Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (achter) naaf / spaken / velg / band - Forum Wereldfietser

(achter) naaf / spaken / velg / band

Het is zover de bouw van mijn volgende de fiets is gestart.

Ik heb al wat obderdelen bij elkaar maar mis nog enkele redelijk cruciale onderdelen.
Eerste klus word het bouwen van wielen.

Wat al vast staat is het volgende:
  • 28"
  • 36 spaken
  • Naafdynamo
  • Deraileur versnelling (SRAM X0 3×10)
  • Schijfremmen (Avid in XO stijl)
  • Voornaaf (SON 28)
  • Velgen (Rigida Sputnik)
  • Achternaaf (Hope pro 2)
Wat redelijk vaststaat is:
  • 42mm banden
Nog te beslissen:
  • Spaken (double of triple buted)
  • Nippels (Welk meteriaal)
  • Banden
Iemand nog sugesties met name voor het laatste lijtje
snhel5 schreef:Het is zover de bouw van mijn volgende de fiets is gestart.

Ik heb al wat obderdelen bij elkaar maar mis nog enkele redelijk cruciale onderdelen.
Eerste klus word het bouwen van wielen.

Wat al vast staat is het volgende:
  • 28"
  • 36 spaken
  • Naafdynamo
  • Deraileur versnelling (SRAM X0 3×10)
  • Schijfremmen (Avid in XO stijl)
Wat redelijk vaststaat is:
  • Voornaaf (SON delux)
  • Velgen (Rigida Sputnik)
  • 42mm banden
Nog te beslissen:
  • Spaken (double of triple buted)
  • Nippels (Welk meteriaal)
  • Banden
  • Achternaaf (ik dacht aan bijpassende SRAM X0 maar die lijkt niet te bestaan) :?
Iemand nog sugesties met name voor het laatste lijtje
spaken gewoon 14-15 (2.0-1.8mm)
nippels messing, alu is als je na een paar jaar onderweg wat met je wiel hebt niet grappig :D
Achternaaf: geen XT tenzij je nog een oude vindt, dus of LX , Ultegra met langere as of iets -veel- duurders
m-gineering schreef:Achternaaf: geen XT tenzij je nog een oude vindt, dus of LX , Ultegra met langere as of iets -veel- duurders
Veel duurders is XTR in dit geval?

Als mogelijkheid had ik zelf deze gevonden:
http://www.sram.com/sram/mountain/produ ... 5-rear-hub
Afbeelding

Zijn er hier mensen met SRAM ervaring?
Veel duurders (en ook beter) is vooral Phil Wood, en ook Chris King, White Industries, Huegi etc.
Wim
snhel5 schreef:
m-gineering schreef:Achternaaf: geen XT tenzij je nog een oude vindt, dus of LX , Ultegra met langere as of iets -veel- duurders
Veel duurders is XTR in dit geval?
en dommer, XTR was al eerder verkracht met alu asjes, 950 zijn de laatste goeie

Als mogelijkheid had ik zelf deze gevonden:

Zijn er hier mensen met SRAM ervaring?
Deze zijn nieuw, dus veel ervaring zal er niet zijn. Dat iemand ervaring heeft met een 36 gaats variant acht ik uitgesloten ;)

iha heb ik niet de indruk dat bij het huidige Sram (iedereen in Schweinfurt zit op de wip :( )de focus zo op levensduur zit.


Als een onderdeel tijdens het mtb-en stuk gaat moet je misschien 2 uur lopen naar de auto. Maar -proficiat- wie wil er nou niet sterker zijn dan Shimano cs voor mogelijk hielden!

Als een onderdeel tijdens de wereldreis stuk gaat ben je zo een week tijd en budget voor twee maanden reizen verder voor je dat fatsoenlijk hebt opgelost.
m-gineering schreef:Dat iemand ervaring heeft met een 36 gaats variant acht ik uitgesloten ;)
Aha bestaataleen in 32 zie ik. :oops:
m-gineering schreef:iha heb ik niet de indruk dat bij het huidige Sram (iedereen in Schweinfurt zit op de wip :( )de focus zo op levensduur zit.


