Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trek 8500 of nieuwe trekkingfiets? - Forum Wereldfietser

Trek 8500 of nieuwe trekkingfiets?

Het kriebelt dat het jeukt.

Ik vertrek op 10 september voor 6 maanden door Azië, eerst India laddakl (leh - manali) en van India vliegen naar bangkok. Ik heb nog nooit fietsreis gedaan, wel veel trekkings met rugzak, maar ben iemand die veel fietst en een grote liefde heeft aan verloren. Nu zou ik graag deze reis met de fiets doen en was ik van plan om mijn MTB trek 8500 van 6 jaar oud te gebruiken voor deze reis.

https://picasaweb.google.com/1170664636 ... directlink

Ik heb opzoekingswerk gedaan en raad gaan inwinnen bij plaatselijke degelijke fietswinkel. Blijkbaar zou deze fiets niet echt geschikt zijn voor dit soort werk en zou ik eventueel een nieuwe fiets dienen aan te schaffen. Mijn bloeddruk ging tijdelijk snel naar een hoogtepunt toen ik de meest fantastische prijzen hoorde. Maar de lokgroep naar de fiets is heel groot en overweeg ik dan mss toch eventueel een nieuwe te kopen wat wel een groot hap in reisbudget zal worden.

Kunnen ervaren reizigers me raad geven over het al dan niet mijn mtb te gebruiken of het aanschaffen van een nieuwe fiets. (of dit geen verloren investering is ). Ik vermoed wel dat ik als fietser niet bij eenmalige reis met fiets zal blijven.
Als je budget geen nieuwe fiets van 1500 euro toelaat dan zou ik gewoon een 2ehands kopen of de mtb geschikt maken voor de tocht.
Ik weet ook niet of je veel bagage mee wilt nemen en aan alleen achterdragers genoeg hebt. Ik denk het wel want als je gaat lopen met een rugzak heb je ook niet verschrikkelijk veel bij je.

Je moet natuurlijk ook even kijken of je het een 4-5 uur per dag kan uithouden op die mtb, qua zithouding enzo.

Misschien dit even doorlezen.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... f=8&t=5605


ps. ik ga binnenkort 2-3 weken op een trek 7200fx op vakantie, niet door Azie maar gewoon Duitsland.
http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Azie is groot en de omstandigheden kunnnen erg verschillen. Maar als je niet door al te onherbergzame streken gaat en in herbergen logeert hoef je niet veel bij je te hebben. Dan volstaan achtertassen en zal deze mtb, mits in goede staat, prima voldoen. Het zou misschien niet mijn eerste keus zijn, maar om nu gelijk zonder echt te weten wat je eigenlijk nodig hebt al gelijk een nieuwe fiets te kopen, dat zou ik niet snel aanraden. Laat misschien wel een nieuw en extra degelijk handgebouwd achterwiel maken door een echte wielbouwer (Exal sp19/sputnik velg, 26 spaken en een LX naaf).
Wim
Een MTB zou mijn keus zeker zijn. Er moet wel een achterrekje op kunnen en de keuze is dan beperkt vanwege de schijfremmen.
Ik heb o.a. een Trek 6500 met V-brakes en ik moet eerlijk zeggen dat er wel betere MTB's zijn. De Bontrager wielen zijn niet geweldig. Ik heb ook de balhoofdlagers moeten vervangen en het zadel is ook erg matig. Kortom kijk de fiets heel goed na voordat je hem gaat inzetten voor lange tochten in Azië.
Als je (flink) onverhard gaat is een Bob Yak bagagekar te overwegen achter je ATB.

Anders, als je dus op goede wegen blijft, wellicht ergens een tweedehands Koga reisfiets (geen stadsfiets) of VSF T400 proberen te bemachtigen? Een tweedehands Stevens Courier (o.i.d.) kan dan ook wel waarschijnlijk. Maar net wat je fijn vindt.
Of een vervangende, starre, vork in je ATB zetten i.c.m. een (Old Man Mountain) achterdrager. Een (goedkoop) stuurtasje erbij en klaar is Kees.
Robertjan schreef:Of een vervangende, starre, vork in je ATB zetten i.c.m. een (Old Man Mountain) achterdrager. Een (goedkoop) stuurtasje erbij en klaar is Kees.
Een achterdrager aan de voorvork?
Als de achterdrager toch achter komt, wat de bedoeling wel zal zijn, waarom dan de vork vervangen?
Robert Jan zal wel bedoelen een starre voorvork en alleen een achterdrager. Mij lijkt dat als je er zoveel aan moet veranderen een andere fiets in beeld gaat komen. Maar zoals ik al zei, als het allemaal in redelijke conditie is zou het best goed kunnen gaan, al zou ik zelf weinig rust hebben met een Bontrager achterwiel. Zelf heb ik daar evenmin geweldige ervaringen mee.
Wim
Het is leuk om heel nuttige info te ontvangen van ervaren personen zoals jullie en het helpt me een heel stuk vooruit. Ik vrees dat het de korte pijn zal worden en eens te kijken voor aankoop nieuw machine zodat ik mijn trek kan behouden voor de iets sportievere ritten dichtbij huis. Ik vermoed dat het geen slechte nvestering zal worden en de levenservaringen die je met de fiets op reis tegenkomt zijn onbetaalbaar. ;-)
OK laat je dan geen dure maar toch nogongeschikte fiets aansmeren.
Wim
3 maand door azie gefietst met een trek 6500, met alle originele onderdelen. Paar keer spaakbreuk maar een paar bij een lokale FM gekocht en erin gezet. Alleen achtertassen erop en n stuurtas. Prima te doen. Moet er wel bijzeggen dat er geen offroad wegen waren op een paar gravelwegen.. Fiets was daarvoor gebruikt voor de nodige atb tochten in NL dus dat het achterwiel niet helemaal top was en is was bekend. Maar hij gaat in dezelfde conditie (wel nieuwe ketting) mee voor 4 week fietsen in Vietnam.

Voordeel van een 6500 ipv jouw 8500 is dat die V-brakes heeft. Dus mocht je n stukje met de bus willen doen en de fiets komt tussen van alles en nog wat op het dak te liggen je geen verbogen schijven krijgt..
Voordeel van een basic fiets is dat er weinig kapot kan gaan en er wel wat onderdelen zijn te vinden. Aangezien ze basic zijn kun je zelf heel veel repareren mocht dat nodig zijn.

Heel plezier en idd onbetaalbare ervaringen.