Additionally, paste this code immediately after the opening tag: twee persoons tent, maar welke? - Forum Wereldfietser

twee persoons tent, maar welke?

Na jarenlang alleen maar denken aan een fietsvakantie(tje) gaat het er eindelijk van komen.
Eigenlijk heb ik alles al, behalve een tent. Aangezien mijn wederhelft niet z'n fietster is, en ik ook nog niet weet of ik er vaak alleen op uit ga, wil ik niet meteen veel geld aan een tent uitgeven.
Vandaag in de Volkskrant zag ik een aanbieding bij Bever, een Eureka Spitfire Duo voor € 99,- Iemand ervaring hiermee? of tips voor een andere tent.

Wensen:
De tent moet geschikt zijn voor twee personen zijn, incl. wat ruimte voor bagage, minimaal 110cm binnen, en het liefst een klein voortentje/luifel. En uiteraard niet te zwaar.
Mijn budget is maximaal €140,-

(mijn lengte is 183cm)
Gideon
http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/nosu ... D=16404426


deze wandel vereniging in Enschede verkoopt 2e hands wandel tenten van het merk Vaude. Slechts een paar keer gebruikt.

scroll naar de onderkant van de pagina voor, bezoek onze webshop.

Mario
Met jouw wensen zou ik naar een drie persoons tent kijken. Twee persoons is vaak erg krap, zeker als je ook nog bagage in de tent wilt hebben.
HansvanderVeeke schreef:Met jouw wensen zou ik naar een drie persoons tent kijken. Twee persoons is vaak erg krap, zeker als je ook nog bagage in de tent wilt hebben.
Een twee persoonstent vind ik ruim voldoende voor een persoon. Een voorstukje(tent) lijkt mij handig voor fietstassen, schoenen enzo.

Net bij de Vrijbuiter, de Cruiser gezien, 2-persoons, met voorstukje.
Niet al te licht, maar lijkt wel behoorlijk waterdicht.

Iemand die deze heeft?

Gideon
Vandaag even naar Gouda gefietst, daar stond ook de Biker. Even getwijfeld, leuk idee de ruime voortent, maar het slaapgedeelte leek mij kleiner dan de Cruiser.
't is dus de Cruiser geworden.

Beetje snelle beslissing, maar ik ga over twee weken weg. En wil ook nog even proefliggen.

Afbeelding
http://www.flickr.com/photos/46672334@N ... 818023848/
Maar uh, er zitten 26 haringen bij???
Van het weekend maar eens opzetten.

Ook nog de Eureka Spitfire Duo bekeken, handig met twee ingangen, binnentent is niet rechthoekig, maar loopt bij het hoofd- en voeteneind in een punt. Heb er in gelegen, een lang iemand kan zich hier goed in kwijt. Nadeel vond ik, geen voorstukje, als je bij regen de tent opent, wordt je binnentent nat.
Overigens bestaat deze binnentent bijna geheel uit muskietengaas (en geen doek), daardoor meer geschikt voor warmere oorden.

Gideon
Afgelopen weken mijn nachten doorgebracht in de "Biker" van de Vrijbuiter.
Geweldige tent: zes haringen en hij staat, de binnentent hang je er later in. Ruimte zat voor tassen en slapen.
Nadat ik zo dom geweest was om mijn tent, tijdens een noodweer, in een kuil te plaatsen kon ik na het loshalen van de zes haringen, binnen en buitentent in één keer naar een hoger gelegen gedeelte sjouwen (zes haringen en hij staat weer).
Wij hebben drie weken geleden ook de cruiser gekocht voor onze driedaagse tocht naar Luxemburg. Voor ons was deze tent een goed evenwicht tussen gewicht en ruimte met beter tentdoek dan de goedkope tentjes. Het gebruik is ons niet tegengevallen, compacte afmeting die goed op boven op de fietstas paste, en toch tamelijk snel op te zetten en af te breken. Een na een fikse onweersbui in de eifel, is deze ook goed waterdicht gebleken. We hebben er geen spijt van!
Ik heb de Vrijbuiter Cruiser al jaren in gebruik en vooral gekocht vanwege het model, het lage gewicht en de duurzame aluminium tentstokken.

