Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bariloche naar Mendoza, info please.! - Forum Wereldfietser

Bariloche naar Mendoza, info please.!

Op dit moment ben ik lekker aan het uitrusten en genieten van de chocola in bariloche. In een paar dagen echter zal ik de fiets weer onder me kont zetten en verder noordwaards fietsen naar Mendoza.

Echter der is hier vrijwel niemand die me goeie info kan geven over de route. Zou iemand me misschien wat info kunnen geven wat betreft haalbare afstanden per dag, plaatsjes (eten + water) en heuvelachtigheid.

De mensen hier schijnen allemaal wat anders te zeggen of weten er helemaal niks van.

Alvast bedankt..!
Jochem
Hoi Jochem,
Ik weet niet of je al onderweg bent? Dan wens ik je alvast weer veel succes voor dit "nieuwe" stuk. Zoals je misschien al door had ben ik in de tussentijd gestopt met mijn reis. Ik ben tot in de jungle van Bolivia gefietst (doet normaal gesproken niemand op de fiets... Maar daarvoor ben ik dan ook niet-normaal :wink: ).
Over de route BAriloche-Mendoza: ik ben in Bolivia mensen tegengekomen die ten ZUIDEN van Bariloche niet met de bus over de weg wilden en dus via de kust zijn gegaan. Echter, ten NOORDEN van Bariloche schijnt het goed/acceptabel te zitten in de bus. De weg is dus makkelijker te rijden dan die van het zuiden komt. Verder weet ik niets over haalbare afstanden of afstanden tussen de plaatsen. Ik zie trouwens dat het normaal zo'n 2-2halve week fietsen zou moeten zijn (iets van 1500km in de kleine Bosatlas). Dus toch zeker voor 1 week eten mee dan. Dat kun je onderweg toch wel aanvullen zeker? En water vind je toch wel, maar dat weet je zelf ook inmiddels.
Suc6 eej :wink:
Robertjan

Hey Robert Jan,
Ik had inderdaad gezien dat je al weer thuis was. Ik was echter op zoek naar die info die jij al beschrijft, haalbare dagafstanden en condities.

Nu ben ik in Las Lajas, nou kan je 1 ding vertellen.. Ze zeggen we in Nederland wind hebben? nah.. Hier hebben ze echte wind.. ! Vandaag 64 kilometer gefietst in iets van 6, 7 uur.. Slopend die wind.. Maargoed we gaan vrolijk verder en we zien morgen wel weer.

Algemene opmerking van het toeristenbureau hiero: Neuquen provincie is zeer wind gevoelig, ze hebben der veel te veel van. Beste route is van Noord naar Zuid, niet zoals ik dus doe Zuid naar Noord..
Tja, wind... Ik heb zelf ook in een soort van zandstorm in de woestijn gezeten (honderd meter zicht, oftewel 1% van het zicht van een half uurtje daarvoor...). Geen pretje. Ik heb toen staan liften, en na 2 uur pikte het 5e passerende voertuig me op. Kon ik ff 60km bijkomen. Mja, die eerste 3 dagen in de wind in de woestijn (en dan bedoel ik zo'n grote zandbak, zonder steentje), die kunnen ze me niet meer afpakken! Die heb ik lekker zelf gefietst!

Evenals het 4 dagen lang omhoog kruipen, van Casma op zeeniveau via 4500 meter naar Huaraz op 3150 meter. Op zandpaden. Dat heb ik lekker zelf gedaan, omdat IK het wilde.
Dus als je het wilt: je kunt het ?cht, dat tegen die wind in. Alleen moet je goed in de gaten houden wat je aan eten bij hebt. (Met name chocola, lentejas=soort smarties, en meer van dat soort dingen moet je goed op voorraad houden ook; werkt enorm goed als even lekker wat lekkers tussendoor als er een week lang geen supermarkt in de buurt is.)

Zo dit berichie is weer lang, ik kan je daar beter lekker laten genieten BUITEN, dan dat ik je zo'n nutteloze mail laat lezen BINNEN.

Dus veel suc6!
Groet,
Robertjan

Hallo Jochem,

Met de wind kan ik je niet helpen, met de route wel. Het is al wat jaren geleden, maar dorpjes verdwijnen niet zomaar.
Het gemakkelijkste is de Ruta 40 te volgen. Die is echter niet altijd de rustigste. Ik heb 'm destijds gevolgd vanaf Puerto Natales. Vanaf Perito Moreno de westkant van de Andes en bij Osorno weer overgestoken naar de oostkant, naar Bariloche. In het zuiden waren geen alternatieven voor de Ruta 40, maar boven Bariloche wel.
Vanaf Las Lajas ben ik via Huaren Chenque, Loncopue en El Huece naar Chos Malal gefietst. Voor anderhalve dag eten is voldoende voorraad. Ik hield wel altijd een noodvoorraad droog voer aan als koekjes. Je komt onderweg verse beekjes en rivieren uit de Andes tegen, dus aan het eind van de dag kan je tanken. Vrijkamperen was geen probleem en met dagmarsen van 60 km kun je er komen. Soms draait de wind echter naar ZW en ga je vlot. Vanaf Chos Malal heb ik de 40 gevolgd tot even voorbij Ranguil del Norte. Via Calmuco (de westroute) naar Bardas Blancas. In Calmuco was een winkeltje. Vanaf Bardas Blancas is er alleen maar de Ruta 40. In El Sosneado moet je eten inslaan voor ten minste 2 dagen, want je komt ruime 120 km niets tegen. Met de beruchte wind tegen heb je daar wel twee dagen voor nodig. Vanaf Pareditas en Chilecito is recht toe recht aan naar Mendoza.
Ik raad je overigens aan om voor Mendoza (bij Lujan de Cuzo) af te slaan naar oost (ruta 141 naar Godoy Cruz). Bij Uspuallata vervolgen naar het noorden; een fantastische verlaten weg. Ik heb 'm gevolgd tot Las Flores en ben daar de Paso del Agua Negra overgestoken. Dat was toen half maart en ik had al een sneeuwstorm en strenge vorst. Je zal het nu niet meer redden.

Ten noorden van Mendoza wordt de ellende met de wind een stuk minder.

Succes en geniet ervan
Bedankt mensen voor de replies..
Wat betreft de wind, ik heb der onderhand heeeel wat ervaring en onderstreep net zoals jullie zeggen dat als je het wil je het kan. Tis alleen een zaak van echt willen. Zo ook een paar dagen geleden toen ik het helemaal zat was om zo gelimiteerd te zijn in het aantal kilometers op een dag, dat ik de dag dat het een beetje meezat 160 km deruit gepushed heb. Ging best lekker al zeg ik het zelf. Ik had daarvoor al een tijdje geen "easy" day gehad en af en toe is een beetje meewerking van de elementen en de omgeving toch wel ff lekker.

Ik heb het zuiderlijke deel van de carratera austral gefietst, omdat ik het wilde, volledig, met wind met het zand tussen m{n tanden en vooral in me neus :) ik heb stukken in de wind gefietst met ook nog eens striemende regen, omdat ik het wilde (waarom is een tweede ;)). Tis gek om eigenlijk te zien hoe vast beraden je kan zijn als je dit soort dingen doet.

De opmerking van de wind was eigenlijk bedoeld in de trant van, klote maargoed die is der nou eenmaal.

Erg thanks voor de info van de route ga eens kijken welke ik ga pakken vanavond. Tot nu toe is het weer hier absoluut niet winter achtig en schijn ik tussen de sneeuwbuien door te fietsen. Vraag me niet hoe ik het doe..!

Thanks & Chau,
Jochem