Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kinderkarren - Forum Wereldfietser

kinderkarren

Kent iemand een recente test van kinderkarren. Alle info die ik hier en elders kan vinden is enkele jaren oud. Inmiddels zijn bijna alle modellen veranderd.

Op de site www.fietsbond.nl staat een test voor kinderkarren.

Maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van wereldfietsers. Wie heeft welke kar en waarom bevalt deze (of niet)? Wij willen volgend jaar met onze kleine gaan fietsen (dan ca 8 maanden) en willen hiervoor een kar aanschaffen. Zijn er nog goede tips waar we op moeten letten? Sowieso willen we een 2persoonskar komen ivm nog gewenste gezinsuitbreiding.

Desi

Neem eens een kijkje op www.fietsenmetkinderen.info. Je vindt hier ondermeer tips voor de aanschaf en het gebruik van een kinderkar. Ook vind je er heel veel reisverslagen van gezinnen, waarvan een groot deel met een kinderkar op vaantie gaat (of ging). Ook is er een pagina met gebruikservaringen. En in het forum vind je heel wat berichten over karren.

Volgens mij zijn er recent geen fietskarren getest. Er zijn inmiddels zo ontzettend veel fietskarren op de markt, dat een complete test inmiddels volstrekt onmogelijk is geworden. Als er al een keer een test is, doen er hooguit een paar karren mee van de bekend merken (Winther, Burly, Chariot). Of bijvoorbeeld alleen de 1-persoonskarren (op de site vind je een vrij recente Engelse test).

Groeten,
Sandra

De test van de Fietsersbond is overigens alweer bijna vier jaar oud. De geteste modellen hebben alweer diverse veranderingen/verbeteringen ondergaan. Echt actueel zijn de gegevens dus niet meer.

Sandra

Kijk bij de testen goed voor welke doelgroep de karren zijn getest! Ik ken deze testen niet, maar kan wel vertellen uit eigen ervaring.

Doel
Kijk goed waarvoor je de fietskar gaat gebruiken: voor een fietsvakantie, zomaar wat tochtjes en/of dagelijks naar de oppas/kinderdagverblijf brengen.

Formaat/inklappen
Als je 'm dagelijks nodig hebt voor oppas/kdv dan is het belangrijk dat-ie door de deur kan; elke dag weer in elkaar zetten is niet zo handig.

Robuustheid
Bij zowel dagelijks gebruik als lange fietsvakantie is het belangrijk dat de materialen goed zijn (robuust). Als je 'm in trein of achterin de auto mee wilt nemen op vakantie voor korte tochtjes, dan is het vooral belangrijk dat-ie klein opvouwbaar is.

Ventilatie/zonnebescherming
Als je 'm veel met warm weer zult gebruiken dan is een goede ventilatie in combinatie met zonne/uv werende 'ruiten' erg belangrijk, zo mogelijk met 'gordijntjes'.

Kofferbak
Verder zag ik vandaag een fietskar (ik meen een Chariot) waar vrijwel geen bagage achterin kon. Dat is absoluut niet handig. Met kinderen zeul je natuurlijk het nodige mee en alle ruimte is dan welkom.

Constructie
Ook bestaat er een verschil tussen enerzijds fietskarren met een 'bak' waarin de kinderen zitten en anderzijds karen waarin de zitting en leuning a.h.w. is 'opgehangen'. Zo'n bak zorgt ervoor dat 2 kinderen niet tegen elkaar aan schuiven, maar heeft als nadeel dat het meer ruimte inneeemt en minder geveerd is. Een 'zachte' zitting die in de constructie hangt draagt ertoe bij dat de kar klein inklapbaar is, en de kinderen zitten er comfortabel in echter er ontstaat wel een beetje een 'kuil in het midden van de zitting.

Bevestiging aan de fiets
Tot slot de bevestiging: het schijnt dat er bevestigingssystemen zijn die niet op alle soorten fietsen passen. En dan moet je weer van die hulpstukken kopen...

Prijs
Staar je niet blind op de prijs. Je hebt de goedkope en vast wel goede Aldi en HEMA-karren, en je hebt de duurdere varianten. Wij hadden een eigenlijk veel te dure Burley D'lite, die we met plezier hebben gebruikt maar na 3 jaar weer voor een mooie prijs hebben verkocht. Wat ik wil zeggen is dat ook bij fietskarren restwaarde bestaat. (N.B. Nu de dollar laag staat, zijn Burleys (van Amerikaanse makelij) relatief goedkoop.)

Succes!

Dit zijn prima suggesties. Ik heb nog twee toevoegingen. Het eerste is het punt van de maat: je wilt de kar naar verhouding lang kunnen gebruiken (toch wel t/m het vijfde levensjaar, want veel eerder kunnen je kinderen niet goed op een aanhangfietsje of kindertandem), en dan moet de kar niet te laag zijn. De karren die op de markt zijn, zijn vaak wat klein voor Nederlandse reuzen, zeker als die ook nog helmen op hebben (waar ik een sterk voorstander van ben). Als je relatief lange kinderen hebt dan is dit zeker een zaak om op te letten.
Het tweede punt is dat van de banden. Op de meeste kinderkarren zitten uit kostenoverwegeningen waardeloze banden. Omdat het trekken van een kar toch al flink hard werk is doe je jezelf een groot plezier als je die goedkope prulbanden gelijk weggooit, en er banden opzet met een lage rolweerstand. Het scheelt enorm. Rolweerstand is hierbij overigens niet het enige dat van belang is. Let ook op de vering en demping die je kunt krijgen van goede brede banden. Je kinderen zitten te schudden en te trillen in de kar, en dat is eigenlijk toch niet heel gezond of prettig voor ze. Schwalbe Big Apple banden zijn er in 20 inch/60 mm breed en zijn eigenlijk ideaal omdat ze zowel een lage rolweerstand hebben, als het best mogelijke comfort geven. Let erop dat zulke brede banden passen in het frame van de kar.
Wim

