door
123456 » zo 29 okt, 2006 21:13
Kijk bij de testen goed voor welke doelgroep de karren zijn getest! Ik ken deze testen niet, maar kan wel vertellen uit eigen ervaring.
Doel
Kijk goed waarvoor je de fietskar gaat gebruiken: voor een fietsvakantie, zomaar wat tochtjes en/of dagelijks naar de oppas/kinderdagverblijf brengen.
Formaat/inklappen
Als je 'm dagelijks nodig hebt voor oppas/kdv dan is het belangrijk dat-ie door de deur kan; elke dag weer in elkaar zetten is niet zo handig.
Robuustheid
Bij zowel dagelijks gebruik als lange fietsvakantie is het belangrijk dat de materialen goed zijn (robuust). Als je 'm in trein of achterin de auto mee wilt nemen op vakantie voor korte tochtjes, dan is het vooral belangrijk dat-ie klein opvouwbaar is.
Ventilatie/zonnebescherming
Als je 'm veel met warm weer zult gebruiken dan is een goede ventilatie in combinatie met zonne/uv werende 'ruiten' erg belangrijk, zo mogelijk met 'gordijntjes'.
Kofferbak
Verder zag ik vandaag een fietskar (ik meen een Chariot) waar vrijwel geen bagage achterin kon. Dat is absoluut niet handig. Met kinderen zeul je natuurlijk het nodige mee en alle ruimte is dan welkom.
Constructie
Ook bestaat er een verschil tussen enerzijds fietskarren met een 'bak' waarin de kinderen zitten en anderzijds karen waarin de zitting en leuning a.h.w. is 'opgehangen'. Zo'n bak zorgt ervoor dat 2 kinderen niet tegen elkaar aan schuiven, maar heeft als nadeel dat het meer ruimte inneeemt en minder geveerd is. Een 'zachte' zitting die in de constructie hangt draagt ertoe bij dat de kar klein inklapbaar is, en de kinderen zitten er comfortabel in echter er ontstaat wel een beetje een 'kuil in het midden van de zitting.
Bevestiging aan de fiets
Tot slot de bevestiging: het schijnt dat er bevestigingssystemen zijn die niet op alle soorten fietsen passen. En dan moet je weer van die hulpstukken kopen...
Prijs
Staar je niet blind op de prijs. Je hebt de goedkope en vast wel goede Aldi en HEMA-karren, en je hebt de duurdere varianten. Wij hadden een eigenlijk veel te dure Burley D'lite, die we met plezier hebben gebruikt maar na 3 jaar weer voor een mooie prijs hebben verkocht. Wat ik wil zeggen is dat ook bij fietskarren restwaarde bestaat. (N.B. Nu de dollar laag staat, zijn Burleys (van Amerikaanse makelij) relatief goedkoop.)
Succes!