Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2 vragen over spaken - Forum Wereldfietser

2 vragen over spaken

Om het maar even zeker te weten.

uit diverse spaak calculatie (2 internet en 1 excel) komt dat het verschil in spaak lengte maximaal 1,3 mm is.
Ik kan af ronden -0 -0,7 -1,3 -0,4 of -0 -0,7 +0,7 -0,4.
Voordeel van naar beneden afronden is dat ik voor alle spaken dezelfde lengte kan gebruiken.
Zelf denk ik dat ik wel wegkom met die 1,3 mm wat is jullie mening.

Bij de spaken hoort een nippel de dikte van de spaak bepaalt naar ik begrepen heb ook de dikte van de nippel.
Standaard is 2 mm maar er bestaan ook andere maten.
De velg is voorzien van spaakgaten die dus indirect de maat van de spaak bepalen (gat -> nippel -> spaak).
Hoe achterhaal ik welke nippel/spaakmaat bij mijn velgen past?
snhel5 schreef:Om het maar even zeker te weten.

uit diverse spaak calculatie (2 internet en 1 excel) komt dat het verschil in spaak lengte maximaal 1,3 mm is.
Ik kan af ronden -0 -0,7 -1,3 -0,4 of -0 -0,7 +0,7 -0,4.
Voordeel van naar beneden afronden is dat ik voor alle spaken dezelfde lengte kan gebruiken.
Zelf denk ik dat ik wel wegkom met die 1,3 mm wat is jullie mening.

Bij de spaken hoort een nippel de dikte van de spaak bepaalt naar ik begrepen heb ook de dikte van de nippel.
Standaard is 2 mm maar er bestaan ook andere maten.
De velg is voorzien van spaakgaten die dus indirect de maat van de spaak bepalen (gat -> nippel -> spaak).
Hoe achterhaal ik welke nippel/spaakmaat bij mijn velgen past?

een millimeter meer of minder is eigenlijk nooit een probleem, mits je van de juiste lengte uitging ;)

Spaakgaten is ook geen probleem totdat je in het 'baggervelg voor hollandse traktor' territorium komt, daar heb je wel velgen voor nippel 13 ed
m-gineering schreef:een millimeter meer of minder is eigenlijk nooit een probleem, mits je van de juiste lengte uitging ;)
Gezien dat 3 calculaties dezelfde uitkomst opleveren ga ik er van uit dat dit wel goed zit.
Ik heb bij binnenkomst alle maten van de naven en velg nagemeten (ja ook de SON28 van jou) om zeker te weten dat de waarden van internet klopten.
m-gineering schreef:Spaakgaten is ook geen probleem totdat je in het 'baggervelg voor hollandse traktor' territorium komt, daar heb je wel velgen voor nippel 13 ed
Ik vermoed dat mijn Rigida Sputnic niet in deze klasse valt.
Dus normale spaken (2 of 1,8 mm) moet dan geen problemen opleveren.

Ik was ook al niet van plan om hele dikke MTB of super dunne tour de france spaken te gaan monteren.
Zelf zat ik te debken aan DT Swiss spaken uit Revolution Competition of Alpine serie.