkoop te vinden is. (rond de 110 euro). een edge605 is nieuw maar 100 euro duurder. dus ik vraag me af of dat een goede keus is.

dankjewel
groetjes
fillemon schreef:1)duurzaamheid. Belgie en vooral Brussel ligt vol met putten en kassei wegen die niet te harden zijn. Ik vraag me af of zo'n gps dit een week overleeft. vooral als die op het stuur is gemonteerd. Ik ben nogal zuinig en wil dus iets dat lang meegaat. Een keer het ding doet wat het moet doen, koop ik niet snel een "opvolger".
Een gps bevat nauwlijks bewegende delen. Daar kan dus niet zoveel aan kapot. waneer de electronica goed vast zit in de behuizing zal duurzaam heid geen probleem zijn. Zelf heb ik een wat ouder type GPS die al meerdere malen van tafels gelazerd is en grootste deel van zijn leven in een krat achter in de auto (tussen gevarendriehoek compressor ruitontdooier etc.) heeft gesleten.Doet het nog perfect. Wat ik meestal niet kan zeggen van de batterijen die standaard leeg blijken te zijn als ik hem nodig ben.
fillemon schreef:2)er moeten kaarten kunnen ingeladen worden en het ding moet kunnen routes berekenen. Vaak lees je dat de sommige toestellen traag de route berekenen, maar wat is traag ? 10 seconden voor pakweg 10km of spreek je over een minuut in een gebied met heel veel wegen zoals brussel.
Snelheid is voornamelijk van belang tijdens de rit. Wanner je van de route afwijkt moet deze herberekent worden. het is handig als dit niet al te lang duurt. Dit kan met slimme technieken verkort word door bijvoorbeeld niet de gehele route te herberekenen.
fillemon schreef:3)vermits ik vaak in de stad ga rijden is het nodig dat de gps een goede ontvangst heeft, veel interferentie, veel hoge gebouwen...
Kwaliteit van de ingebouwde antennes is tegen woordig zeer goed. Er zal altijd een uitzonderlijke situatie mogelijk zijn dat ontvangst minder is. Ik vermoed echter dat honderden automobilisten per dag zonder problem op GPS door brussel rijden.
fillemon schreef:4)ik heb absoluut geen nood aan cadens, hartslag....
Maakt de keuze makkelijker.
fillemon schreef:5)wat misschien handig is dat er gesproken berichten bij zijn, dan kan ik de gps in mijn zak steken en enkel met een oortje rijden,; dan ben ik zeker dat het ding niet uiteenspat bij het doorkuisen van de slechte wegen.
Al eens gedacht aan je telefoon? Oortje wordt tegenwoordig bijgeleverd. Bij een modern toestel (android iphone ofzo) is een gps ingebouwd en een hele riks aan navigatie apps kan worden geinstaleerd.
fillemon schreef:6)liefst zo goedkoop mogelijk. dat spreek voor zich.
Dat is een persoonlijke definitie goedkoop. Een edge 800 begint bij €320. dat vind ik niet duur. de mijne koste meer en heeft minder mogelijkheden.
fillemon schreef: 1)duurzaamheid. Belgie en vooral Brussel ligt vol met putten en kassei wegen die niet te harden zijn. Ik vraag me af of zo'n gps dit een week overleeft. vooral als die op het stuur is gemonteerd.

peanuts, Het risico het ding te laten vallen bij het van het stuur halen is veel groter.
fillemon schreef:3)vermits ik vaak in de stad ga rijden is het nodig dat de gps een goede ontvangst heeft, veel interferentie, veel hoge gebouwen...
Kwaliteit van de ingebouwde antennes is tegen woordig zeer goed. Er zal altijd een uitzonderlijke situatie mogelijk zijn dat ontvangst minder is. Ik vermoed echter dat honderden automobilisten per dag zonder problem op GPS door brussel rijden.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de ontvangst met een vrij recente tomtom auto-gps in de Brusselse Canyon's vies tegenvalt. Contact met de satellieten valt regelmatig weg. Overigens is dat wel enkel in hartje centrum van Brussel. Het is dus wel echt iets om rekening mee te houden.

Verder hoop ik enn neem ik aan dat de antennes van fiets/loop gps systemen beter berekend zijn op "canyon-achtige" situaties dan auto gps systemen?
cyclingrecycled schreef:
fillemon schreef:3)vermits ik vaak in de stad ga rijden is het nodig dat de gps een goede ontvangst heeft, veel interferentie, veel hoge gebouwen...
Kwaliteit van de ingebouwde antennes is tegen woordig zeer goed. Er zal altijd een uitzonderlijke situatie mogelijk zijn dat ontvangst minder is. Ik vermoed echter dat honderden automobilisten per dag zonder problem op GPS door brussel rijden.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de ontvangst met een vrij recente tomtom auto-gps in de Brusselse Canyon's vies tegenvalt. Contact met de satellieten valt regelmatig weg. Overigens is dat wel enkel in hartje centrum van Brussel. Het is dus wel echt iets om rekening mee te houden.

Verder hoop ik enn neem ik aan dat de antennes van fiets/loop gps systemen beter berekend zijn op "canyon-achtige" situaties dan auto gps systemen?
Aangezien ik niet dagelijks in Brussel kom geloof ik je direct.
Of er technisch er veel verschil in garmin of tomtom antennes zit betwijfel ik.
Fillemon kan hier dus wel degelijk mee te maken krijgen vermoed ik.
cyclingrecycled schreef:Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de ontvangst met een vrij recente tomtom auto-gps in de Brusselse Canyon's vies tegenvalt. Contact met de satellieten valt regelmatig weg. Overigens is dat wel enkel in hartje centrum van Brussel. Het is dus wel echt iets om rekening mee te houden.
Verder hoop ik enn neem ik aan dat de antennes van fiets/loop gps systemen beter berekend zijn op "canyon-achtige" situaties dan auto gps systemen?
Jouw probleem is denk ik de autoruit geweest. Die kan heel veel tegenhouden als je pech hebt.
Dat is niet te vergelijken met de buitenlucht op een fiets. Dan ontvang je veel makkelijker.

@5) Vind je gesproken instructies echt belangrijk? Lijkt mij geheel overbodig. Bovendien blijft zo'n oortje op een hobbelweg veel slechter in je oor zitten dan de gps op je stuur. Daar hoef je je echt geen zorgen om te maken.


@1) Wij hebben een Organon van Garmin met een stuurbeugeltje van 12 euro. Werkt voor ons prima. Vertrouw je dat niet kan je kijken naar de (cross)motor oplossingen. Dan valt die er zeker niet af. GPSsen zelf kunnen dat zeker aan.

Verder zou ik aan het wensenlijstje toevoegen:
- (spat)waterdicht
- leesbaar scherm (ook in de zon)
Bij Pixmania een Garmin Dakota voor 189 euries.
Afbeelding
De gratis Benelux kaart van de tovenaar er op en huppekee.
Op de stuurklem van 12 euro zit ie bomb proof aan je stuur.
Ik MTB met een Oregon, de grote broer van de Dakota, nooit gevallen.

Voor canyon achtige toestanden zou ik geen angst hebben.

Succes met je keuze.

John.
johntelleman schreef: Voor canyon achtige toestanden zou ik geen angst hebben.
In de praktijk merk je vooral dat het opstarten langzaam gaat als de ontvangst slecht is. Om de beginpositie te vinden moet de GPS voldoende satelieten vinden, ben je eenmaal onderweg dan mogen er best een paar af en toe uitvallen.