He Boudewijn,
Mijn Quasar is 25 jaar oud, uit de tijd dat het merk nog Wild Country heette. Later is Wild Country opgegaan in Terra Nova, dat ook Birdland onder zijn vleugels heeft. Die oude Quasar dient nog steeds, al moet er een extra grondzeiltje onder want dat is lek. Maar een extra grondzeil leg ik sowieso onder elke tent, ter bescherming en ook als extra isolatie. Vorig jaar heb ik ook de naden behandeld met seam seal. Een extra stel boogstokjes heb ik ook ooit gekocht en die kosten 1/3 van de prijs van de tent. Maar van welke tent kan je zeggen dat ze 25 jaar meegaat, jaarlijks toch wel enkele weken?
Jaarlijks maak ik met mijn vier kinderen een paar fietsreisjes en we hebben ondertussen een hele verzameling tenten, ik kan dus vergelijken. We hebben nog een Franse vierpersoonstent van Jamet met een hele grote voortent, die is heel leuk in de zomer, dan slaap ikzelf enkeldeks en we kunnen met z'n allen koken en eten in die voortent. Meestal gebruiken we nu een Lowland mountaintracker en een Super Quasar van Terra Nova. Deze week hoop ik een Saivo van Hilleberg te ontvangen en als die goed bevalt, gaat waarschijnlijk de Lowland weg.
Tot nu toe vind ik de Terra Nova's de beste koop. In vergelijking met de Lowland voelt ze veel degelijker aan (en die oude heeft zich al bewezen), ze zetten veel eenvoudiger en sneller op en ze zijn veel nauwkeuriger gesneden. De oude heeft geen sneeuwflappen maar ze laat geen twee centimeter ruimte open boven de grond. De Lowland zonder sneeuwflappen laat meer dan tien cm open in het midden. Je kan stellen dat dat beter verlucht, maar daar zijn de normale voorzieningen toch voor? De Super Quasar heeft wel sneeuwflappen en is daarom een extra warme tent, ze is ook mooi evenwijdig aan de grond gesneden en heeft genoeg verluchting.
De Super Quasar is als driepersoonstent iets zwaarder dan de vierpersoons Lowland. Dat extra gewicht zit volgens mij in de kwaliteit van het zeil, waardoor die oude het zo lang volhoudt. Het zeil van de Lowland is gesiliconiseerd en inderdaad superlicht, maar ik geef het geen tien jaar. Silicone veroudert.
De Terra Nova is door één persoon op te zetten in veel minder dan vijf minuten. Aan de Lowland is een hoop gefriemel met klemmetjes en dat extra mastje en dat duurt zeker drie keer langer.
Volgens de folder weegt de Super Quasar 4,5 kg en de quasar 4,3 kg. De grote tent kost 20 % meer dan de kleine. Ik kies voor de Super omdat hij ook voor 2 personen heerlijk ruim is, ook in de luifels is dat aangenaam. Voor het gewicht hoef je het niet te laten, de prijs... Tja, mijn idee is dat als je toch zo'n investering doet, het gelijk helemaal naar je zin moet zijn.
Ik moet de Hilleberg nog ervaren, de Saivo ligt qua concept heel dicht bij de Super. Ze zou veel lichter moeten zijn en toch moet het zeil aan een enorme trekkracht kunnen weerstaan. De prijs van een Hilleberg vind ik echter overdreven hoog. De Saivo kost 1200 € zonder footprint. De Super Quasar 850 € (650 £), dacht ik. Van de Quasar vind ik enkel de Engelse prijs, 520 £. Nochtans zeggen de handelaars dat dat het merk is met de laagste winstmarge. (Ik koop tweedehands.)
Al deze tenten zijn binnenin voorzien van alle toeters en bellen, heel mooi afgewerkt.
Bij nieuwkoop ben ik ervan overtuigd dat Terra Nova de beste kwaliteit/prijsverhouding geeft. Ga er maar voor, maar weeg nog eens de gewone en de Super Quasar tegen elkaar af. Ik heb de beide en je mag ze gerust eens komen vergelijken. Spreek maar af met een PB. Er is ook nog de Quasar extended, met een extra grote luifel, leuk om te koken.
http://www.terra-nova.co.uk/Product_Typ ... d_Mountain
http://www.hilleberg.se/products/tent_overview