Juist omdat er zoveel min punten zijn voor bagagekarretjes heb ik een paar jaar geleden gepoogd een kar te bouwen die wel aan de vakantiefietser eisen kan voldoen.
Hiervoor had ik de volgende uitgangspunten:
- totaalgewicht van de kar mocht niet hoger zijn dan voor & achterdragers + tassen (helaas niet gelukt)
- inhoud > 80 liter
- 1 wiel, zodat de kar het spoor van de fiets volgt, bagage karren met twee wielen zijn ideaal om zware lasten over een korte afstand mee te vervoeren, maar ongeschikt voor fietsvakanties (is mijn mening)
- zo laag mogelijk zwaartepunt, om een stabiel en wendbare combinatie te krijgen.
- zo laag mogelijke luchtweerstand
- niet breder dan de fiets zelf
- uiteraard waterdicht!
De BOB kwam het dichtst bij mijn eisen en heb ik dan ook als voorbeeld genomen, echter vond ik het 16" wiel onacceptabel klein, voornamelijk om obstakels voldoende comfortabel te kunnen nemen. Ik heb gekozen voor een 24" wiel.
Om het gewicht zo laag mogelijk te houden heb ik een gekozen voor een zelfdragende constructie van 0,8mmm aluminium plaat, wat geresulteerd heeft in een totaal gewicht van 7 kg. De kar heeft een breedte van 45 cm en de bovenkant is niet hoger dan 55 cm.
De kar heeft een netto inhoud van 110 liter.
De koppeling met de fiets is gemaakt met rubber lagers, waardoor er geen rammelende constructie zou ontstaan. De kar kan heel eenvoudig los genomen worden van de fiets dmv een QR aan het einde van de "dissel", de dissel blijft vast aan de fiets achter. Dit maakt de kar (als hij los is van de fiets) een stuk handzamer omdat hij dan 30cm korter is dan een BOB. De fiets blijft ook bruikbaar omdat de dissel niet naar beneden valt, maar opgevangen wordt. Het wiel zelf is (uiteraard) ook met een QR bevestigd. Lagering tussen dissel en kar is uitgevoerd met industrie lagers!
Omdat het wiel en dissel beide met een QR snel los te nemen zijn blijft er op de kampeerplaats een handzame bak over die je s'nachts gewoon in je tent zet.
Maar het belangrijkste? hoe fietst het?
met 20∼25 kg bagage merk je alleen de aanwezigheid van de kar als je moet klimmen, maar vanwege het lage zwaartepunt kun je wel lekker soepel op de pedalen klimmen, zoals je dat gewend bent zonder bagage. Gedrag over bochtige paadjes is helemaal geweldig, als je door een poortje oid moet hoef je helemaal niet aan de kar te denken. Als de fiets erdoor past, volgt de kar zonder problemen. Hetzelfde geldt bij het passeren van tegenliggers op smalle paden, wat met een tweewielige kar echt een probleem is!
Met tegenwind ben ik ervan overtuigd dat mijn kar minder wind vangt dan voor&achtertassen.
Zijn er dan geen nadelen?
natuurlijk wel, 1 grote bagageruimte is moeilijk te organiseren, en als een item er niet in past, dan past het het gewoon niet in, en vol is ook echt vol.
En, obstakels zoals stoepranden zijn lastig te nemen vanwege de geringe bodemvrijheid.
Nog een nadeel is Luxemburg, alwaar fietskarren op de openbare weg verboden schijnen te zijn
kar losgekoppeld van de fiets: