Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wel of geen footprint? - Forum Wereldfietser

wel of geen footprint?

Hallo,

Voor mijn wereldreis heb ik een Vaude Ultralight XP aangeschaft: http://www.vaude.com/epages/Vaude-de.sf ... /107674000

Bij mijn vorige reizen heb ik nooit een zgn. footprint gebruikt, maar overweeg dat nu, omdat ik bijna altijd ga kamperen en vrees dat het grondzeil van de tent zelf dat niet zal overleven.

Wat zijn jullie ervaringen? Hoe sterk is de tent zelf? Is het het extra gewicht waard? Moet ik ermee inzitten dat die het niet overleeft? Geld voor campings heb ik niet dus de kampeerplaatsjes zullen niet altijd ideaal zijn.

Alvast bedankt,
Wouter
Geen idee of ze de grondzeilen sterk hebben gemaakt, maar een aantal jaren geleden wat het van dezelfde sterkte als van andere merken/typen superlichte tenten: erg kwetsbaar dus.

Daarom zou ik, zeker bij de wat mindere ondergronden (natuurcampings, paalkamperen, wildkamperen) altijd iets onder je grondzeil leggen.
Bij perfect gras lijkt het minder van belang te zijn.

Waarom een ondergrondzeil? Als je badkuip-grondzeil lek raakt (en dat type zit nu eenmaal in de betere tenten), is het lastig dit permanent en goed te repareren. SeamGrip kan dan werken voor een gaatje of een sneetje. Maar veel meer dan dat zou ik niet permanent willen repareren ermee. En dan kom je in de duurdere reparaties. Het grondzeil is namelijk zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van de hele tent...

Dus kans op steentjes, takjes, e.d.? Dan gebruik ik altijd een ondergrondzeiltje. Maar dat kan, bij een vliegreis, ook de fietshoes van de fiets zijn. Multifunctioneel.
Afgelopen jaar had ik onder m'n eenpersoonstentje ook gewoon de fietshoes die ik had gebruikt voor het vliegen onder m'n tent gelegd.
Als we samen wegzijn hebben we voor onze andere tent wel een groundsheet, daarmee vinden wij het handiger om de tent op te zetten (je kunt de bogen van de tent in de groundsheet prikken zodat de tent gelijk z'n geode vorm heeft etc). Ik weet niet of we dat ook zouden doen als we langer op reis zouden gaan, alhoewel ik ook niet zeker weet of ik wel die fietshoes zou meezeulen bij een langere reis of die gewoon op het vleigveld achterlaat...
Ik neem de footprint altijd mee. Scheelt inderdaad in tegengaan van slijtage, en isoleert bovendien. Dat lijkt me wel handig als je de hoogvlakten van Centraal-Azië bezoekt.
Ok, bedankt voor jullie reacties. Ik zal me een footprint aanschaffen.
Wouter
Een goedkopere oplossing dan de footprint van de tentfabrikant is een stuk grondzeil van de rol kopen bij Bever (en andere buitensportzaken?) en zelf op maat knippen.
Ik heb alles aan een mooie prijs van Vaude dus dat zal wel meevallen :D