wouter93 schreef:Ik wil ook in Istanbul m'n visum voor Iran aanvragen en wil die in Erzurum ophalen.
Als je via de site werkt: heb je dan nog een code/uitnodigingsbrief nodig?
Hoe gaat het in z'n werk met een bureau? Hoe lang duurt het + hoeveel kost het?
Alvast bedankt en nog veel plezier!
Wouter
Beste Wouter,
Volgens de medewerker van het consulaat heb je geen LOI nodig. Via de site vraag je een visum aan (webformulier waarheidsgetrouw invullen evt. met uitzondering van de gewenste grensovergang). Vervolgens krijg je na 1 tot 7 dagen een emailtje met daarin een code waarmee je naar het consulaat van jouw keuze kan gaan om je visum op te halen.
Op papier is het dus een fluitje van een cent. Ik heb het formulier echter al heel vaak geprobeerd in te vullen en kreeg iedere keer foutmeldingen.
Mocht het formulier wel volledig in te vullen zijn dan is de vervolgstap: Ga met de code die je per mail hebt ontvangen naar het consulaat. Dit moet binnen tien dagen heb ik begrepen. Bij het consulaat krijg je vervolgens een papiertje met bankgegevens van het consulaat waarmee je naar een bank/ exchangebureau moet gaan om vijftig euro naar het consulaat over te maken. Met het betalingsbewijs ga je terug naar het consulaat en je krijgt het visum in je paspoort geplakt. (Mits je geen visa van Israël in paspoort hebt staan.)
Nog een paar opmerkingen over het formulier: Het viel mij op dat je nergens een emailadres kan opgeven, terwijl je toch via email antwoord gaat krijgen maar misschien moet je die gegevens opgeven op een punt waar ik door de foutmeldingen niet ben gekomen.
Verder moet je ervoor zorgen dat je een jpeg afbeelding van je paspoort hebt die niet veel groter dan 40k mag zijn en een digitale pasfoto die niet groter dan 15k mag zijn (ook jpeg formaat.)
Mocht je de aanvraag online willen doen zorg er dan in elk geval voor dat je een het evt. ook nog via een visumbureau (bijv. Stantours) kan regelen zonder jezelf in tijdnood te brengen. Kosten bij Stantours zijn 41 euro voor het Iran visum. Je kan ze gewoon mailen. Email contact gaat soepel, ze reageren binnen een dag op je mailtjes.
Contact Stantours:
http://stantours.com/mn_contact.html
Off topic: Op welk moment ben je van plan Iran in te reizen? Wij vertrekken morgen vanuit Istanbul richting Ankara