Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gebarsten velg na 2300 km ? - Forum Wereldfietser

gebarsten velg na 2300 km ?

vorig jaar kocht ik me een nieuwe trek x500 en na amper 2200 km konstateert mijn fietsmaker een kleine barst (0,5 cm) in de achtervelg ter hoogte van een spaak.

Ik ben weliswaar een ietwat ;=) corpulent fietser (118 kg) en het betreft een bontrager sup?rstock 28 inch velg, waarop schwalbe marathon cross 700x38c banden gemonteerd zijn, maar toch lijkt het me snel om al een nieuwe velg te moeten aanschaffen.

ik begin me af te vragen of je met zo'n materiaal nog wel een fietsreis kunt beginnen (ik zal natuurlijk de velg laten vervangen), maar is dit volgens jullie een normaal (maar ietwat spijtig ) fenomeen of deugt dit materiaal gewoon niet.

zijn er corpulente vakantiefietsers op het forum die een oplossing weten (naast vermageren)
singel schreef:zijn er corpulente vakantiefietsers op het forum die een oplossing weten (naast vermageren)
Hoi Singel,
Ik ben dan wel niet corpulent, maar heb wellicht tips.
Zoek eens in dit forum en lees o.a. deze discussie: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... dd1a9dfb44
Daarnaast is het duidelijk dat naaarmate je achterwiel zwaarder belast wordt (door gewicht, rijstijl en/of bagage) je zorgvuldiger moet omgaan met de spaakspanning, d.w.z. de spaken moeten zo strak en gelijkmatig mogelijk gespannen zijn, maar ook weer niet te strak, anders kunnen ze bijvoorbeeld uit de velg of de naaf worden getrokken - wat duidelijk maakt dat je goede en minder goede velgen en naven hebt wat dat betreft. Een andere oplossing is méér spaken, zoals 48. Het allersterkste wiel krijg je dus met een geschikte velg en veel spaken die toppie zijn gespaakt. Uit het feit dat tandems ook wel met 36 spaken rijden kun je opmaken dat meer spaken niet per sé noodzakelijk is.

Ik zie op Afbeelding dat jouw fiets maar 28 spaken per wiel heeft. Dat lijkt me toch wel wat weinig in jouw geval.
Groeten,
Leon

Een geveerde zadelpen vangt al een deel van de klappen op, wel een goede kopen, de mijne heeft zijdelinkse speling

Groetjes
Leen Verkerk

Eerlijk gezegd had de winkel je bij jouw gewicht nooit een fiets met 28 inch wielen met zo weinig spaken mogen verkopen. Ik zou in jouw geval echt kiezen voor 48 spaken, zeker achter (voor valt het vermoedelijk nog wel mee), en gebouwd door een goede wielbouwer in plaats van een machine. Ik vind dat ze je daar financieel ook best bij tegemoed mogen komen. 28 spaken is echt ongeschikt voor het beoogde doel. Als je dan toch bezig bent, kies dan maar gelijk een heel stevige en brede velg, dan kun je er eventueel ook nog wat bredere banden op zetten (als dat in het frame past).
Wim