Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afdekking benzine brander / geur in de tas - Forum Wereldfietser

Afdekking benzine brander / geur in de tas

Hoi,

Wij hebben sinds kort een benzine brander. Mooi ding en zo'n mooie rode fles erop. Als wij op de fiets rondrijden dan dient de pomp van de fles te gaan. Deze pomp slaan we dan op in de tas.

Slaan wij de pomp in de tas bewaren dan krijgen wij uiteindelijk een sterke benzine geur door de gehele tas. (wij rijden voor langere tijd). Dit willen wij niet.

Wat is hiervoor een goede oplossing zodat wij wel de pomp van de fles kunnen halen (tegen bescherming van alle vuil) en niet de lucht in de tas hebben?

Alle tips zijn welkom.
Pompje:
:arrow: 'leegpompen' (als deze los is van de fles)
:arrow: laatste restje uitschudden
:arrow: als je de tijd hebt: laat de lege pomp nog even buiten liggen
voordat je hem opbergt.
Ik weet niet hoe andere mensen dat doen maar ik laat die pomp steeds op de fles zitten. Ik laat wel meestal de druk van de fles vooraleer ze op te bergen en draai er een zakje om als ze de tas ingaat. Een alternatief is ze in een bidonhouder aan het frame te bevestigen.
Zelf dus nog nooit problemen mee gehad.
Ik gebruik een MSR whisperlite in combinatie met loodvrij van de benzinepomp.

Groeten, B.
Ook ik haal de pomp er eigenlijk nooit af. (Ik heb een Primus Omnifuel) Sterker nog, ik laat de brander in zijn geheel er gewoon aan zitten. Nooit problemen mee gehad (ook niet met eerder een MSR Whisperlite) en evenmin last van stank. Wanneer je de pomp er uit haalt is het m.i. niet te vermijden dat het gaat stinken omdat er altijd nog wat brandstof in/aan de pomp zit, buiten de tassen houden is dan de enige oplossing, vrees ik.
ankeric schreef:Pompje:
:arrow: 'leegpompen' (als deze los is van de fles)
:arrow: laatste restje uitschudden
:arrow: als je de tijd hebt: laat de lege pomp nog even buiten liggen
voordat je hem opbergt.
Dat is ook wat ik doe. Verder: zo lang mogelijk wasbenzine of colemanfuel gebruiken of de pomp in de tas met natte stinkende spullen zoals tent, regenjas en schoenen doen.
Leon
misschien een beetje vreemd op de camping maar het werkt: pomp laten zitten, condoom eroverheen. Neem niet de dunste :idea:

Frank
Wij laten ook de pomp zitten en doen dan het brandergedeelte in een sterke diepvrieszak met zipsluiting. Dan gaan de 2 flessen met Colemanfuel in een sterke stoffen tasje speciaal gemaakt door mijn schoonmoeder voor de brander.
Ik laat de pomp in de fles zitten. Ik heb een zakje gemaakt van zwart onderzeil (bever) waar de fles met pomp ingaat. Deze is afsluitbaar met een trekkoord wat om de buis gaat met een klipje tegen diefstal. Het zakje met fles gaat in de onderste bidonhouder en de pomp blijft schoon door het waterdichte zakje. De brander gaat in de pannenset in de tas met de overige keukenspullen.
Ik draai altijd eerst de brandstoftoevoer bij de pomp dicht; daarna pas bij de brander. Als ik de pomp van de tank afkoppel laat ik 'm nog even liggen om 'uit te wasemen', daarna berg ik de pomp samen met de brander op in een pannetje wat wordt afgesloten door het deksel. Dat pakketje verdwijnt weer in een foudraaltje wat is meegeleverd met de pannetjes. Nog nooit problemen met vervelende luchtjes gehad...
Maarten & Line schreef:Ik draai altijd eerst de brandstoftoevoer bij de pomp dicht; daarna pas bij de brander.
Jammer genoeg niet mogelijk bij de MSR branders! Daar is enkel een kraantje bij de pomp, er zal dus vaak wat brandstof in de slang achter blijven. Als je een mooie optimus (of misschien ook wel een andere) heb is het inderdaad een fijne optie.
Maarten & Line schreef:I daarna berg ik de pomp samen met de brander op in een pannetje wat wordt afgesloten door het deksel. Dat pakketje verdwijnt weer in een foudraaltje wat is meegeleverd met de pannetjes. Nog nooit problemen met vervelende luchtjes gehad...
Wij doen het bijna zoals Maarten en Line. De pomp blijft bij ons op de fles. De brander gaat in een pannetje. De brandstoffles komt met de pomp aan de fiets in een bidon houder. Wij hebben zo ook geen last van geurtjes. Wij hebben een optimus.
Yep, gewoon de pomp op de brandstoffles houden. Ik haal de druk er niet af, dat is zonde van de benzine. Mijn fles hangt onder de schuine buis. Ik bescherm de pomp door een half doorgesneden petfles er overheen te schuiven.

