Additionally, paste this code immediately after the opening tag: adapter voor doorpriktankjes - Forum Wereldfietser

adapter voor doorpriktankjes

Ik ben in het bezit van 2 gasbrandertjes, één van Campingaz en een MSR Pocket Rocket. Daarmee kan ik de ventielblikjes van campingaz resp. die van coleman gebruiken.
Nu wil ik doorpriktankjes gaan gebruiken, kan dit met één van beide brandertjes? Er is nl. een adapter voor doorpriktankjes.
Werkt dit en wie heeft daar ervaring mee? Of moet ik toch een 3e brandertje kopen speciaal voor doorpriktankjes?
De adapter is met de Pocket Rocket een perfecte oplossing. Je kunt het nog niet lege prikblikje dan namelijk losschroeven van de brander en kunt brander en tankje dus apart en met optimaal gebruik van de beschikbare ruimte opbergen. :)
Echt heel licht is die adapter overigens niet, met zijn 180 gram. Maar daar staat tegenover dat je geen reserve ventielblikjes hoeft mee te slepen want prikblikjes zijn overal verkrijgbaar.
Hai Jim,

Ik heb zelfs 2 adapters. De ene zoals jij bedoeld, voor prikblikjes naar schroefaansluiting ( weegt geen 180, maar 150 gram. Markill en net op de keukenweegschaal gelegd)

De andere is veel kleiner ( eigenlijk alleen het schroefdeel van de eerste, maar deze past op de Campingaz ventielblikjes, die daardoor ook naar schroefdraad worden omgebouwd. ( weegt 80 gram) Deze ventielblikjes kom je veel in Frankrijk tegen, naast de prikblikjes. Schroefdraad is daar moeilijker te vinden.

Met beide goede ervaringen.

Groeten

jans
Die adapter werkt goed mits de rubbertjes goed vet worden gehouden, anders wil een tankje nog wel eens snel leeg zijn. Verder hou er rekening mee dat bijna doorpriktankjes butaan zijn, dus onder 0 graden doen ze het niet meer.

Ik heb zelf nu een primus omnifuel waar ik gewoon benzine of alcohol in stook, of wat ik tegen kom als dat nodig is.
Heb 1 keer petroleum gestookt dat ging wel aardig.
Ik heb een adapter van MRS maar daar pastte m'n vorige brander (Camping gaz) niet op omdat het schroefdraad anders is. Met m'n huidige brander heb ik het nog nooit uitgeprobeerd omdat ik de adapter al achterin de kast had gegooid. Dus dit is iets wat je goed moet testen.
Alvast bedankt voor de gebruikers-ervaringen, daar kan je wat mee.
We gaan met 18 wereldfietsers naar Griekenland, daar zal het eind mei vast niet meer gauw onder nul komen.
Doorpriktankjes zijn er volop te koop en wellicht vinden we ook de schroeftankjes of de CV-tankjes van campingaz. Ik hoop wel dat ze de komende 2 weken nog de euro handhaven :D .
Ik heb een half jaar voor mijn studie in Griekenland gewoond (Patra) en daar is het in mei al lekker weer om in zee te zwemmen!!
Zwemmen? Joehoe! Dat klinkt super! Heb er zin in :D