Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SON deluxe naafdynamo VS shimano sport DH 3D72 - Forum Wereldfietser

SON deluxe naafdynamo VS shimano sport DH 3D72

Ik ben hard aan het denken over een nieuwe fiets. Het gaat zeer waarschijnlijk een koga globetrekker worden. Op de site van koga kan je zelf de fiets opbouwen. Altijd leuk om zo te puzzelen.

Op dit forum lees ik vaak dat mensen eerst een budget willen weten en zoeken/ stellen adh daarvan een fiets samen. Ik doe het liever andersom; eerst fiets en mij ideale onderdelen kiezen, dan kijk ik wel of het te betalen is :wink:

Opbouw waar ik (nu) aan denk:
rohloff
magura HS33
tubes dragers voor en achter
schwalbe marathon 37mm
multi position stuur

Ik twijfel over de naafdynamo. SON edulux is een optie met SON 80-lux voorlamp. Maar ik kan natuurlijk ook de shimano-naaf nemen. Ik vindt het prijsverschil nogal groot (ik spreek me nu tegen...)en vraag me af in hoeverre een SON-naaf kwalitatief beter is. Ik vind het voor onderweg belangrijk om een lamp met goede lichtopbrengst te hebben en wil er een zzing en GPS op kunnen aansluiten.

Heeft iemand advies?
Shimano is goed, SON is beter. De SONdelux heeft bovendien een duidelijk lagere weerstand omdat het oorspronkelijke ontwerp voor 20 inch wielen was. Bij stapvoets rijden is de lichtopbrengst dan iets minder, maar zodra je rijdt zie je het verschil niet meer.
Als het veel geld mag kosten zou ik ook nog eens kijken naar alternatieven voor die Koga.
Wim
Ik heb op mijn reisfiets (Koga Signature) een SON28 (met IQ Fly lamp van B&M, 40 lux), en op mijn VN randonneur voor de brevetten een SONdelux (met Son Edelux, 80 lux).

Ik geloof dat bij uitgeschakeld licht en 20km/u de SON28 een half wattje meer weerstand geeft dan de SONdelux, en de Shimano 3D72 zal nog een half wattje meer zijn, maar eerlijk gezegd, op een reisfiets lig ik daar niet wakker van. Er zijn veel andere factoren die veel meer dan 1 watt verschil kunnen maken 8) .

Waar ik wel naar zou kijken (op een reisfiets) is de lichtopbrengst bij lagere snelheden, en daar is een 3D72, en ook (in mindere mate) de SON28, duidelijk beter dan de SONdelux. Met mijn Koga met SON28 kan ik gewoon wandelen à 5km/u en nog steeds een ononderbroken mooie lichtstraal hebben. Met de VN met SONdelux stapsvoets gaan geeft flikkering en/of zwak schijnsel. Ook bij 10-12km/u zie ik nog een duidelijk verschil in het voordeel van de SON28. Voor mij liever geen SONdelux dus op m'n reisfiets.

Wat de lamp betreft : de IQ FLy met 40lux vind ik meer dan goed genoeg om het occasionele stukje nacht mee te overbruggen. Van de 80lux van de SONdelux heb ik pas echt voordeel als ik tegen 50km/u of meer 's nachts een helling afkom in het pikkedonker in de Ardense bossen (doe ik in de regel op brevetten, niet op reis :) ).

Multiposition stuur : heb ik ook overwogen, maar uiteindelijk voor een Dalistuur gekozen, om verschillende redenen. Zie mijn vraag destijds, en argumentering voor Dali ipv multiposition in dit topic
Tja zo oordeelt ieder toch weer verschillend. Ik heb een SON28 en mijn vrouw een SON20, allebei met Edelux. Ik zie niet veel verschil, maar voel het verschil in weerstand bij ingeschakeld licht wel. De SON28 trilt bij ingeschakeld licht ook een beetje, de SON20 niet.
Om wat tegengewicht te geven: toen ik twijfelde tussen son en shimano heb ik veel gelezen. Constructief gezien lijkt de SON op papier beter, in de praktijk zijn er echter erg weinig mensen die problemen ervaren met de shimano's (N80-N72). De oorspronkelijke weerstandsproblemen zijn ook opgelost, hoewel ze blijkbaar nog iets hoger zitten dan de SON.