Toen ik even niet oplette in China heeft iemand geprobeerd zijn fietsband er mee op te pompen. Dat is dan wel weer een nadeel. Ik heb ook een Duitse fietser ontmoet wiens pomp gejat was. Die van Shane is, geloof ik, ook gejat in Oeganda.
SjirkM schreef:Ik bescherm de pomp door een half doorgesneden petfles er overheen te schuiven.
Die ga ik proberen! Mijn grijze whisperlitepomp moet wel beschermd worden, want door het ontwerp zitten er te losse onderdelen aan. Iets met een zakje lijkt me niet genoeg, want een stoot tegen een stoeprand of een steen is dan meteen einde pomp.
Leon
Hoi,

Ik heb ook net een Primus Omnifuel gekocht en moet hem nog proberen, maar wat ik meestal zie is dat de rode brandstof fles in de bidonhouder is geplaatst. Maar zoals jullie zeggen zit daar dan de pomp nog gewoon in. Breekt deze zo niet erg gauw, of gaat deze niet eerder kapot zo, als je je bevindt op heel slecht wegdek (buiten Europa bijvoorbeeld)?

Ik hoor het graag. Bedankt voor de tips,
Cinderella
Heehoi,

ik haal wel altijd de pomp eraf, omdat ik wel heb meegemaakt dat hij ging lekken in de tas. De pomp zelf laat ik 1 à 2 minuten los liggen voor het verdampen en stop hem dan in een boterhamzakje. Dan gaat hij bij de brander in het zakje. De brander zelf schud ik even leeg. Nooit problemen met benzinegeur in de tassen.
Of mijn neus is slecht, wie zal het zeggen.

Grtjs, Walter
Ik heb een Primus Multifuel en Omnifuel gehad, maar bij beiden kun je de fles omdraaien waardoor de brandstof uit de slang opgebrand wordt. Daarna gewoon de pomp van de fles en in het daarbij behorende tasje van Primus. Heb eigenlijk nooit last gehad van stank in de tas...
Ali
waltertje schreef:Heehoi,
ik haal wel altijd de pomp eraf, omdat ik wel heb meegemaakt dat hij ging lekken in de tas. De pomp zelf laat ik 1 à 2 minuten los liggen voor het verdampen en stop hem dan in een boterhamzakje. Dan gaat hij bij de brander in het zakje. De brander zelf schud ik even leeg. Nooit problemen met benzinegeur in de tassen.
Of mijn neus is slecht, wie zal het zeggen.
Grtjs, Walter
Er zit een groot gebied tussen kunnen ruiken en last van hebben.
Ik doe hetzelfde met plastic zakjes :)
De whisperlite kun je ook omkeren. Met ongelood kun je hem ook leegbranden dor de brander rechtop (90 graden gedraaid) te zetten, dat gaat sneller. Met wasbenzine wil hij dat trucje gek genoeg niet uitvoeren. Net zoals dat de brander op wasbenzine goed in de sudderstand kan en op ongelood niet.
Leon
Ach ja... wat is er nou nog citroentjes fris op een lange reis?

Mijn MRS XGK laat ik lekker uitbranden als er fuell in zit, als er benzine of diesel in zit dan laat ik hem tijdens de koffie/eten gewoon lekker uitwaaien, uit laten branden gaat enorm roeten bij benzine of diesel.
Daarna gaat hij rechtop in mijn tas met pomp en al. Ik laat de druk er niet af, nooit een probleem geweest!

Henk

kunst en fietswerk