Additionally, paste this code immediately after the opening tag: achtervork lengte - Forum Wereldfietser

achtervork lengte

Op zoek naar een nieuwe kader om meer onverhard te kunnen rijden, zou een MTB een alternatief kunnen zijn. Nu heeft zo'n kader meestal een kortere achtervork.
Is een achtervork van 425mm een probleem om met bagage te rijden? Kom je dan niet met je hielen tegen de tassen? De meeste achtervorken van trekkingsfietsen zijn een paar cm langer.
2 x een (Merida)mtb opgebouwd met tubus achterdragers. In combinatie met maatje 46 gaan ze net voorlangs de vaude achtertassen. Maar als het zou moeten kunnen de tassen nog verder naar achteren ingesteld worden.
Ik rij met een Focus Black Raider en heb er een Tubus Logo op met Vaude tassen. Ik heb maat 44 en zat niet tegen de tassen. Er was wel 1 probleem: ik kon de magura's niet losmaken, dus het hendeltje zat tegen de drager en daarom heb ik de verlengstukjes gemonteerd.
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... beb22480e6

De moer zat een de ene kant wel tegen de schijfremhouder, maar door de moer aan de buitenkant en de bout aan de binnenkant te plaatsen, past het.

Wouter
Ik heb op 3 verschillende mtb's achtertassen (Ortlieb) gehad en nooit een probleem gehad. Alle hadden een vorklengte van 42 tot 43 cm.
Naar mijn idee wordt dit 'probleem' opgeklopt om je een speciale reisfiets te laten kopen.
Eerlijkheidshalve moet ik er wel aan toevoegen dat bij een kortere achtervork het zwaartepunt van de tassen wel iets (verder) achter de as zal komen en dat kan misschien wat onrustiger sturen.
Jan Eleveld schreef: Naar mijn idee wordt dit 'probleem' opgeklopt om je een speciale reisfiets te laten kopen.
Bij 28" heb je de lengte hard nodig om wiel, band, spatbord en derailleur achter elkaar te kunnen krijgen.
Bij kleinere wielen is een langere wielbasis nog steeds niet gek voor een evenwichtiger gedrag. De ketting loopt ook beter in de extremen

Tubus dragers zijn relatief kort, een Old MAn Mountain Redrock steekt bv heel wat verder naar achteren uit
Bij grote maten fietsers zie je regelmatig dat hun zaedel quasi boven het achterwiel staat. Achtervorken en framegeometrtieën zijn duidelijk ontworpen voor de gemiddelde wereldburger, wat flink afwijkt van de gemiddelde fietsende Fries bijvoorbeeld.
Leon
Het Thorn Ripio frame is misschien wel wat je nodig hebt: http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... Hi-Res.pdf
Wim
Blijkbaar is het goed mogelijk en liggen de problemen elders. Opletten met de remmen en keuze van afmontage, bagagedrager.

Bedankt voor de reacties!
Met schoenmaat 42 heb ik 45 cm achtervorken, en dat gaat goed, maar veel korter moet het voor mij niet zijn.
Wim