Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Srinagar, India...wie is daar geweest? - Forum Wereldfietser

Srinagar, India...wie is daar geweest?

Beste Wereldfietsers,

Binnenkort vertrekken bij naar het Himalayagebergte in het noorden van India.

Is er ??n van jullie die ons iets meer kan vertellen over de situatie rond de stad Srinagar? En met name de route van Leh naar Srinagar en van Srinagar naar het zuiden.

Ik weet het, er is voor dit gebied een negatief reisadvies maar wellicht is er ??n van jullie toch die kant op geweest en kan ons iets meer vertellen over de veiligheidssituatie.

Groet,
Marco

Hallo Marco,

Ik ben wel in Shrinagar geweest maar dat is al bijna 10 jaar geleden dus representatief voor de huidige veiligheidssituatie is het zeker niet.
Ik ging toen vanaf Delhi -> Shrinagar -> Leh -> Manali, dus net andersom dan jij beschrijft en (helaas) niet op de fiets maar met allerlei ander vervoer.
Ervaringen van toen:
Veilig was het rond Shrinagar eigenlijk niet maar persoonlijk heb ik me er ook niet onveilig gevoeld. Mijn doel was wat trekkings daar in de burt te lopen, net de route die ik had uitgezocht was verboden verklaard omdat er een week eerder Westerlingen waren gegijzeld (die maandan later onthoofd zijn terug gevonden dus prees ik mezelf gelukkig dat ik een week 'te laat' was). In Shrinagar heerste een samenscholingsverbod wat ook betekende dat ja na een kwartier in een parkje zitten gesommeerd werd weer verder te gaan. Verder veel roadblocks en militairen op straat wat de sfeer niet ten goede kwam. De sfeer was dan ook gespannen en de bevolking vijandig tegenover iedereen 'van buiten'. Iets buiten de stad verdween die vijandigheid overigens snel.
De route van Shrinagar naar Leh is overigens wel prachtig. Van (veel) water en groen in Shrinagar naar een prachtig gekleurd rotslandschap rond Leh. Ik weet wel dat ik de aankomst in Leh (of eigenlijk Ladakh, vanaf daar ben ik gaan lopen naar Leh) een verademing vond t.o.v. Shrinagar. Ooit nog eens terug op de fiets naar Leh staat wel op mijn lijstje, naar Shrinagar hoeft niet meer zo nodig. Voor wat het waard is...

Andre

Hoi Marco,

wij zijn daar nog nooit geweest, maar ik las net in de Metro dat er een bomaanslag in Srinagar is geweest, 2 doden, hoop gewonden...

Groetjes,
El & El