Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke trapas? - Forum Wereldfietser

Welke trapas?

Beste mensen,

Ik ben een aantal dagen geleden aan de slag gegaan met een fiets die ik heb gekregen, hierbij was de trapper van de trapas af geslepen. Dus ik dacht hup naar de fietsenmaker en een nieuwe trapas halen, Niet dus! het schijnt een heel oud model trapas te zijn van een oude gazelle die zij en andere fietsenmakers in de buurt niet kunnen leveren. Nu is mijn vraag: Wie kan mij vertellen welke trapas dit is en waar ik deze mogelijk kan halen en/of anders welk merk en model ik ter vervangende trapas kan gebruiken.

http://www.facebook.com/profile.php?id= ... &sk=photos

Waarschijnlijk werkt deze wel, moet je alleen nog even naar de fotos zelf.

Alvast bedankt.
Als ik op die link klik:
"Deze pagina kan nu niet worden weergegeven. Mogelijk is deze tijdelijk niet beschikbaar, is de link verlopen, of heb je geen toestemming om deze pagina te bekijken."
Op een oude fiets zit meestal een trapas met kooilagers in metalen cups. Bij goedkopere modellen zitten de cups er in geperst, bij duurdere geschroefd. Als de crank met een spie-verbinding op de trapas zit heb je een goede kans dat je dit type hebt. Ik probeerde ook een dergelijk systeem op mijn fiets te repareren maar je kunt de spullen niet meer vinden.

Een oplossing is de cups te verwijderen (in elk geval de geperste variant kan je vrij makkelijk uittikken, met de geschroefde variant heb ik geen ervaring). Vervolgens kan je een nieuwe trapas met geintegreerde lagers in kunststof behuizing monteren, met van die vierkante einden. Natuurlijk heb je nieuwe bijpassende cranks nodig.

De kunststof behuizingen moeten officieel worden ingeperst, maar als je ze goed invet kan je ze vrij makkelijk voorzichtig zelf intikken.

Ik zag zelf erg op tegen de reparatie maar uiteindelijk heeft het me slechts een uur werk gekost en de fiets reed alweer.

Succes!