Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke bandenlichter? - Forum Wereldfietser

Welke bandenlichter?

Ik heb een heel basale vraag: welke bandenlichters kan ik het beste gebruiken?

Ik vraag dit nadat ik onlangs twee binnenbanden van de fiets van mijn dochter heb kapot weten te krijgen met een metalen bandenlichter. How come? De nieuwe buitenband was erg stug en kreeg ik nauwelijks over de 24 inch velg. Een plastic lichter was denk ik allang gebroken (dat is me in het verleden al een paar keer overkomen), en de zgn flexibele lichter die ik ooit eens heb gekocht bleek natuurlijk helemaal waardeloos. Maar met de stalen bandenlichter duwde ik gewoon gaten in de binnenband. Hel frustrerend, was ook niet eerder gebeurd.

Zijn er soms supersterke plastic bandenlichters?
Tacx
Afbeelding
willem.m schreef:Ik heb een heel basale vraag: welke bandenlichters kan ik het beste gebruiken?

Ik vraag dit nadat ik onlangs twee binnenbanden van de fiets van mijn dochter heb kapot weten te krijgen met een metalen bandenlichter. How come? De nieuwe buitenband was erg stug en kreeg ik nauwelijks over de 24 inch velg. Een plastic lichter was denk ik allang gebroken (dat is me in het verleden al een paar keer overkomen), en de zgn flexibele lichter die ik ooit eens heb gekocht bleek natuurlijk helemaal waardeloos. Maar met de stalen bandenlichter duwde ik gewoon gaten in de binnenband. Hel frustrerend, was ook niet eerder gebeurd.

Zijn er soms supersterke plastic bandenlichters?
Ik ben misschien 2 x een combinatie band-velg-velglint tegengekomen, die ik niet zonder bandenlichter op zijn plaats kreeg (En veel plezier als je onderweg lek rijdt ;) )

Banden monteer je met techniek, niet met geweld.

Montage

Pomp de binnenband op zodat die net in model komt. Duw de buitenband opzij en het ventiel door het ventielgat, en leg de rest van de binnenband zonder plooien in de buitenband. Is de binnenband te lang, dan heb je hem al te veel opgepompt. Zorg er voor dat het ventiel recht door de velg blijft steken.

Ga een keer de band rond en duw de binnenband over de velgrand het velgbed in.

Monteer nu de hieldraad, begin tegenover het ventiel en werk van twee kanten gelijkmatig op. De laatste 20 cm bij het ventiel gaan vermoedelijk te zwaar.

Ga weer terug naar waar je begonnen bent (tegenover het ventiel) en duw vanaf daar de hieldraad weer naar het ruimere midden van de velg, duw het ventiel omhoog de buitenband in, laat er nog wat lucht uit lopen en werk met de muis van je handen de resterende 20 cm hieldraad over de velgrand. Bij hele strakke en stroeve banden moet je dit een paar keer herhalen voor het helemaal lukt. Grijp niet naar de bandenlichter, want de kans is groot dat je daarmee de binnenband weer lek prikt.

Pomp weer iets lucht in de band als je hem helemaal hebt laten leeglopen, duw over de hele omtrek de hieldraad nog een keer naar binnen om te kijken of de binnenband nergens (links én rechts) klem zit onder de buitenband en pomp de band op. Controleer halverwege of de band mooi rond loopt, en overal goed in de velg zit.

Je kunt ev de wrijving van het rubber nog verminderen met water of water met zeepsop
m-gineering schreef: Ik ben misschien 2 x een combinatie band-velg-velglint tegengekomen, die ik niet zonder bandenlichter op zijn plaats kreeg (En veel plezier als je onderweg lek rijdt ;) )

Banden monteer je met techniek, niet met geweld.

Montage

Pomp de binnenband op zodat die net in model komt. Duw de buitenband opzij en het ventiel door het ventielgat, en leg de rest van de binnenband zonder plooien in de buitenband. Is de binnenband te lang, dan heb je hem al te veel opgepompt. Zorg er voor dat het ventiel recht door de velg blijft steken.

