Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rome bezoeken - Forum Wereldfietser

Rome bezoeken

Wij fietsen dit jaar naar Rome en zijn van plan een vijftal dagen in een chaletje of caravan te verblijven op een camping net buiten Rome, namelijk camping Seven Hills. Nu mijn vraag, is het te doen om de bezienswaardigheden van Rome per fiets te bezoeken. Ik vraag dit in verband met de drukte van het verkeer en kan men de fiets met een gerust gemoed weg zetten als men een bezienswaardigheid binnen gaat?
Ik vond Seven Hills wat ver van het centrum van Rome liggen; meen dat we er een uur over deden van de camping naar het station. Maar er gaat een busje van de camping naar het locale station en die verbinding is prima. Nadeel hiervan is weer dat je redelijk bijtijds weer terug moet zijn (of naar de camping terug lopen). Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar wij waren blij met ons rustig plekje redelijk voor/bovenaan. Op het lagere niveau (in dit geval letterlijk bedoeld) logeren nogal wat jongeren in hutjes met een ander leefritme dan wij. Verder prima camping met goede pizza's.
Voor wat betreft het fietsen door Rome: wij vonden het fantastisch. Wees duidelijk, go with the flow en voldoende hekjes om je fiets aan vast te zetten.
Wij hebben drie jaar geleden (met de auto) een aantal dagen in Rome gekampeerd op camping Flaminio aan de via Flaminia, juist om de kinderen voor het eerst de Romeinse oudheden te laten zien. Ik was erg tevreden over de camping. De beveiliging was behoorlijk streng, de faciliteiten luxe, en je kon met een lokaal treintje heel snel in het centrum komen. Kortom, alles wat je voor juist dit doel wilt. Er zijn trouwens ook huisjes. Ik heb de kinderen dus dagen achtereen Romeinse ruines kunnen laten zien, en dat was een mooie ervaring. 's Avonds was het aangenaam eten in het camping restaurant.
Wim
Ik zou mijn fiets nooit en te nimmer in Rome op straat zetten, zelfs niet met drie sloten. Echt, ik heb al diverse verhalen uit de eerste hand gehoord van fietsers die hun fiets zijn kwijtgeraakt in Rome (het is een populaire bestemming voor fietsers). Ik ken geen bewaakte parkeerplaatsen voor fietsen in de stad, zoals je die in Ferrara en andere fietsvriendelijke Italiaanse steden wel hebt. Op zich is fietsen in de stad overigens goed te doen, al is het op de kasseien in de buurt van het Forum, de Via Nazionale en het Colosseum niet echt aangenaam. Meer bijzonderheden in ons reisverslag over de fietsroute Como-Rome.
Mijn raad: laat je fiets op de camping en neem de bus of de metro de stad in.
In juni 2006 heb ik zonder probleem door de straten van Rome gefietst en veel beroemde bezienswaardigheden bekeken. Maar ik heb mijn fiets nooit alleen gelaten, ook niet toen ik een keer op een terras tegenover het Pantheon heb gegeten.
Het was een opwindend gevoel om met mijn eigen fiets door Rome te fietsen! Hier staat mijn fiets voor "il Vittoriano".

Afbeelding