Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ruime 1-persoonstent - Forum Wereldfietser

ruime 1-persoonstent

Hallo,

Ik ben in het weekend van 5 mei van de wereldfietser weggeweest met de tocht en ‘k ben erachter gekomen dat mijn tentje iets te klein is. Het is erg prettig om in ieder geval te kunnen zitten in de tent en dat is met mijn huidige tent niet mogelijk. Ik overweeg nu de Msr Hubba, Msr Hubba Hubba en de Terra Nova Laser Competition 1 of 2. Deze tenten kosten rond de 300 euro. Heeft iemand ervaring met deze tenten? (volgens mij hebben Jos, Bernice en Jim de competition 1 of 2?). Eventuele andere suggesties voor rond of onder dit bedrag (tweedehands…) zijn uiteraard welkom?

Alvast dank.

Marijneke
...
Helsport heeft dit jaar voor het eerst een Ringstind Superlight 1-2 (dwz een redelijk ruime eenpersoons) van 940 gram. Wel is deze tent lager dan de andere Ringstinds. Verder kun je kijken naar de Vaude Power Lizard van iets van 1050 gram, en ook geadverteerd als kleine tweepersoons maar in werkelijkheid eenpersoons.
Wim
Heehoi,

ik heb de TN Laser Competition 1. Ben er erg tevreden over. Belangrijke voordelen:
* Licht;
* Buitentent en binnentent tegelijk opzetten;
* Ruimte binnen is vrij optimaal: ik kan rechtop zitten en naast mijn matje is nog wat ruimte om kleren neer te leggen (ik ben 1,80 m);
* Mijn fietstassen of rugzak passen goed in de voortent zonder dat ik er overheen hoef te klimmen;
* Licht;
* Gespje om de rits te ontlasten en andere slimme details.

Ik heb er mee gekampeerd op mijn rondje Scandinavië vorig jaar, waar ik gemerkt heb dat hij opvallend goed tegen wind kan. Ondanks dat het doek niet op de grond aansluit heb ik nooit gemerkt dat er regen naar binnen waaide. Afgelopen winter heb ik er mee in de sneeuw gekampeerd en ook dat ging uitstekend.

De meneer van de Bever probeerde mij te vertellen dat het een één-, hooguit anderhalfseizoenstentje is. Anderen noemen het een doodskist voor wedstrijdgebruik. Mijn ervaring verwijst dit alles naar het Rijk der Fabelen. Het is een comfortabele en praktische tent voor alle seizoenen, voor mensen die niet al te groot zijn. Hij is trouwens ook erg licht.

Fietsze,

Walter - had ik al verteld dat-ie licht is?
Ik heb zelf de decathlon T2 ultralight pro tent. Dit is een 1-2 persoonstent. Ik ben fan!

-110 euro
-je kan rechtop zitten
-je zet 'm in een paar minuten op
-compact
-de mijne is 1,7kg incl 1 extra sterke&zware haring (zelf zeggen ze dat hij 2kg is)
-voor 1 persoon ruim genoeg, je kan dan je bagage naast je leggen (met 2 personen lukt dat niet)
-met voortentje
http://www.decathlon.nl/NL/t2-ultralight-pro-11652269/
Overweeg ook de vaude hogan ultralight (in één-, en tweepersoons variant). De MSR Hubba Hubba is een mooie ruime tent; wel relatief zwaar (2 KG, de hp iets minder maar ook weer duurder).

Ik zou vooral ook zeggen; ga eens in bovengenoemde tenten zitten voordat je besluit; dan merk je vanzelf of je het bijvoorbeeld bij slecht weer zult uithouden in zo'n tent. Misschien is voor jou de MSR hubba ook wel ruim genoeg; maar zoals ik het inschat (ik ben zelf in bezit van de MSR Hubba Hubba), zul je waarschijnlijk wel je fietstassen in één van de twee tentopeningen moeten doen ipv in de binnentent. Het blijft een lastige keuze, succes!
Kijk ook even bij Vangoo. Ik heb zelf een ruime Vangoo Spectre 200, een ruime tent die snel staat en iets meer dan 2 kg weegt. Ik kocht deze dit voorjaar voor mijn fietstocht van Nieuwpoort naar Verdun een paar weken geleden. Vangoo heeft nog zo'n tent op de markt die 1,4 kg weegt voor 125 Euro, maar die werd dit voorjaar alsmaar niet geleverd. Inmiddels misschien wel.
Als je de MSR kant op gaat neem de hubba hubba, voor de extra paar gram krijg je veel meer ruimte.

Als je voornaamlijk in Europa gaat fietsen zou ik de msr hubba hubba Hp model nemen (en snel want ze maken het niet meer).

Het zijn niet de sterkste tent, maar ook niet de duurste, ik vind de prijs/kwaliteit/gewicht verhouden erg goed bij deze tenten.

