Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rijgedrag Trek T500 vs. Gazelle Fuente Xtra (H65) - Forum Wereldfietser

Rijgedrag Trek T500 vs. Gazelle Fuente Xtra (H65)

Hallo allemaal,

In het verleden ben ik een paar keer op fietsvakantie geweest. Vanwege knieproblemen is dit nu niet meer mogelijk.

Ik zoek op dit moment een hybride fiets voor rustige tochtjes in het weekend en wat door de heuvels rijden op vakantie.

Het lastige is dat er tegenwoordig niet veel meer op voorraad staat dat voldoet aan mijn "eisen". H65, v-brakes, normaal stuur, max 900,-.

Ik heb nu de volgende modellen op het oog:

- Gazelle Fuente Xtra. Mooiste van het stel (ik weet het, mag niet te belangrijk zijn)
http://www.gazelle.nl/Collectie/Hybride/Fuente-Xtra

- Trek T500. Erg licht, maar fiets nerveus.
http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/to ... /t500_blx/#

- Batavus Cayuca. Goedkoopste model.
http://www.batavus.nl/collectie/fietsen ... ayuca.html

Nu kan ik de Gazelle Fuente Xtra aanschaffen, maar alleen zonder proefrit (ze zijn uitverkocht dit jaar en "mijn" dealer moet wat moeite doen om er een van een andere dealer over te nemen).

Goed nieuws op zich, maar ik kan geen proefrit doen.

Ik heb wel op een H65 Trek T500 gereden en deze viel me erg tegen. Hij is mij te instabiel/nerveus. Vrij vertaald "Je kan er niet mee met losse handen fietsen".
Ik dacht eerst dat dit kwam omdat de fiets vrij licht is vergeleken met de fietsen die ik gewend ben (16.6kg). De verkoper meldt echter dat het voornamelijk aan de geometrie van het frame, de voorvork en de traditie van het merk ligt. Trek is amerikaans en gericht op snelheid. Gewicht vooral achterin.
Gazelle is gericht op de nederlandse "luie" fietser. Een wat langere naloop van de voorvork bijvoorbeeld.

Ik heb op wat andere gazelles gereden en deze bevielen prima. Deze waren echter wat zwaarder dan de Fuente Xtra (17.7kg). Nu ben ik bang dat de Fuente Xtra ook weer instabieler/nerveuzer gaat aanvoelen vanwege het lichtere gewicht. Ik heb bv een Gazelle Murcia (19kg) en Eclipse (20.2kg) gereden.

Bij deze boor ik de ervaring van de forumleden aan om erachter te komen wat jullie verwachten. Ondanks het feit dat het geen echte wereldfietsen zijn, zijn er vast mensen met ervaring/mening.

Zal de Fuente Xtra zoals de verkoper aangeeft hetzelfde aanvoelen (qua stabiliteit) als een andere gazelle doordat de geometrie gelijk is?

Alvast bedankt!
Ik vind ze alle drie even lelijk, eerlijk gezegd.
En ze zijn alle drie veel te zwaar naar mijn smaak. Gewicht heeft overigens weinig te maken met stabiel stuurgedrag. Een fiets van 10 kg kan stabieler zijn dan deze drie.
Ik word van geen van deze fietsen erg opgewonden.Zelf zou ik voor dergelijke ritten eerder denken aan een audax achtige fiets van 10-12 kg, en misschien wel vooral wel aan een fiets met 650b wielen. Neem een oud Gazelle Champion Mondial frame met ruimte voor brede banden, en zet er 650b wielen in met brede banden.
Hoewel het geen vakantiefiets moet worden heb je hier misschien toch iets aan: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Wim
Jan Eleveld schreef: Gewicht heeft overigens weinig te maken met stabiel stuurgedrag. Een fiets van 10 kg kan stabieler zijn dan deze drie.
Dus gewoon geometrie?
opperpanter schreef:Hallo allemaal,

In het verleden ben ik een paar keer op fietsvakantie geweest. Vanwege knieproblemen is dit nu niet meer mogelijk.

Ik zoek op dit moment een hybride fiets voor rustige tochtjes in het weekend en wat door de heuvels rijden op vakantie.

Het lastige is dat er tegenwoordig niet veel meer op voorraad staat dat voldoet aan mijn "eisen". H65, v-brakes, normaal stuur, max 900,-.