Ik had hem voor de zomervakantie van 2009 gekocht en heb hem sindsdien gebruikt in:

Zomervakantie van 2009 (3 weken)
Paasvakantie van 2009 (2 nachten)
Zomervakantie van 2010 (3 weken)
Zomervakantie van 2011 (3 weken)
Oud en nieuw 2011-2012 (2 nachten)

Ik heb niets gedaan aan onderhoud, behalve de meegeleverde tentharingen vervangen door rechte en steviger exemplaren van Bever die langer mee gaan en vooral veel makkelijker in de grond te duwen zijn.

Het aantal haringen dat je minimaal nodig hebt komt neer op:
Achterzijde buitentent: 3 haringen.
Voorzijde buitentent: 2 haringen.
Binnentent: 4 haringen.
Totaal: 9 haringen (neem er 10 mee voor het geval je er eentje verliest/vergeet).

Het aantal haringen dat je optimaal nodig hebt komt neer op:
Achterzijde buitentent: 3 haringen.
Weerskanten buitentent: 2 haringen.
Weerskanten voortent: 2 haringen.
Voorzijde buitentent: 2 haringen.
Binnentent: 4 haringen.
Totaal: 13 haringen (neem er 14 mee voor het geval je er eentje verliest/vergeet).

Het aantal haringen dat je maximaal nodig hebt komt neer op:
Achterzijde buitentent: 3 haringen.
Weerskanten tentstokken: 4 haringen.
Weerskanten buitentent: 2 haringen.
Weerskanten voortent: 2 haringen.
Voorzijde buitentent: 2 haringen.
Binnentent: 4 haringen.
Totaal: 17 haringen (neem er 18 mee voor het geval je er eentje verliest/vergeet).

Ik heb zelf altijd 12 haringen mee. Voor de tent dus 9 en 3 reserve voor het vergeten. Zolang ik de reserve haringen nog heb, gebruik ik er eentje voor het 's nachts vastzetten van de luifel van de voortent. Zodoende wappert dat deel wat minder in de wind, wat mijn slaap zeker ten goede komt.

Mijn Cruiser vertoont na al die keren dat ik hem gebruikt heb hier en daar wat slijtplekken, maar hij lekt niet en voelt nog steeds behoorlijk betrouwbaar aan als ik er eenmaal in zit.

Goed ventileren van deze tent doe ik door de ritsen van de luifel van de voortent aan de onderzijde zo'n 30-40 cm open te laten.

Verder heeft de binnentent twee "deuren" aan de voorzijde. De buitenste is van Polyester en laat ik 's nachts open voor de ventilatie. Daarachter zit een deur van dezelfde stof als waar de rest van de binnentent uit bestaat en die laat ik altijd zoveel mogelijk dicht, tegen insecten e.d.

Daardoor heb ik 's ochtends hooguit condens aan de binnenkant van de buitentent en helemaal geen condens aan de binnentent.

Ik ben de laatste jaren gevoeliger geworden voor het inademen van vochtige lucht, maar daar heb ik dankzij deze ventilatie opstelling geen last meer van.

Op de regen die door de openingen naar binnen komt heb ik een handig trucje gevonden:

Mijn losse grondzeil is iets langer dan de tent. Als mijn Cruiser net staat, trek ik het grondzeil zover mogelijk onder de tent door naar voren, zodat er voor de tent een stuk grondzeil uit steekt. Daarna zet ik voorin de voortent wat bagage die ik 's nachts niet nodig heb. Tenslotte sla ik het grondzeil daar overheen, zodat er een helling onstaat die het regenwater direct weer de tent uit voert zodra het naar binnen plenst. Dat werkt perfect.

Wat ik erg fijn vind, zeker als het regent, zijn de venstertjes aan weerszijden van de voortent. Zodoende kan ik de situatie buiten controleren voordat ik de tent uit ga, zoals een inschatting maken van de bewolking e.d.

Achterop de fiets meenemen is een makkie. Ik heb hem gewoon overdwars op mijn achterste bagagedrager liggen, zo breed is de tenttas namelijk niet.

In het donker opzetten is ook zeer goed te doen, omdat de tentstokken aan de uiteinden een kleurtje hebben die correspondeert met de kleur van de schacht waar ze doorheen moeten.

In de regen opbreken is ook een must. Ik heb al meerdere malen de binnentent grotendeels droog kunnen inpakken terwijl de regen met bakken uit de hemel kwam.

Als mijn tent kapot gaat neem ik weer een Vrijbuiter Cruiser.