Shane
Hej,

Bijkomend voordeel bij de Hubba Hubba HP is dat deze evt. zonder haringen en scheerlijnen kan staan. Handig wanneer je op rotsen/stenen staat. Wel extra onderzeil (groene fietspyama) gebruiken tegen scherpe puntjes.
Ook is de binnentent op een hotelbed of -vloer te zetten wanneer het te vies is om op het bed te liggen of er te veel vreemd ongedierte rondloopt/vliegt.

Ruimte vind ik belangrijker dan gewicht dus heb ik de 2 persoonstent. Helemaal voor mij alleen ;-)

Succes!

Loes.
Of, want de mogelijkheden zijn eindeloos, en soms nogal erg duur!,
de Coleman Avior X2, voor € 99.-- aanbieding bij
de Kampeermarkt.
Heeft behalve bagage opslag en voor- ingang ook een zij-ingang.
Dat is heel prettig.
Pinnen zijn scherp om met de hand áán te drukken. Maar daar is wel wat op te vinden.
Veel succes.
Je zou ook kunnen kijken naar de hilleberg soulo. Belangrijkste verschil met anderen is dat deze zonder haringen kan staan. De hubba (hubba) heeft er voor de buitentent toch nog wel een paar nodig.
Het is geen goedkope tent maar hier is model 2010 voor iets minder te koop en verzending is "gratis". Verschil met 2011: de tentzak. Uitgebreide foto's
Frank
Vergeet de Hilleberg Akto niet.

Als ik deze tent naast de Terra Nova competition zet is deze veel ruimtelijker. De binnentent van de Terra Nova loopt aan beide kanten uit in een punt wat ten koste gaat van de ruimte. De Hilleberg Akto heeft dat niet en dát verschil merk je echt. Het buitendoek is van het supersterk nylon kerlon 1200 doek, wat nagenoeg bombproof is.
Ik zou dus veel eerder een Akto nemen dan een Terra Nova tent.

MSR tenten kan je nooit fout mee gaan :)

Succes :)
Als ik de prijs van MSR en alle andere merken zet naast die van Coleman, dan koop te je al gauw 3 tenten voor de prijs van één.
Dit is hier vast vloeken in de kerk.......
Ik gebruik in mijn eentje een twee persoons celcius van Coleman die me €60,- heeft gekost. Prima tent, snel opzetten, satbiel, droog en met wat aardige leukjes, zoals een 'droogrekje' voor je wasgoed/handoek in de top van de koepel. Goed de tent weegt 2,9 kilo, maar bij mijn fiets van 26 kilo valt dat niet meer op............
Wat wijs shoppen op Ebay of Amazon levert veel prijsvoordeel op.
(ik kan het ook niet verkopen aan mijn vrouw zo'n prijzige tent. Ze fietst toch niet met me mee......... Verschil van drie (zij) of zeven weken (ik) in de zomer vrij) (ja, ja, kom in het onderwijs.........)
Ha,

Bedankt voor jullie reacties. Ik dub tussen de hubba en de hubbahubba. De eerste heeft mijn voorkeur vanwege het lagere gewicht en pakvolume, maar ik vraag me af of je in de binnentent nog ruimte hebt voor de fietstassen. Heeft iemand hier ervaring mee? Dan zou ik graag willen weten of er nog plaats is voor tassen etc.

Marijn
marijneke schreef:Maar ik vraag me af of je in de binnentent nog ruimte hebt voor de fietstassen. Heeft iemand hier ervaring mee? Dan zou ik graag willen weten of er nog plaats is voor tassen etc.
De binnentent is 70cm breed. Het gemiddelde matje is al 53cm, dus houd je niet heel veel over om lekker binnen te zitten met fietstassen erbij. Denk dat je gelukkiger wordt als je de hubba hubba neemt. ;)

http://www.moontrail.com/msr/hubba/hubba_interior.html Hier vind je foto's in perspectief van de hubba.

Bij het aanschaffen van een tent is het zowiezo verstandig om ze te zien als ze uitstaan bij bijvoorbeeld een Bever of Zwerfkei. Laat er een slaapmat en slaapzak in leggen en je weet precies waar je aan toe bent :)
In de Hubba, dus de 1p. is alleen ruimte voor je bed!
Tassen zullen buiten moeten blijven. En als je er 4 hebt, dan wordt dat ook nog een puzzeltje. Ik zelf vind deze tent eigenlijk te krap. En dan ben ik al niet groot en breed 8)
Als ik nu weer voor de keuze zou staan, en misschien komt die nog een keer, dan ga ik toch voor iets meer binnenruimte. En voor een tent waarbij de binnentent ingehangen kan worden. Erg prettig bij slecht weer.
Wat mij aantrekkelijk leek in deze tent is de mooie doordachte vormgeving. De binnenruimte boven je bed is ruim, ik kan er rechtop in zitten, zonder met mijn hoofd de zolder te raken. De boel is keurig afgewerkt en zelfs voorzien van een vliering. :D En daarnaast het aantal grammen natuurlijk.
marijneke schreef:Ha,
maar ik vraag me af of je in de binnentent nog ruimte hebt voor de fietstassen.
Ik zou die vieze dingen niet in mijn binnentent willen. Daar is de voortent voor.

Grtjs, Walter - vindt de Hubba te zwaar