Persoonlijk zou ik dus de shimano adviseren, omdat de extra kwaliteit van de SON in mijn opinie niet het prijsverschil rechtvaardigt.

disclaimer: in mijn bezit en getest: 2x DH3N80, 1x DH3N30, 1x SON28. De N30 gaf ook geen problemen maar de algemene afwerking gaf wel al aan dat deze in een andere categorie speelt.
Het voordeel van de Son 28 is, dat je er onderweg ook je mobiele telefoon mee kunt opladen.

Meilenweit in Duits heeft een mooie aanbieding, zie onderstaande link:


http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=99817

Mario
mario schreef:Het voordeel van de Son 28 is, dat je er onderweg ook je mobiele telefoon mee kunt opladen.
En waarom zou dat niet gaan met een Shimano? Dat gaat zelfs met een ouderwetse dynamo die tegen de buitenband draait...

De verschillen zijn over het algemeen niet erg groot:
http://fahrradzukunft.de/1/labortest-nabendynamos/
http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_nl.html
http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_nl.html
Ik ben zelf dan ook tot de conclusie gekomen dat die SON zijn meerprijs niet waard is.
In de antwoorden wordt veel gesproken over de SON20 en -28. In de configurator op de koga site is er alleen de optie SONdelux. In het antwoord van Wim lees ik dat er verschil zit in de 20 en 28serie. Is de delux uitvoering een opvolger van de 28 en zou je dan mogen verwachten dat het trillingsprobleem is opgelost?

Lasse dank voor de artikels! Ik heb ze met veel aandacht gelezen maar ook hier gaat het over de SON28 (2008). Hoe zou SON met de klachten over trilling zijn omgegaan? Is de delux de verbeterde versie?

Ik wil de dynamo ook gebruiken om gps, zzing aan te sluiten. Als ik het goed begrijp is dat met de shimano ook mogelijk.
Als ik mij niet vergis, is SON20 = SONdelux. Die is oorpsronkelijk voor 20 inch wielen gemaakt en produceerde onvoldoende stroom om halogeenverlichting goed te voeden ofzo, maar tegenwoordig met LED lampen is dat geen probleem meer waardoor de delux ook inzetbaar is in 26 of 28 inch wielen. Maar dan met minder weerstand en een lagere stroomopbrengst.

De delux is dus eigenlijk ontworpen voor een hogere omwentelingssnelheid van het wiel.
De SON20 is de versie voor 20 inch wielen van de SON28. Dat betekent minder weerstand, iets minder licht bij lage snelheden, en minder trillingen. De Sondelux is een nieuwe veel lichtere naaf, oorsponkelijk ook voor 20 inch wielen, maar sinds de komst van led lampen ook toegelaten voor 28 inch wielen. De voor en nadelen zijn (behalve het lagere gewicht) hetzelfde als van de SON20. Dat de SON28 wat trilt bij hogere snelheden is niet bijzonder. Dat doen de Shimano naven ook. De SON20 en SONdelux zijn de enige die het niet doen.
Wat je iets waard vindt moet je zelf uitmaken, maar verschil is er wel. Een Shimano naafdynamo is prima op bijvoorbeeld een derailleur fiets van bijvoorbeeld 1000 euro. Maar wat mij betreft hoort bij een dure fiets met Rohloff naaf ook een vergelijkbaar goede naafdynamo.
Wim
Als je bij Koga enkel de afweging Shimano 3D72 vs. SONdelux kan maken (en dus niet SON28), dan vind ik dat een jammere zaak. Dan zou ik toch eerder voor de Shimano kiezen, en wel om de volgende reden :
bij de afweging van (iets meer weerstand) tov (meer lichtopbrengst bij lage snelheden) hecht ik persoonlijk meer belang aan het tweede. Op een reisfiets tenminste. Het blijft natuurlijk een persoonlijke appreciatie.
Dat die Shimano mij niet alleen beter zou dienen, maar ook nog een pak goedkoper is, is natuurlijk mooi meegenomen.
Ik kan niet vergelijken tussen SON en Shimano. Ik weet enkel dat al 43000km probleemloos met een Shimano woon-werkverkeer doe en dat die mij nog nooit in de steek gelaten heeft (en ik rij voor meer dan de helft van het jaar dagelijks meer dan een uur in het donker). Overigens laat de kwaliteit van de Belgische fietspaden niet toe enige trilling van de dynamo te voelen. :-)
Aha, klopt Wim! Ik heb me vergist. Was blijkbaar in de war doordat de SONdelux voorheen SON20R heette volgens Peter White:
In January, 2010, Schmidt is changing the name of the SON20R to SONdelux.
Tekst die ik tijd geleden gelezen heb en die R is niet blijven plakken in mijn geheugen... De delux/20R is dus van 2008 (volgens zelfde bron).
Grootste verschil tussen de Shimano en de Sondelux is wat mij betreft het uiterlijk. De Son is heel compact, de Shimano een nogal lomp ding. Ook het verschil in gewicht is groot, Son weegt 400g, Shimano DH3N72 560g. Een lichter alternatief is de DH3N80, die weegt 480g en is maar 15 euro duurder.