Ga een keer de band rond en duw de binnenband over de velgrand het velgbed in.

Monteer nu de hieldraad, begin tegenover het ventiel en werk van twee kanten gelijkmatig op. De laatste 20 cm bij het ventiel gaan vermoedelijk te zwaar.

Ga weer terug naar waar je begonnen bent (tegenover het ventiel) en duw vanaf daar de hieldraad weer naar het ruimere midden van de velg, duw het ventiel omhoog de buitenband in, laat er nog wat lucht uit lopen en werk met de muis van je handen de resterende 20 cm hieldraad over de velgrand. Bij hele strakke en stroeve banden moet je dit een paar keer herhalen voor het helemaal lukt. Grijp niet naar de bandenlichter, want de kans is groot dat je daarmee de binnenband weer lek prikt.

Pomp weer iets lucht in de band als je hem helemaal hebt laten leeglopen, duw over de hele omtrek de hieldraad nog een keer naar binnen om te kijken of de binnenband nergens (links én rechts) klem zit onder de buitenband en pomp de band op. Controleer halverwege of de band mooi rond loopt, en overal goed in de velg zit.

Je kunt ev de wrijving van het rubber nog verminderen met water of water met zeepsop
1 aanvulling: druk na het erop leggen van de band even het ventiel een paar keer goed naar binnen. zo voorkom je dat de binnenband onder de buitenrand blijft liggen. De befaamde bobbel bij het ventiel.
rvdh schreef:
1 aanvulling: druk na het erop leggen van de band even het ventiel een paar keer goed naar binnen. zo voorkom je dat de binnenband onder de buitenrand blijft liggen. De befaamde bobbel bij het ventiel.
:shock: hoe ik dat nou vergeten kon? :roll:
Dan heb je nog altijd bandenlichters nodig om de band eraf te halen. Ik gebruik plastic bandenlichters van Michelin. Daar is er bij mij nog nooit een van gebroken, en ze zijn lekker opvallend geel voor als je er eentje in het gras hebt laten vallen.
Wim
Afbeelding

.tsooJ
Tja, wel eens een marathon plus op een brompton velg gelegd.... Dat is een serieus gevecht. Meestal kwam er toch een bandenknecht aan te pas. Zonder blauwe strip gingen de bub's er zo op maar een plusplus bandje.... Banden knechtje was van simson, nu van marwi denk ik (geel zwarte kartonnetje).
Verder altijd kunststof lichters (zwarte van union/simson oid) die hard plastieken van schwalbe zijn het niet.... Die aulu dingen van lezyne zijn ook wel ok.

Bas
Let vooral op dat de bandenlichters lekker breed zijn. Die Tacx van hierboven zijn een verademing bij de slappe smalle bandenlichters die standaard bij de Simsondoosjes komen.
B@se schreef:Tja, wel eens een marathon plus op een brompton velg gelegd.... Dat is een serieus gevecht. Meestal kwam er toch een bandenknecht aan te pas.
Hele stugge banden kunnen wat lastiger zijn. Ik werk al tien jaar in een fietsenwinkel en zou niet eens weten waar wij de bandenknecht hebben liggen. Er schijnt er wel een te zijn maar we gebruiken hem dus nooit. Heel soms is er een band-velg combi die wat lastig is en dan roep ik mijn collega er even bij zodat we van twee kanten tegelijk kunnen duwen en trekken. Ik heb zojuist een 40mm Marathon (stug) op een vlakbed racevelg (smal en ondiep) gemonteerd en die ging in eerste instantie wat lastig maar bij het tweede rondje lukte het toch.
Dank dank, ik denk dat ik voor de Tacx ga.

Toch wel een geruststelling dat het bij sommige anderen ook wel eens voorkomt dat het heel lastig gaat, geeft weer wat zelfvertrouwen :?

