Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstas ergernissen - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

fietstas ergernissen

121 berichten
http://www.carradice.co.uk/home
Deze kwam ik ook nog tegen op 't net. Nog nooit van gehoord!
AB schreef:
cornelese schreef:Afbeelding
Zoiets begint er al wat meer op te lijken..... maar hoe zit het met het aansnoeren van de bepakking in zo'n vaste bak. Je wilt nu eenmaal niet dat je inhoud begint te schuiven.
Ik denk dat het wel meevalt met het schuiven, tenzij de bak vrijwel leeg is en er alleen wat dingetjes op de bodem liggen. In principe zou je aan de binnekant een spanbandje kunnen maken, maar iok denk dat je dat op reis ook niet nodig hebt zolang je bovenop iets groots doet zoals tent, (regen)kleding, matjes e.d. De vorm van het ding werkt prima mee, want door zwaartekracht en remkracht wordt alles mooi in het vooronder geduwd. Mooi ding! Wil heb wel graag in een andere kleur, kan dat? :D
Leon
Ik vind dit wel een mooi forum. Werkt heel erg inspirerend. Die prachtige oranje fietsbak is wel heel erg mooi en grappig. Nee ik ga nu niet een link leggen dat ik dan toevalllig uit Nederland kom. Daarvoor verwijs ik naar de discussie van NL stickers. Leon, je kan ook je eigen schildertechnieken erop los laten om het een persoonlijk teintje te geven.
Om nog even op de discussie rond waterdicht en waterdicht ademend terug te komen. En ik ben het natuurlijk eens dat je een natte tent niet in een 100 procent waterdichte tas hoeft te vervoeren. Dus een combi is wel handig tussen waterdichtheid en doorlatend. Plakspullen, pannen, gereedschap, brander, voedsel, matje etc. hoeft niet in een waterdichte tas, maar slaapzak, kleding (behalve de vuile dan) dus wel. Ik doe mijn tent meestal dus op mijn achtertassen in een rugzakje die ik met spanriemen vast maak.
Rutger
Rutger schreef:Leon, je kan ook je eigen schildertechnieken erop los laten om het een persoonlijk teintje te geven.
Da's waar ook:
Afbeelding
Leon schreef:
Rutger schreef:Leon, je kan ook je eigen schildertechnieken erop los laten om het een persoonlijk teintje te geven.
Da's waar ook:
Afbeelding
Leuk ding!
Alleen het materiaal, glasvezel of koolstof, erg kwetsbaar, kan je je fiets nooit tegen een muur parkeren.
Een geblazen versie van emmertjesplastic weegt iets meer, maar zou de hufterproofheid erg verhogen.


John.
johntelleman schreef:Een geblazen versie van emmertjesplastic weegt iets meer, maar zou de hufterproofheid erg verhogen.
Zou me niet verbazen als dat bij een val bij koud weer zou versplinteren.

.tsooJ
Alien schreef:
johntelleman schreef:Een geblazen versie van emmertjesplastic weegt iets meer, maar zou de hufterproofheid erg verhogen.
Zou me niet verbazen als dat bij een val bij koud weer zou versplinteren.
.tsooJ
Gelukkig zitten er tussen "emmers"-PE en "Carbon" nog een heel scala aan kunststoffen. Zo'n dragerbak zou natuurlijk uitstekend geproduceerd kunnen worden door een bedrijf dat ook auto-onderdelen maakt. Bekijk een auto eens goed van binnen en buiten; het wemelt van de schaalvormige onderdelen van plasticsoorten die aardig aan de hier gevraagde eisen voldoen. Een ingebouwde horizontale stootrand zou ook al een idee zijn.
Leon
Leon schreef:Een ingebouwde horizontale stootrand zou ook al een idee zijn.
Leon
Wat bedoel je met een horizontale stootrand?


John.
Alien schreef:Zou me niet verbazen als dat bij een val bij koud weer zou versplinteren.
Gewoon de tas maken van cordura maken met een harde binnenkant zoals alle tassen.
johntelleman schreef:
Leon schreef: Afbeelding
Alleen het materiaal, glasvezel of koolstof, erg kwetsbaar, kan je je fiets nooit tegen een muur parkeren.
Een geblazen versie van emmertjesplastic weegt iets meer, maar zou de hufterproofheid erg verhogen.
Ik denk dat je je een beetje vergist in de sterkte van diverse soorten kunststof. Dat emmertjesplastic kan vrijwel niks hebben; glasvezel, carbon en zeker aramide gaan pas kapot bij crashes waarbij je bagagepunt niet je eerste zorg is. Neem dat maar aan van iemand die de carbon staartstroomlijn van z'n lage racer een paar keer grondig "getest" heeft.

Grtjs, Walter - auw
johntelleman schreef:Wat bedoel je met een horizontale stootrand?John.
Zoiets als rond deze boot, maar dan subtieler:
Afbeelding
waltertje schreef:Ik denk dat je je een beetje vergist in de sterkte van diverse soorten kunststof. Dat emmertjesplastic kan vrijwel niks hebben
Dat was toch niet mijn indruk in de Ardèche in Zuid-Frankrijk waar ze de emmertjesplastieken kano's elke dag tientallen keren tegen de rotsen rammen en heel gebruikelijk van twee meter hoog van de aanhanger mieteren.
De carbon koffers zijn op Schiphol ook best te tellen.
Leon
Ik vraag me af of zoiets gaat werken. Een harde schaal is niet praktisch opbergen, neemt ook ruimte en als het leeg is en ik vraag me af hoe degelijk het zal zijn bij een beperkt gewicht (m.n. scharnieren en sluitingen).