Mocht iemand twijfelen tussen Son28 en Sondelux, de 28 weegt 570g. 170g meer dan de delux. Daarvoor kan je ook een extra (zak)lamp meenemen. De 28 heb ik sinds de 20R/delux er is dan ook niet meer verkocht. Niemand wil hem nog.
cornelese schreef:(...)
Mocht iemand twijfelen tussen Son28 en Sondelux, de 28 weegt 570g. 170g meer dan de delux. Daarvoor kan je ook een extra (zak)lamp meenemen. De 28 heb ik sinds de 20R/delux er is dan ook niet meer verkocht. Niemand wil hem nog.
Dan moet je hem beter aan de man brengen hee 8) ... Als een klant in al zijn onwetendheid omwille van godbetert 1% gewichtsbesparing op een reis- of woonwerkfiets, denkt het voordeel van een SON28 te moeten laten linksliggen, kan jij als verkoper hem misschien helpen om tot een meer beredeneerde beslissing te komen :wink:
cornelese schreef: De 28 heb ik sinds de 20R/delux er is dan ook niet meer verkocht. Niemand wil hem nog.
Is gelukkig niet het beeld wat ik heb. Als je de hele dag bij lage snelheid accu's wil laden ben je nog steeds beter uit met de Son 28. Als alleen LED licht mooi genoeg is is een SONdelux een betere keus, tenzij je staat op een 6 gaats schijfremflens
m-gineering schreef:
cornelese schreef: De 28 heb ik sinds de 20R/delux er is dan ook niet meer verkocht. Niemand wil hem nog.
Is gelukkig niet het beeld wat ik heb. Als je de hele dag bij lage snelheid accu's wil laden ben je nog steeds beter uit met de Son 28. Als alleen LED licht mooi genoeg is is een SONdelux een betere keus, tenzij je staat op een 6 gaats schijfremflens
Dat dacht ik ook ja... Met de delux moet je toch echt een stukje sneller rijden om te laden.
m-gineering schreef:Als je de hele dag bij lage snelheid accu's wil laden ben je nog steeds beter uit met de Son 28.
Dat is inderdaad wat ik - met name - wil dus blij dat ik om praktische redenen voor een wiel met de Son 28 heb gekozen.

Gerd
:roll:
Wat is nu de beste keuze als je alleen een naafdynamo wilt om tijdens fietsvakantie accu's op te laden? (Ik fiets praktisch nooit in het donker.) Ik dacht zelf aan de DH 3D80, omdat ik ene SON voor alleen dit doel nogal duur vind.

En kan ik beter een kant en klaar extra voorwiel bestellen (dus dan betaal ik extra voor een extra velg en spaken) of een losse naafdynamo nemen en dan ergens in mijn bestaande voorwiel laten spaken (moet ik ook nieuwe spaken lijkt me)?
Voordeel van een extra voorwiel is dat ik het dan alleen erin zet met fietsvakanties en de dynamo niet onnodig slijt en ik bij normaal gebruik van mijn fiets geen extra weerstand heb.