Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste reis, Voorbereidingen aan het treffen. - Forum Wereldfietser

Eerste reis, Voorbereidingen aan het treffen.

Hallo allemaal,

Ik ben een nieuweling voor het fietsvakantie gebeuren en ben nu mijn eerste reis aan het plannen en voorbereidingen aan het treffen. Daaronder vallen trainen en informatie opzoeken en opzuigen als een spons.

Ik heb alleen een aantal vragen.
Ik ben dus een beginner, en ik heb het gevoel dat ik met mijn plannen wel in het diepe spring. Mijn doel is een solo tocht op de tweewieler door de zuidelijke helft van Noorwegen. Is dit inderdaad een sprong in het diepe? of is dit wel iets waar je aan kunt beginnen. Ik lees en hoor vaak dat Noorwegen een aangenaam land is om te fietsen en ik ken het land ook wel redelijk van gewone vakanties en familie bezoek.

Ik ga toch wel, maar vinden jullie het een goed idee eerst te oefenen in Nederland ofzo?

Groeten Jurgen
Ben je een ervaren kampeerder? Zuid Noorwegen is mooi, maar ook best zwaar.
Wim
In Nederland fietsen kun je ook nog als je 75+ bent. :P
Maak je dus maar geen zorgen, lekker naar Noorwegen!
Wim schreef:Ben je een ervaren kampeerder? Zuid Noorwegen is mooi, maar ook best zwaar. Wim
Met heel lichte versnellingen kun je je knieën heel houden als je geen krachtpatser bent. Ga er van uit dat je de helft tot tweederde van de dagafstanden haalt van wat je in NL kunt.
Leon
Dat het zwaar word, daar ging ik ook wel van uit. Maar ik ben nog jong, en ik heb een redelijke duur conditie.

En ja ik kan wel zeggen dat ik ook wel kampeer ervaring heb. Van een benzine brander tover ik nog wel aardige maaltijden en mijn tent staat ook sneller dan dat ik een hotel kan reserveren.

Maar dan is de vraag: Wat voor een fiets heb ik nodig/word mij aangeraden?

Budget: om en nabij de 1000 euries

En wat kan ik ongeveer verwachten van de kosten van zo'n reis zelf?
http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf

De wereldfietser buitenland trektocht van afgelopen jaar ging naar Noorwegen. Dat was weer heerlijk, maar zoals gezegd Noorwegen is zwaar door de combinatie van stevig klimmen en tegelijk potentieel koud en nat weer waarvoor je wat extra spullen moet meenemen. Maar het was adembenemend mooi. Noorwegen is ook prijzig, en niet alleen het bier. Maar als je vooral op de fiets zit, niet uit eten gaat en vooral vis eet valt het wel binnen de perken te houden.

Wim
Jurgen, als je de zoekfunctie gebruikt, kun je heel veel vinden. Om te beginnen: hier.
Oke, dat is een mooie handleiding/introductie. De meeste dingen komen me wel bekend voor en. e rest is vooral logisch. En ja, ik wil gewoon fietsen, ik ben geen museum bezoeker of "tijdens een rondje wielrennen koffie drinker". Eten wil ik voornamelijk van mijn eigen pitje.

Ik denk dat ik over het algemeen verhard ga fietsen dus 28 inch met mtb groepenset lijkt me een goede keus met het oog op noorwegen en misschien later nog meer scandinavië. Ik heb nog een oude Mercier staan, maar ik denk dat deze zo oud en race specifiek is dat ombouwen onmogelijk is.
Is een veld frame een goed idee?

en wat bagage betreft, ik heb al wat lichtgewicht kampeer spullen zoals een donzen slaapzak enzo
Iets boven budget, maar de Fahrradmanufaktur T400-XT, of mijn favoriet de T-Randonneur, zijn wellicht een optie?
Afbeelding
Afbeelding
Allereerst: ik heb het forum doorgespit, verschillende interessante topics gelezen waar ongeveer dezelfde informatie staat die ik vraag, maar niemand is hetzelfde ;)

Ik zat inderdaad al te denken aan een randonneur model. De T-randonneur vind ik echter wel wat pricy met 1200+ euro's.

Misschien is een profielschets even op z'n plaats.
Man, 21 jaren jong, fietsconditie is goed, 1,93 (lange benen + armen, korter bovenlichaam), kampeer ervaring en redelijk technisch onderbouwd (ik onderhoud mijn eigen race/stad fietsen).

Eigenlijk ben ik opzoek naar een minimalistische fiets (randonneur) met een goed frame en een redelijke groepenset.
wat dacht je van een goeie 2e-hands ATB van Marktplaats, idem voor een BOB. Hoef je ook geen vermogen aan goede fietstassen uit te geven (komt nog op je fietsbudget) en hou je een paar leuke centen over die je in Noorwegen hard nodig zult hebben voor de halve komkommers van 7 euro. Just a thought.
Hoi Jurgen,

Wat heb je nu voor fietsen in je schuur staan. Als je een wat oudere stalen racefiets of MTB hebt is het misschien mogelijk om die aan te passen naar een randonneur / reisfiets.