Ik heb nu de volgende modellen op het oog:

- Gazelle Fuente Xtra. Mooiste van het stel (ik weet het, mag niet te belangrijk zijn)
http://www.gazelle.nl/Collectie/Hybride/Fuente-Xtra

- Trek T500. Erg licht, maar fiets nerveus.
http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/to ... /t500_blx/#

- Batavus Cayuca. Goedkoopste model.
http://www.batavus.nl/collectie/fietsen ... ayuca.html
Ik vindt dit moeilijke fietsen om iets aardigs over te zeggen. Zwaar, (zei je niets iets over heuvels) geen enkele feature om blij van te worden ( het is een verzamelinng van heel matige onderdelen die allemaal net goed genoeg zijn, maar samen geen meerwaarde hebben) geintegreerde plastic troep zoals achterlichtjes die opeens 42.95 blijkt te kosten als het -uiteraard stuk gaat, geen concept dat lage onderhoudskosten gaat bieden, en alle rijplezier is er zorgvuldig uit gegespecificeerd.
Voor hetzelfde geld (899 euro) is dit een veel betere fiets: http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=2013 Deze fiets is kilo's lichter, heeft een mooier frame, mist overbodige rommel, en heeft een afmontage met veel betere onderdelen.
Wim
Hi,

Als Gazelle technisch ervaringsdeskundige zou ik zeggen: neem dit ding maar niet.... Gazelle fietsen zijn leuke stadsfietsen of hooguit recreatieve fietsen voor een rondje om de polder, maar niet geschikt voor fietsvakanties!

Voor 900 euro heb je toch zeker wel ene hele mooie gebruikte fiets die wel sterk genoeg is.... ja, ik weet het gebruikt is minder mooi dan nieuw.

Anderzijds: al hoog je je budget op naar circa 1100-1200 is een goede fiets wel mogelijk: LX, magura hs33, tubus dragers v+a, vaste vork, naafdynamo shim 2n71, uiteraard voorzien van een stabieler alu frame dan de gazelle. Gebouwd op 170 kg. Een mooi Duits A-merk.
rvdh schreef:Hi,

Als Gazelle technisch ervaringsdeskundige zou ik zeggen: neem dit ding maar niet.... Gazelle fietsen zijn leuke stadsfietsen of hooguit recreatieve fietsen voor een rondje om de polder, maar niet geschikt voor fietsvakanties!
Topic-opener wil er niet mee op fietsvakantie.

Wil uiteraard niet zeggen dat er voor hetzelfde budget geen beter fietsen zijn (zie Wim's post). Gezien je knieklachten zou ik eerder geld spenderen aan ergonomie, maar vooral zorgen dat je de juiste zithouding hebt / wordt aangemeten ipv allerlei dure spullen op je fiets te monteren. Ik zou geen fiets kopen waar je niet op gereden hebt en ik zou niet te veel op het gewicht letten; dat zegt niet alles, succes.
Matthie9000 schreef:Ik zou geen fiets kopen waar je niet op gereden hebt.
Dat lijkt me een hele goede. Met losse handen kunnen fietsen heeft nogmaals niets te maken met gewicht. Kijk maar eens naar een willekeurige wielrenaankomst: dan gaan de handjes van de winnaar met groot gemak ver in de lucht!
Leon
Leon schreef:
Matthie9000 schreef:Ik zou geen fiets kopen waar je niet op gereden hebt.
Dat lijkt me een hele goede. Met losse handen kunnen fietsen heeft nogmaals niets te maken met gewicht. Kijk maar eens naar een willekeurige wielrenaankomst: dan gaan de handjes van de winnaar met groot gemak ver in de lucht!
Leon
Inderdaad en dat met een korte naloop en kaarsrechte voorvork.

Het komt allemaal wel heel nauw want er kan al shimmy'en optreden door een magneetje in je wiel (fietscomputertje).
Matthie9000 schreef: Topic-opener wil er niet mee op fietsvakantie.

