Additionally, paste this code immediately after the opening tag: problemen met msr onderweg! wie helpt? - Forum Wereldfietser

problemen met msr onderweg! wie helpt?

ik zit momenteel voor een lekkere lange tijd op de fiets in scandinavie. heerlijk vrij en blij. behalve dan dat ik voor het eerst sinds jaren problemen heb met de msr whisperlite. deze lekt namelijk :(. wanneer ik de tank onderdruk zet loopt de brandstof er vanzelf uit. ik heb inmiddels alles vervangen wat mogelijk is aan o ringen, de leiding schoongemaakt, maar niets helpt. nu ben ik momenteel in zweden en aangezien ze hier nogal fan zijn van hun eigen producten geen winkel te vinden die msr verkoopt behalve stockholm. je begrijpt het vast ,het zou heel fijn zijn als ik de brander toch zelf weet te repareren. iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? reacties meer als welkom!

groetjes van roos
Je zult goed moeten kijken waar de brandstof uit lekt. Zet de fles onder druk zonder de leiding eraan.
Bij de grijze versie zit er binnen in de pomp ook een rubber balletje met veertje, heb je dat ook al eruit gehad? Of de rode ook zo werken weet ik niet, maar er is een mechanisme dat de ingepompte lucht belet terug te stromen langs via de pompcylinder.
Als je inderdaad alles aan ringetjes hebt vervangen en dus ook gecontroleerd op vuiligheden rijst bij mij het vermoeden dat het pompje is gebroken. Bij de rode versies komt of kwam dit meer voor dan bij de eerdere grijze.
Succes,
Leon (heb zelf een whisperlite met grijze pomp)
Als je brander lekt op de aansluiting tussen de pomp en de leiding, daar waar de brandstofleiding in de pomp gaat dan moet je die o-ring vervangen.
't is een kleintje.
Na een tijdje wordt deze vuil en gaat 't insteken van de brandstofleiding in de pomp ook lastiger. Schoonmaken en wat olie erop helpt. Evt olijfolie oid gebruiken als je geen tubetje msr onderhoudsolie bij de hand hebt.

Is 't elders, zou je precies kunnen omschrijven waar de lek zit op de pomp/brander? Is dat alleen met de brander op de pomp aangesloten of is het al als je de brandstoffles op druk brengt?

succes,
grtn,
Arnold.
(ook al ruim 10jr msr whisperlite bezitter en doet 't nog steeds goed)
ik heb de rode versie. ik heb inderdaad zon veertje met balletje in mijn reparatie set, maar kwam deze met het uit elkaar halen nergens tegen. de pomp lekt al als ik de fles onder druk zet dus zonder de leiding aan te sluiten. als ik goed kijk komt de brandstof het eerst naar buiten daar waar je de leiding aansluit. het lijkt dus de o ring te zjin, maar deze heb ik dus al vervangen :(. misschien dat een druppeltje olie daarbij nog wonderen kan doen... of wellicht zie ik het toch niet goed want de lekkage is enorm. met twee pompen stroomt het er uit en wanneer de leiding aangesloten ook via de leiding. fijn trouwens zo snel jullie respons.

groetjes uit jönköping
weet iemand hoe het mechanisme werkt dat de ingepomte lucht belet terug te stromen via de pompcylinder bij de rode versie MSR whisperlite? denk zelf dat het mogelijk daarmee te maken heeft.
Zoiets van het veertje drukt het bolletje in het gaatje, maar de persende lucht gaat tegen de veerkracht in waardoor de lucht er tussendoor geperst wordt. NA elke pompslag duwt het veertje het bolletje weer op zijn plaats en naarmate de druk binnenin hoger wordt, wordt het bolletje harder in de opening geperst. Een ventiel dus.
Leon
Mocht 't echt absoluut niet lukken, in Zweden verkopen ze ook Optimus en Primus, deze maken soortgelijke branders als de MSR whisperlite en soortgelijke.
En anders is een trangia (of namaak versie ervan) spiritus brander op veel plekken te koop, oa bij de vanalles en nog wat supermarktjes annex huis tuin en keuken zaken.

Maar goed daar heb je je brander nog niet mee gemaakt.

Quote: de pomp lekt al als ik de fles onder druk zet dus zonder de leiding aan te sluiten. als ik goed kijk komt de brandstof het eerst naar buiten daar waar je de leiding aansluit. het lijkt dus de o ring te zjin, maar deze heb ik dus al vervangen . misschien dat een druppeltje olie daarbij nog wonderen kan doen...

Heel stom/simpel gedacht misschien, maar staat 't benzine kraantje wel goed dicht als je oppompt? of is dat kraantje lek?
In het verre verleden heb ik ooit een heel klein scheurtje in het pomphuis gehad, amper te zien, maar veroorzaakte wel een lekje. Misschien is dat het?

Succes!
Eric
hai allemaal,

klinkt logisch je toelichting over het veertje en balletje leon, alleen heb ik een dergelijk systeem dus niet aangetroffen in de rode versie. ik was daar zelf eigenlijk wel over verbaast want ik heb geen idee hoe het met deze versie geregelt wordt.

nu haal ik de pomp nooit uit de fles en deze zit in de onderste bidon houder op de fiets. no oit problemen mee gehad maar wellicht is er nu toch iets kapot gegaan, in weer en wind en modder en zand etc. een scheurtje aan de buitenkant zou het dan verklaren maar niets te zien.

verder staat het kraantje dicht Tduck maar het zou inderdaad wel zo kunnen zijn dat deze lekt . ik hoor deze namelijk sissen als ik de fles onderdruk zet gevolgt door een golf brandstof.

ze verkopen hier inderdaad prima spullen primus optimus etc. dus van de honger omkomen zal ik hier niet :) . wel leef ik low low buget en ga daarom eerst nog even verder sleutelen. dank voor het mee denken tot nu toe en mocht iemand nog een goude tip hebben, let me know. thanks!

Roos
Bij MSR kun je tekeningen van de pompen downloaden om te zien hoe je pomp in elkaar hoort te steken:
http://cascadedesigns.com/msr/stoves/ex ... le/product

misschien dat je dat een beetje verder kan helpen.

je hebt in iedergeval de wereldwijde encyclopedie (lees www) bij de hand.

succes,
Hoi Roos,
Heb je ook de O-ring in het kraantje vervangen? Die was bij mij laatst versleten waardoor mijn fles lekte en hij ook moeilijk op druk te brengen was. Het is een kleiner ringetje dan die tussen pomp en brander zit, dus je moet wel die specifieke maat beschikbaar hebben (die had ik niet dus moest eerst gaan shoppen ;-)).

Succes!
Groet Karlijne