Hartelijk dank voor alle tips. Fietsenmetkinderen kende ik al. Het viel me echter op dat de Burley d'lite daar het vaakst wordt vermeld, terwijl ik deze zomer onderweg toch vaker en vaker Chariots tegenkwam.
Ben er nog steeds niet uit welke kar het wordt. Het liefst wil ik een kar die zowel geschikt is voor dagelijks gebruikt als voor fietsvakanties. De Chariot Captain XL beviel me wel, vanwege de grote binnenruimte, het hoge zitcomfort en de grote bagageruimte. Alleen is de kar nogal zwaar, vanwege de plastic kuip. De Chariot X2 is een stuk lichter en wellicht door de beweeglijke onderkant (geen kuip) nog iets comfortabeler, alleen heeft die kar nauwelijks bagageruimte. De Burley d'lite zou wel meer ruimte hebben, maar die moet ik nog ergens gaan bekijken. Met wat ik op het internet vind, lijkt de kar me net iets minder comfortabel dan de Chariot, en het is me onduidelijk hoe gemakkelijk je de kar van fiets verhangt (dat is nog een vereiste: de kar moet makkelijk van de ene fiets naar de andere tekoppelen zijn). Wel is de Burley erg licht. Toch vraag ik me af of het gewicht zo'n grote rol speelt (behalve voor transport met trein of vliegtuig)...Laat ik eerst de burley nog maar eens van dichtbij bekijken. Was vooral benieuwd of er recente tests waren en wat de ervaringen van vakantiefietsers zijn met chariot.

en ook vraag ik me af of je op Burley big apples kan monteren. Op de foto zit het wiel nogal dicht tegen het buitenframe. Bij chariot lijkt dat wel mogelijk --

Volgens mij is Chariot aan een flinke 'inhaalslag' bezig. Toen wij een jaar of zeven geleden een kar kochten, was het aanbod zeer beperkt. Voor een kwaliteitskar kwam je toen al snel bij Burley uit. Burley heeft een hele goede naam opgebouwd. En ik denk dat ze daar nog steeds van profiteren.

Wij zijn zelf heel tevreden met de Burley d'Lite. Of je een kilootje meer of minder merkt? Tja. Ach. Als je met een kar + kind(eren) en bagage fietst, dan merk je een kilootje meer of minder niet. Maar omdat je toch al topzwaar bent, is iedere kilo minder natuurlijk wel erg welkom. Hangt ook erg van je ambities af. In vlak terrein maakt het allemaal niet zo veel uit, in de bergen voelt een kar als een soort anker die je weer naar beneden trekt...

Succes met je keuze,

Sandra

In antwoord op de vraag van Dee over de Burley kan ik melden dat het erg eenvoudig is om deze van de ene op de andere fiets te haken. Geen enkel probleem. En het zit dan ook nog eens erg goed vast.

Maar goed, dat geldt waarschijnlijk ook voor andere karren. En ik ga hier geen verkoopverhaal houden.

Overigens hebben meerdere vrienden van ons een Dolphin en die is erg robuust. Goed merk! Maar volgens mij ook in de dure categorie.

Wij hebben goede ervaringen met de BikeBuggy van KidCar in het bijzonder (veel ruimte (zeker met een extra tas aan de duwbeugel), ook veel hoogte) en met de service van KidCar in het algemeen.

Wij gebruiken nu 1 jaar de chariot cx1.
Groot voordeel is het comfort, de instelbare vering werkt erg goed. Ook de ventilatiemogelijkheden zijn erg goed, je kunt de zijkanten openritsen, er blijft dan een gaas zitten zodat de wielen niet bereikbaar zijn.
Ook afgekoppeld is het een erg praktische kar omdat de stang verwijderd wordt en je een korte kar over houd die erg goed rijd.
De kar loopt verder erg licht

Nadeel is de waterdichtheid, maar dat hebben we met een coating sterk verbeterd. Afhankelijk van het type koppeling kun je erg makkelijk switchen van fiets.
Ook zijn de opbergmogelijkheden niet super, maar wij hebben een 1 persoons en die is ook smaller dan de twee persoons uitvoering.
Bij rein veenendaal in veendaal kun je na afspraak proefritten maken, dat zou ik zeker doen.
Hoi
Wij verkopen onze Burley D light 2009 model omdat we zitje 3 keer niks vinden.
Vandaag gaan kijken naar een andere en dan zie je inderdaad dat Chariot veel verfijnder is en doorontwikkeld is in comfort etc.
Voor ons wordt het ws de captain! Ook voor fietsvakanties prima keus en denk niet dat je die 2 kg meer merkt hoor!

Gr
Jeroen