Overigens heb ik het gedoe met de band ook nog niet eerder meegemaakt. Blijkbaar een rotcombinatie van velg en net de kleine/stukke band. En inderdaad hoop ik niet dat er wordt lekgereden :x

Willem
Ik heb de plastic platte blauwe bandenlichters van Schwalbe. Deze bevallen perfect. Makkelijk de band erop en eraf, zelfs de Marathon Plus is er mee te doen. Licht en stevig. En kosten bijna niks. :D
Techniek, trucje, geduld, even iemand vragen te helpen... da's allemaal leuk en aardig als je fijn in je schone, comfortabele sleutelruimte thuis een nieuwe band om een schone velg legt, maar als ik midden in de nacht in m'n eentje met koude handjes een natte, vieze strakke GP4000S om m'n natte, modderige velg probeer te frommelen, grijp ik toch liever naar m'n VAR bandenknechtje. Dan rijd ik in een paar minutjes weer verder in plaats van vloekend en tierend te staan hannesen terwijl de kostbare tijd weglekt.

.tsooJ
Afbeelding

Bandenknechtje zoals deze in handel makkelijk te vinden is, deze is van Cordo (agu).

Maar als je dagelijks een aantal Bromtons mag voorzien voor een stel volrubberen tuinslangen (euhm, marathon plus) waar bijna geen ruimte is voor een bib dan weet je wel hoe wat en waar met het omleggen van te strakke bandjes om kleine velgjes.

Op vakantie leg ik eigenlijk nooit een bandje om.... rij op vakantie nooit lek.

Kwestie van mazzel denk ik.

Bas

apropos, deze zijn ook erg fijn, doet ook gelijk dienst als pedaal sleutel en of als conus sleutel.

Afbeelding
B@se schreef:Afbeelding
Bandenknechtje zoals deze in handel makkelijk te vinden is, deze is van Cordo (agu).
Makkelijk te vinden, misschien, maar zoiets ga ik niet meeslepen. Dan liever deze:
Alien schreef:Afbeelding
Doet ook dienst als bandenlichter, trouwens. Verkrijgbaar via SJS Cycles in Engeland.
B@se schreef:apropos, deze zijn ook erg fijn, doet ook gelijk dienst als pedaal sleutel en of als conus sleutel.
Afbeelding
En als flesopener, zo te zien. Mooi spul.

.tsooJ
Hoe werken die bandenknechtjes dan?
Alien schreef:Afbeelding
Als je voor de eerste keer een metalen bandenlichter gebruikt, moet je nadien je aluminium velg goed bekijken en beslissen of je ze ook een tweede keer wilt gebruiken. Ik niet.
Leon
@ Leon,
je moet wel opletten wat je doet maar in de werkplaats hebben we voor racebandjes juist een lange stalen lichter van pedro's... Zeker goeiekope bandjes met stalen hieldraad krijg je lastig van de velg. Je moet er echter niet mee rondgaan das waar. Maar verder nooit wat tegen gekomen. Werkt gewoon prima.

Bas
Pedalero schreef:Hoe werken die bandenknechtjes dan?
Als een hefboom waarmee je de (tweede) hieldraad van de band over de velgrand hevelt.
Leon schreef:
Alien schreef:Afbeelding
Als je voor de eerste keer een metalen bandenlichter gebruikt, moet je nadien je aluminium velg goed bekijken en beslissen of je ze ook een tweede keer wilt gebruiken. Ik niet.
Hé, het was niet mijn idee.

.tsooJ
Handig. Wist niet van het bestaan van die dingen. Lijkt me vooral praktisch thuis, om een nieuwe racebandje om te leggen (vooral om een Easton Vista SL velg, die zijn op een of andere manier net iets groter dan andere velgen). Als ze eenmaal een tijdje op de velg zitten, rekken ze wel wat mee, waardoor een lekke band onderweg niet zo'n probleem is.