Voordeel is de stroomlijn, maar die zou ook op andere manieren te bereiken moeten zijn...
Ik vind het vooral een item voor een ligfiets waar het integraal in het ontwerp / aangzicht wordt meegenomen..

Gr
Eric
Leon schreef:
waltertje schreef:Ik denk dat je je een beetje vergist in de sterkte van diverse soorten kunststof. Dat emmertjesplastic kan vrijwel niks hebben
Dat was toch niet mijn indruk in de Ardèche in Zuid-Frankrijk waar ze de emmertjesplastieken kano's elke dag tientallen keren tegen de rotsen rammen en heel gebruikelijk van twee meter hoog van de aanhanger mieteren.

Leon
Mijn zus is haar kano ooit verloren omdat hij niet zo goed aan de helicopter was vastgemaakt. Toen moesten ze even terugvliegen om hem weer op te vissen ;)
Het idee met zo'n kano is dat je droog instapt, en over de scherpe keien de oever afcrosst het water in
m-gineering schreef:Het idee met zo'n kano is dat je droog instapt, en over de scherpe keien de oever afcrosst het water in
Liefst met zijn vieren (300 kg lading)
Leon schreef:
waltertje schreef:Ik denk dat je je een beetje vergist in de sterkte van diverse soorten kunststof. Dat emmertjesplastic kan vrijwel niks hebben
Dat was toch niet mijn indruk in de Ardèche in Zuid-Frankrijk waar ze de emmertjesplastieken kano's elke dag tientallen keren tegen de rotsen rammen en heel gebruikelijk van twee meter hoog van de aanhanger
Als je het plastic maar dik genoeg maakt, blijft het wel heel. Dat klopt. En dat het dan zo goedkoop is dat je het op een dergelijke manier kan mishandelen, klopt ook.

Dat het sterker zou zijn dan carbon, klopt helemaal niet. Zeker in dit soort toepassingen is carbon verre van kwetsbaar. Carbon en nog meer aramidevezel kunnen dreunen overleven waarbij dat emmertjesplastic domweg van z'n schroeven gerukt wordt. Er vliegen regelmatig carbon velomobielen over de kop die vervolgens niet meer dan wat lakschade hebben. En mocht er dan toch een scheur in het laminaat komen, kun je dat vrij eenvoudig repareren.

Er is een reden dat kogelvrije vesten niet van emmertjesplastic gemaakt worden.

Grtjs, Walter - lijdt niet aan carbonfobie
Zo'n hardkuip model lijkt me vooral handig om de boel relatief veilig af te sluiten, slotje erop en je gaat een eindje wandelen ofzo. Ook handig lijkt me voor boodschappen.... De hufterproofheid zal wel goed zitten met de huidige kunststoffen, hoewel ik me wel afvraag wat er van het scharnierpunt overblijft na een crash, of van het slot dat erop zit... dat lijken me zwakkere schakels dan het kunststof zelf.

Aerodynamisch is ie wel zo te zien, hoewel dat maar een relatief klein voordeel is, aangezien de kuip zich in de gebroken wind achter de fietser bevindt. Daarnaast zijn de snelheden bij vakantiefietsers laag wat het voordeel ook niet echt bevordert ten opzichte van een ortlieb drieluik (zijtas-topbag-zijtas). Wat betreft aerodynamica lijken mij het weglaten van voortassen en een wel dan niet lage zithouding (racestuur, ligstuur) de belangrijkste te nemen maatregelen tegen tegenwind.

Voor een achtertassen-set in een dergelijke setup lijkt me dit zeker een leuke innovatie, maar ook weer niet het ei van columbus sinds de uitvinding van cordura (vaude, ortlieb). Het compact toesnoeren van de cordura-tassen vind ik toch wel een groot voordeel ten opzichte van zo'n kuipmodel. Bovendien kun je nog eens een zijtas, of topbag weglaten als je het niet nodig hebt, dat kan met dit grote kuipmodel niet.
AB schreef:Aerodynamisch is ie wel zo te zien, hoewel dat maar een relatief klein voordeel is, aangezien de kuip zich in de gebroken wind achter de fietser bevindt.
Juist achter de fietser is het meeste voordeel te halen. Ook in een turbulente luchtstroom is nog veel te winnen. Een goed gevormde bagagebak kan de luchtweerstand verlagen. Deze bak is echter veel te klein en te ver van de berijder geplaatst om echt voordeel te geven. Echt nadelig zal hij ook niet zijn maar achtertassen wel.
Qua inhoud is zo'n koffer natuurlijk eerder een alternatief voor de Carradice Camper Longflap dan voor een stel ortlieb achtertassen. Die grote Carradice zadeltassen gelden als behoorlijk aerodynamisch omdat ze zo vlak achter je zitten. Maar meer dan 24 liter gaat er niet in.
Wim
cornelese schreef:Een goed gevormde bagagebak kan de luchtweerstand verlagen. Deze bak is echter veel te klein en te ver van de berijder geplaatst om echt voordeel te geven.
Als ik het goed zie, is dit dan ook een bagagepunt voor een ligfiets. Het zal niet gemakkelijk zijn om die echt goed te plaatsen op een traditionele fiets. Maar het blijft een stuk beter dan alle andere vergelijkbare oplossingen die ik ken.

Grtjs, Walter