Ik ben redelijk nieuw op het gebied van fietsvakanties en oriënteer me nu op een goede fiets voor de eerste paar tochten en voor mijn woon/werkverkeer van 40 km (heen en terug). Omdat mijn budget beperkt is zoek ik bij voorkeur een tweedehands fiets. Nu zie ik een aantal fietsen van Santos te koop staan waar ik maar weinig informatie over vind, het betreft de Santos STR01. Wat is eigenlijk het verschil tussen de STR01 en de nu verkochte Santos Travelmaster? Is er een groot verschil in frame geometrie bijvoorbeeld?
De STR01 is de voorloper van het trekking model. Het frame van een trekking en travelmaster is identiek. De opbouw van de STR01 bepaald of deze geschikt is als vakantiefiets.
Het huidige trekkingmodel is opgebouwd als recreatieve toerfiets voor de langere afstanden of woon-werk verkeer. De travelmaster daarintegen is een reisfiets die standaard al uitgerust is met enkele onderdelen die voor een reisfiets "noodzakelijk" zijn; zoals standaard sterkere wielen, tubus drager en een stalen voorvork waaraan een lowrider kan.
Naar mijn weten is de geometrie van de str01 niet (sterk) veranderd. Dit is wel zo geweest bij de travelmaster 2.6 (26 inch wielen)