Gr
Eric
eric190173 schreef:Hoi Jurgen,

Wat heb je nu voor fietsen in je schuur staan. Als je een wat oudere stalen racefiets of MTB hebt is het misschien mogelijk om die aan te passen naar een randonneur / reisfiets.

Gr
Eric
Ik heb een stalen Mercier racefiets staan in zeer goede staat. Enige puntjes:
- Het is wel een Mercier, weet niet of ik deze klassieker wel wil ontmantelen
- Ik ben bang dat het frame wellicht te dun is
- Ik ben bang dat andere groepen er niet op passen
- Ik weet niet of bredere wielen er wel op gaan passen
Als het alleen voor asfalt is dan kun je met weinig bagage wel op een oude stalen racefiets, mits deze remmen heeft waaronder minstens 32mm banden passen (kan vaak wel op oude racefietsen). Ik zou er dan niet veel aan veranderen. En dan moet je weinig bagage meenemen (10-12 kg). Wil je meer dan zou ik eens kijken naar een Surly Long Haul Trucker. Dat is iets boven je budget, maar de keus in randonneurs is nu eenmaal gering. De LHT is een echt mooie fiets, en afgemonteerd met goede onderdelen.
Wim
Een klassieker wil je vooral klassiek houden, en er een keer hier mee gaan rijden!

Op Marktplaats staan wel een paar mooie Koga's:
http://link.marktplaats.nl/454909621
http://link.marktplaats.nl/454964438
mattijsw schreef:...en hou je een paar leuke centen over die je in Noorwegen hard nodig zult hebben voor de halve komkommers van 7 euro.
Gelukkig is Noorwegen de afgelopen 20 jaar een stuk goedkoper geworden (maar nog steeds duur). Halve komkommers heb ik al jaren niet meer gezien.
gios schreef:Een klassieker wil je vooral klassiek houden, en er een keer hier mee gaan rijden!

Op Marktplaats staan wel een paar mooie Koga's:
http://link.marktplaats.nl/454909621
http://link.marktplaats.nl/454964438
Verdorie, die bovenste is op fietsafstand (wellicht verkeerde term hier, maar zon 23 km verderop) van mijn ouders huis, en ook nog eens in maat 61!


Lastig dit, ik had niet verwacht zo snel een redelijk geschikte fiets te vinden. Nu word het kiezen, of de alpen in om bergen te bestijgen of toch deze vakantie al fietsend door Noorwegen...

En ik heb nog eens gekeken naar de benodigde spullen die ik waarschijnlijk mee wil nemen, en misschien kan ik toch mijn mercier tijdelijk ombouwen. Mijn bagage komt waarschijnlijk niet boven de 10 kilo (oeps, zonder eten en drinken). Ik heb mn volledige klim tas eens op de weegschaal gegooid, en zonder de karabiners en meuk kom is het allemaal best licht.
Als je al kampeerervaring hebt, kun je overal in de wereld je eerste fietsvakantie houden. Mijn eerste fietsvakantie was door half Zuid-Amerika. Wel al diverse andere kampeertochten achter de rug voordien (sneeuwscooter-kamperen in Lapland, survivaltraining in Canada, diverse trektochten, tourskiën in zuid-Duitsland, etc.).

Mocht je lichtgewicht info willen: het bagagelijstje van Jim van den Berg staat ergens wel vernoemd. Dat is een goede referentie. :wink:
Robertjan schreef:Als je al kampeerervaring hebt, kun je overal in de wereld je eerste fietsvakantie houden. Mijn eerste fietsvakantie was door half Zuid-Amerika. Wel al diverse andere kampeertochten achter de rug voordien (sneeuwscooter-kamperen in Lapland, survivaltraining in Canada, diverse trektochten, tourskiën in zuid-Duitsland, etc.).

Mocht je lichtgewicht info willen: het bagagelijstje van Jim van den Berg staat ergens wel vernoemd. Dat is een goede referentie. :wink:
Mijn survival ervaring gaat tot discovery channel en niet verder... dus grappen als zuid amerika laat ik nog even zitten ook ivm met de kosten. Ik ben een arme student en die reis naar Noorwegen en het aanschaffen van nieuwe fiets/onderdelen zijn nu al wel even duur genoeg :P

Ik heb trouwens een wijziging in mijn planning. Ik ga eerst dit jaar naar de Alpen om te klimmen, en volgend jaar na mijn stage periode naar Noorwegen. Ik heb dus nog even de tijd om ervaring met het fenomeen fietsvakantie op te doen. Ik ga dus eerst mijn Mercier maar eens uitrusten met een lichte bagage drager en maar eens op een neer door Nederland en gewoon kamperen waar ik terecht kom.