Als een onderdeel tijdens het mtb-en stuk gaat moet je misschien 2 uur lopen naar de auto. Maar -proficiat- wie wil er nou niet sterker zijn dan Shimano cs voor mogelijk hielden!
Moet je even uitleggen frees ik.
Om het niet ingewikkelder te maken dan nodig: Shimano LX i shet beste wat je kunt krijgen voor een redelijk normale prijs. Wil je beter dan kom je gelijk heel veel duurder uit met naven als van Phil Wood. Als je zoveel geld hebt en wilt uitgeven kun je misschien beter gelijk een Rohloff naaf kiezen.
Wim
Wim schreef:Veel duurders (en ook beter) is vooral Phil Wood, en ook Chris King, White Industries, Huegi etc.
Wim
Dat is iets boven budget.
Ik had er wel al even naar gekeken.

Is een van jullie bekend met Novatec naven
Afbeelding
snhel5 schreef:
Wim schreef:Veel duurders (en ook beter) is vooral Phil Wood, en ook Chris King, White Industries, Huegi etc.
Wim
Dat is iets boven budget.
Ik had er wel al even naar gekeken.

Is een van jullie bekend met Novatec naven
Afbeelding
Hoor je wel eens aardige ( en weinig lelijke) dingen over, maar er zijn heel veel modellen (ook onder andere merknamen). Maar als je onderweg wat met een Shimanonaaf hebt (en de stalen as versies hebben zich bewezen in overbelaste vakantiefietsen) dan is het probleem toch van een andere orde als met een minder breed verbreid product
Wat is het probleem met de (huidige) Shimano XT naven? Wat voor ellende valt er te verwachten als ik met een dergelijke (achter)as op een bepakte vakantiefiets ga fietsen? Is het de moeite waard om hem (zelf) om te spaken naar een LX-as?
Calibano schreef:Wat is het probleem met de (huidige) Shimano XT naven? Wat voor ellende valt er te verwachten als ik met een dergelijke (achter)as op een bepakte vakantiefiets ga fietsen? Is het de moeite waard om hem (zelf) om te spaken naar een LX-as?
Er zit een dikke alu as in, en dus is er geen plek meer voor een fatsoenlijk freewheel.
Ze gaan dus veel eerder stuk dan het type dat ze hebben opgevolgd, en voor de onderdelen betaal je de hoofdprijs. Ze zijn wel 37 gram lichter
m-gineering schreef:Hoor je wel eens aardige ( en weinig lelijke) dingen over, maar er zijn heel veel modellen (ook onder andere merknamen). Maar als je onderweg wat met een Shimanonaaf hebt (en de stalen as versies hebben zich bewezen in overbelaste vakantiefietsen) dan is het probleem toch van een andere orde als met een minder breed verbreid product
Ik snap het argument.
Realiteit is echter dat 90% van de kilometers in nederland en voor de rest zal (west)Europa de lemiet zijn.
m-gineering schreef:
snhel5 schreef:
m-gineering schreef:Achternaaf: geen XT tenzij je nog een oude vindt, dus of LX , Ultegra met langere as of iets -veel- duurders
Veel duurders is XTR in dit geval?
en dommer, XTR was al eerder verkracht met alu asjes, 950 zijn de laatste goeie
Wat te denken van een Goldtec Draco.

@Maarten: Jij verkoopt die dingen als ik het goed heb toch?

Het idee is gewoon als ik €195 neerleg voor een voornaaf (SON) vind ik de verhouding met LX achternaafje (€40) beetje scheef.
Ik heb de lijstjes in de opening post angepast.

Na de mening van Marten te hebben gevraagd heb ik de SON delux gewisseld voor een SON 28.
Dit vanwege de remschijf bevestiging die op de SON 28 overeenkomt met de gebruikte remschijven.

Ook voor de achternaaf is inmiddels een naar ik denk goede selectie gedaan.

Het is deze geworden:
Afbeelding
De Hope Pro II