Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Huis tuin en keukenonderhoud van een leren zadel - Forum Wereldfietser

Huis tuin en keukenonderhoud van een leren zadel

Ik heb laatst op de rommelmarkt een Brooks zadel gescoord voor mijn stadsfiets. De fiets staat buiten. Iemand een tip wat ik aan zadelonderhoud kan doen zonder dat het dik in de papieren gaat lopen?

Merlijn
Merlijny2k schreef:Ik heb laatst op de rommelmarkt een Brooks zadel gescoord voor mijn stadsfiets. De fiets staat buiten. Iemand een tip wat ik aan zadelonderhoud kan doen zonder dat het dik in de papieren gaat lopen?
Merlijn
Heb je er een plaatje van zodat we kunnen zien hoe het ding er aan toe is? Meestal moeten ze flink aangespannen worden en zijn ze tamelijk uitgedroogd. Maar aan "meestal" heb je niets als je net die 20% van de rest bent. Als het weer enigszins soepel en in vorm is is er bijster weinig onderhoud nodig. 1x per jaar aan de onderzijde wat Proofide - het Brooks-spul wat daarvoor bedoeld is - is genoeg. Verder NIET, repeat NIET, NIET! in de regen laten staan en dan gaan fietsen. 25 km met een doorweekt zadel kan het zadel even ver rekken als 10000 km in droge condities, dus dat wordt een duur ritje.
Dus als het de schijn van vochtigheid heeft een plastic zak erover. Normaliter zit die zak onder het zadel gepropt.
Leon
Merlijny2k schreef:Ik heb laatst op de rommelmarkt een Brooks zadel gescoord voor mijn stadsfiets. De fiets staat buiten. Iemand een tip wat ik aan zadelonderhoud kan doen zonder dat het dik in de papieren gaat lopen?

Merlijn
bijenwas (1 x van onderen insmeren) en vooral een plastic zak erover als het nat dreigt te worden
Bedankt voor de tips! Het zadel was inderdaad behoorlijk doorgezakt, maar er zat nog veel ruimte op de stelschroef dus dat is intussen verholpen. Aan de onderkant zit een klein beetje schimmel. Verder de nodige kleine barstjes in het leer bij de bevestigingen maar niets wat me zorgen baart. Ik zal de onderkant insmeren, de tip om niet nat te rijden ter harte nemen en dan zie ik wel hoe lang ik er nog plezier van heb!

Merlijn.
Leon en M-gineering, jullie zeggen beide dat de onderkant behandeld moet worden, laten jullie de bovenkant ongemoeid?

Brooks zelf raadt aan de bovenkant met Proofide in te smeren (per 3 à 6 maanden) en de onderkant alleen te behandelen als je geen spatborden hebt. Jullie zijn het daar dus niet mee eens?
Voor het zadel zal het wel iets beter zijn het langs boven te behandelen, je broek wordt daar wel enkele ritten vettig van. Voor woonwerk fietsers en mensen die in gewone kleren fietsen niet ideaal dus.

De theorie is dat het leer het vet ook absorbeert als je het langs onder smeert. (lijkt me ook wel te kloppen)