Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke buitenband kan ik nog op een racewiel plaatsen? - Forum Wereldfietser

Welke buitenband kan ik nog op een racewiel plaatsen?

Hoi Allen,

Heeft iemand een tabel waarin je af kan lezen welke maat buitenband je nog kan gebruiken bij wielren velgen?

Ik heb namelijk een kromme set wielen waar 42 mm buitenbanden om liggen. Deze wil ik eigenlijk proberen over te zetten op een set wielren velgen die ik nog heb liggen.

Maar gaat dat passen?

En tot hoever zou ik kunnen gaan met wielren velgen kwa bandbreedte? Volgens mij waren de wielren velgen Mavic CXP22.

Zou als de 42 mm niet past wel de 37 mm passen?
Volgens de website van Mavic
Mavic schreef:DIMENSIONS
ETRTO compatible size: 622 x 15
Recommended tire widths: 19 to 28 mm
Valve hole diameter: 6.5 mm
Recommended nipple length: 12 mm
Recommended rim tape: 622 x 18 x 0.6
ik lees wel eens dat velgen met 35c banden heel blijven... maar ze geven zelf max 28mm op.

Bas
Sheldon Brown maakte dit (veilige) tabelletje:
http://www.sheldonbrown.com/tyre-sizing.html#ETRTO
Wendy1 schreef:Zou als de 42 mm niet past wel de 37 mm passen?
Om de velg past het altijd wel. Of het in de fiets past is twee. Drie: waar de tabelletjes om gaan is de vraag of door de spanning die dikke banden aan dunne velgen geven de velg wel heel blijft; dikkere banden trekken de velg harder uit elkaar vanwege de hoek op de pelk met de velgrand. Ik heb een fiets met velgen van 13 mm inwendig waar ik al 19000 km 622-37 banden op heb die ik tot 6 bar pomp. Officieel mag dat niet, maar volgens de fietsenmaker (Snel) waren het sterke velgen. (Fir, niet meer leverbaar geloof ik)
Leon
EnriceV schreef:Sheldon Brown maakte dit (veilige) tabelletje:
http://www.sheldonbrown.com/tyre-sizing.html#ETRTO
Dit is wat ik zocht...
Thanks ;)
De band past zo wie zo tussen de fiets. Want ze komen er ook vandaan.
Ik ga denk ik maar de 37 monteren voor de veiligheid. Deze heb ik ook nog liggen en gaat denk eerder goed passen dan de 42 mm