Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'lekkende' slaapzak - Forum Wereldfietser

'lekkende' slaapzak

Hoi,

Ik heb recent een nieuwe donzen slaapzak gekocht. http://www.sleepingbags-cumulus.com/Pan ... ags,5.html. Ik ben al twee veren tegen gekomen, die uit de slaapzak steken. Ik heb hierover de producent geïnformeerd en gevraagd om een nieuwe slaapzak. Het bedrijf heeft gereageerd dat dit vaker voorkomt en dat dit niet betekent dat de slaapzak niet goed is. Herkennen jullie dit? Of wordt ik om de tuin geleid en moet ik bij m’n standpunt blijven dat ik een nieuwe slaapzak wil?

Marijn

Dit was de letterlijke tekst:
I can’t really see how big the hole is. Is the hole on a seam?

From what I can see, however, it looks like a completely normal thing that happens in all the down sleeping bags. Every sleeping bag looses down. 1 g of 850+ cuin down = 800 feathers. So, in your bag there are approximately 360 000 feathers. That means that the bag would have to lose really a lot of them to lose its parameters.

The down doesn’t cause real holes, the feathers just make their way between the fibres of the fabric but once the feather escapes there is no hole on that place. What you have to do, is to grab the feather from the inside, through the fabric, and pull it back into the sleeping bag. If it’s not possible, just pull it out.

Now, I don’t know if it is what I just wrote, because the photos aren’t very good, so don’t think I’m trying to avoid the responsibility, I just want to avoid unnecessary shipping costs. If there is a big hole, that you can actually see when you remove the feather from it and other feathers are escaping through that hole, please let me know and I will ask you to send the sleeping bag to us.
Ik ben het met ze eens, zeker voor een lichtgewicht slaapzak. Bij mijn PHD slaapzak gebeurt hetzelfde. Het moet natuurlijk niet te dol worden.
Wim
Ik zou me inderdaad niet al te druk maken. Donzen jassen verliezen af en toe ook veren.
Bij mijn Bever slaapzak gebeurt hetzelfde. Gemiddeld een veer per kampeernacht schat ik zo. Inderdaad de verzendkosten niet waard.
Ikzelf heb al een 5-tal veertjes mijn slaapzak zien ontsnappen. Al is het wel minder dan één per nacht. Mijn slaapzak is een lichtgewicht Warmth Unlimited.
Zelfs al zijn het er 5 per nacht kun je nog 72000 nachtjes slapen voordat 'ie helemaal leeg is. :D
Bij mijn zoude donzen zak met pertextijk is het lekken in de loop van de jaren zelfs minder geworden.
Leon
Nou dat valt wel mee bij jou, bij die van ons van Carl Denig (!) lopen er per nacht tientallen veertjes uit. En onze Kamchatka was best wel prijzig.
heel normaal verschijnsel.

ik heb ook een dons slaapzaak (duur model, yeti: 1kg en zogezegd tot -1 en extreem -17, maar zoals uit andere reviews doet die -10 comfort op zijn sokken, wat een pokkewarm ding);

het dons lekt er ook uit, zeker een veertje per nacht.
ik denk dat het sterk afhangt van de tijk. hoe lichter de tijk, hoe sneller kans dat er veertjes ontsnappen. meestal zijn slaapzakken uit dons van de hogere prijsklasse, en zijn ze ook ontwikkeld voor lichtgewicht of althans is daar sterk rekening mee gehouden.

dus het verschijnsel is heel normaal. ik dacht ooit gelezen te hebben dat een tent een slaapzaak zijn ontwikkeld om 1 jaar: 365 dagen gebruikt te worden en dat na die tijd het beste eraf is. Je kan altijd je dons laten wassen later, en bijvullen.

doei
Het lekken van slaapzakken is een duidelijk gevolg van de keuze van de fabrikant en/of de keuze van de consument, en niet een 'normaal' verschijnsel.
Niet lekkende stof is in het algemeen zwaarder dan wel lekkende stof. Veel (fiets)kampeerders kijken vooral naar één ding: gewicht.
Ik heb in mijn lange loopbaan als rugzakkampeerder diverse donsslaapzakken zeer intensief gebruikt en de verschillen in lekkages waren groot. Een tijk van dichtgeweven, lichtgewicht katoen lekte eigenlijk helemaal niet. In ruim twintig jaar vrijwel geen veertje verloren. Mijn 'moderne' pertexzak lekt als een vergiet. De gaten tussen de weefseldraden zijn dan ook bijna net zo groot als bij het keukenhulpstuk... Het doek is zichtbaar grover van structuur. Ook het stikwerk van de naden speelt een rol, veel flodderwerk tegenwoordig, met lange steken en geen kapnaden. Laatste belangrijke aspect bij lekkage is de kwaliteit van het dons. Dikkere eendenveertjes hebben een wat steviger schacht en die prikt wat gemakkelijker door de tijk heen, met fijn ganzendons gebeurt dat minder snel.
Overigens zijn er voor veel toepassingen ook slaapzakken met een vulling van kunststof beschikbaar... Heb je in elk geval niet het gevoel dat je 's morgens wakker wordt in een kippenhok :D
Een slaapzak bestaat uit x% dons en x% veertjes.
Het zijn de veertjes die door de tijk heenkomen omdat ze een pennetje hebben met een scherp puntje eraan. Je zal dus altijd "lekkage" hebben, ongeacht hoeveel je voor de slaapzak hebt betaald.
Het leuke is nu dat de veertjes in de slaapzak je lichaamswarmte niet vast houdt, dat doet het dons alleen. Dus het verliezen van veertjes is geen ramp en kunnen met gerust hart terug aan de natuur gegeven worden, zonder dat dit effect zal hebben op de comfort temperatuur.