Wil uiteraard niet zeggen dat er voor hetzelfde budget geen beter fietsen zijn (zie Wim's post). Gezien je knieklachten zou ik eerder geld spenderen aan ergonomie, maar vooral zorgen dat je de juiste zithouding hebt / wordt aangemeten ipv allerlei dure spullen op je fiets te monteren. Ik zou geen fiets kopen waar je niet op gereden hebt en ik zou niet te veel op het gewicht letten; dat zegt niet alles, succes.
Oeps, verkeerd begrepen... Maar een beetje goede fietsenzaak zal met de knieklachten (kostenloos) aan de gang gaan. Kies er dan wel eentje uit met ervaring op het gebied van fietsmetingen.
Een tip bij knieklachten is om een maatje kortere cranks te monteren dan normaal zou zijn voor je beenlengte. 170 mm ipv 175 mm is simpel. Als het nog korter moet zijn er in betaalbaar de Sugino XD cranks.
Wim
@Wim: de meneer is knap lang, korter dan 170 lijkt mij niet.... Ik zou eerst maar heel goed kijken wat de oorzaak is van knieklachten. Vaak komt dit vanuit de voeten, inlegzooltjes aangemeten door een kundig persoon (geen standaard zooltjes nemen) lossen ook vaak veel op.

Door de scheefstand van voeten kantelt de enkel als het ware naar binnen, daardoor zal de knie ook niet netjes in lijn de beweging maken. door de voet juist te ondersteunen zal de knie een rechtlijnige beweging maken en zo niet overbelast raken. Een kortere crank zal het probleem niet doen verdwijnen.
rvdh schreef:@Wim: de meneer is knap lang, korter dan 170 lijkt mij niet.... Ik zou eerst maar heel goed kijken wat de oorzaak is van knieklachten. Vaak komt dit vanuit de voeten, inlegzooltjes aangemeten door een kundig persoon (geen standaard zooltjes nemen) lossen ook vaak veel op.

Door de scheefstand van voeten kantelt de enkel als het ware naar binnen, daardoor zal de knie ook niet netjes in lijn de beweging maken. door de voet juist te ondersteunen zal de knie een rechtlijnige beweging maken en zo niet overbelast raken. Een kortere crank zal het probleem niet doen verdwijnen.
Interessant! Ik heb een lichte vorm van platvoeten, dus dit zou ook kunnen helpen.
Vanwege knieproblemen is dit nu niet meer mogelijk.
Ik krijg enorm last van mijn knie als ik (iets) te laag op de fiets zit. Volgens de rijwiel specialist zik ik veeeel te hoog, (ook) opmetingen bij de specialist geven op basis van de standaard tabellen een te lage zadelhoogte. Mijn fiets is helemaal fout ingesteld, maar wel pijnvrij zeg ik dan maar...
Eric op de Fiets schreef:
Vanwege knieproblemen is dit nu niet meer mogelijk.
Ik krijg enorm last van mijn knie als ik (iets) te laag op de fiets zit. Volgens de rijwiel specialist zik ik veeeel te hoog, (ook) opmetingen bij de specialist geven op basis van de standaard tabellen een te lage zadelhoogte. Mijn fiets is helemaal fout ingesteld, maar wel pijnvrij zeg ik dan maar...
Je knie is het zwakste als hij gebogen is dus hoe meer je hem buigt hoe zwakker die is.
Als je zadel (te) laag staat buig je je knie meer waardoor hij zwaarder belast gaat worden en dat kan leiden tot pijnklachten.

Je moet verder niet teveel naar tabellen kijken want die veranderen nog wel eens dus wat jij doet is de beste methode.
tabellen zeggen niets over de manier hoe je de hiel omhoog of omlaag houd tijdens het trappen. ik heb al te vaak gezien dat tabellen e.d. niet kloppen.

Ga naar een echte specialist, die kan je vertellen hoe of wat.
opperpanter schreef:Interessant! Ik heb een lichte vorm van platvoeten, dus dit zou ook kunnen helpen.
Bij "platvoeten" mis je vaak inderdaad wat steun waardoor de voet kantelt.
opperpanter schreef: Ik heb wel op een H65 Trek T500 gereden en deze viel me erg tegen. Hij is mij te instabiel/nerveus. Vrij vertaald "Je kan er niet mee met losse handen fietsen".
Even een algemene opmerking, je moet lang genoeg op een fiets gereden hebben om daar iets gefiundeerds over te kunnen zeggen. Als ik na een hele fietsvakantie de tassen van de fiets afhaal moet ik ook even rustig aan doen om te wennen aan het nerveuze gedrag. Een aantal uren een tandem sturen en dan op een racefiets stappen valt de eerste 5km ook vreselijk tegen voordat de reflexen weer opnieuw ingeleerd zijn ;)

Van een lichte fiets overstappen op een logge gaat op een op andere manier veel makkelijker