Geen zorgen dus :)
nette reactie overigens.
Het verlies van veertjes heeft wel degelijk invloed op het comfort en het isolerend vermogen van de slaapzak. Ze zorgen, vooral bij mindere kwaliteit dons, namelijk voor het 'opblazen' van het dons, het creëren van de isolerende luchtlaag. Om die reden wordt ganzendons (betere isolatie) vaak in een bepaalde verhouding gemengd met eendendons (steviger en meer veertjes). Veel voorkomende mengsels zijn 90%-10% en 70%-30%. Voor zuiver ganzendons mét voldoende opblazende werking betaal je astronomische bedragen, maar het werkt wel en je verliest vrijwel geen veertjes. Zoek eens naar een Ajungilak.
Bijvullen van veertjes na een aantal jaren is meestal een erg lastig karwei met een teleurstellend resultaat. Het nieuwe en het oude dons mengen vrijwel niet met elkaar, dus schiet je er weinig mee op.
@ Blanche: een merknaam is helaas al lange tijd geen garantie meer voor kwaliteit, een hoge prijs overigens ook niet...
@Wimmo: er zijn machines welke dons en veertjes kunnen scheiden. Dit kan echter nooit zonder minstens 6-10% veertjes achter te laten tussen het dons (bij ganzendons). Het is dus onzin dat daar nog eens eendendons tussen gemikt wordt. De verhouding dons/veertjes is bij de hoogste kwaliteiten dus het maximale wat machinaal bereikt kan worden.
Moet er iemand handmatig nog gaan sorteren, dan worden die hoogste kwaliteit slaapzakken nóg ietsje duurder. Dat gebeurt daarom dus ook niet.

Het lekken gebeurt natuurlijk makkelijker bij bijv. Pertex Quantum dan bij een Pertex 627, Gore-Tex, of aanverwanten.
wimmo17 schreef:@ Blanche: een merknaam is helaas al lange tijd geen garantie meer voor kwaliteit, een hoge prijs overigens ook niet...
Garantie zeker niet, maar als ik een lijstje maak van buitensportitems die na jaren gebruik van indrukwekkende kwaliteit bleken te zijn, staan daar toch opvallend vaak gerenommeerde merken en bijbehorende prijzen bij.
Leon
wimmo17 schreef:Het verlies van veertjes heeft wel degelijk invloed op het comfort en het isolerend vermogen van de slaapzak.
Het spijt me Wimmo, maar ik ben het niet eens. Veertjes isoleren niet. Het is het dons dat de warmte vasthoudt niet de veertjes. Veertjes komen enkel en alleen in de slaapzak terecht omdat het handwerk voor het verwijderen van deze veertjes anders de prijs van de slaapzak nog meer zou opdrijven.

Het verlies van veertjes is, mijns inziens écht geen probleem. :)
@ Polkupy...
Je snapt het misschien niet helemaal. Zoals Robertjan terecht opmerkte blijft zelfs in het zuiverste dons een klein aandeel (kleine) veertjes aanwezig. Bij dons van mindere kwaliteit worden veertjes bijgemengd ivm de prijs. In beide gevallen zorgen de veertjes ervoor dat het dons wordt 'opgeblazen' als je de slaapzak uitrolt. Ze vormen als het ware het skelet van de luchtlaag. De donsveertjes daartussen vormen de echte isolatie. Als je de bouwstenen van het skelet laat weglekken heeft dat (uiteindelijk) dus wel degelijk invloed op de isolerende werking en daarmee op het comfort van de slaapzak.
Tien procent veertjes is normaal gesproken ruimschoots voldoende voor de opblazende werking. Alles wat er meer is zit, duidt op mindere kwaliteit dons, zorgt voor meer gewicht en minder isolerende werking. Tja, en het werkt zich bij een grove tijk dus ook naar buiten.
De kwaliteit van het dons heeft te maken met de vulkracht (Cuin) en niet met de hoeveelheid veertjes die aanwezig zijn in de slaapzak. Hoe hoger de cuin-waarde van het dons is hoe beter het isoleert en hoe minder je ervan nodig hebt om zo dus een lichtere slaapzak te krijgen.
Dat van het skelet is nieuw voor mij en ga ik eens uitzoeken :D Wellicht heb je daarin gelijk ;)
Beide klopt.
@wimmo: als er meer dan 10% veertjes in zit, lijkt me niet dat dat komt door het bijvoegen van veertjes. Eerder door een snellere sortering van veertjes/dons.
De cuinwaarde is uiteraard ook van belang, maar de meest optimale verhouding dons/veertjes is niet 100/0. Dat ligt eerder rond de 90/10. Houd je meer veertjes erbij, dan is dat zonder vanwege mindere isolatie. Houd je minder veertjes erbij, dan wordt het dons nog makkelijker geplet en zal het ook eerder gaan plakken.