Fietsen mee in de nieuwe, Duitse HSL-treinen.
Van Michael Cramer van de Groene factie in het Europese Parlement ontving ik het volgende bericht:
“Op 9 Mei 2011 heeft de DB( Deutsche Bahn) bij Siemens de order geplaatst voor een nieuwe generatie HSL-treinen, de zogenaamde 'ICX'. De treinen bevatten multifunctionele compartimenten voor het vervoer van fietsen, kinderwagens en rolstoelen.
De beslissing van de Deutsche Bahn om het vervoer van fietsen in de ICX mogelijk te maken is een cruciale stap voor de versterking van duurzaam vervoer in de EU. Een combinatie van twee milieuvriendelijke manier van vervoeren: fiets en spoor, zorgt voor versterking van elkaar. Het vervoer van fietsen is een overwinning voor de passagiers, het milieu en niet in het minst voor de Duitse spoorwegen.
De ICX treinen die vanaf 2016 geleidelijk in dienst worden gesteld hebben elk een ruim opgezet multifunctionele compartiment voor rolstoelen, kinderwagens en acht fietsen. Ook krijgt het compartiment een barrière-vrije toegang vanaf het perron, zodat fietsen, kinderwagens en rolstolen snel en gemakkelijk in en uit de trein geladen kunnen worden.
Het besluit van Deutsche Bahn is een grote stap van vooruitgang. Nadat het besluit van het Europees Parlement over de rechten van reizigers ook de mogelijkheid van vervoer van fietsen is in álle treinen is vastgelegd, konden fietsen al mee in de Eurostar naar Londen en de TGV tussen Parijs en Stuttgart. Inmiddels kan de fiets ook mee in nieuwe Thalys-treinstellen van Parijs via Brussel naar Keulen, de oude Thalystreinstellen worden omgebouwd*.
Na het besluit van het Europees Parlement hebben ook de Duitse Bundestag en de Bundesrat zich uitgesproken voor fietsen in de Duitse ICE-treinen. DB gaaf aan het besluit niet te kunnen uitvoeren wegens gebrek aan ruimte in de huidige ICE-treinen. Met het besluit van de DB voor de ICX-treinen, is de hoop gerechtvaardigd dat het vervoer van fietsen op alle treinen van de EU een kwestie van tijd zal zijn, " als Michael Cramer
* Let op bij de Thalys gaat het alleen om de Thalys van Parijs naar Keulen en niet om de Thalys van Parijs naar Amsterdam. NS Hispeed schijnt de grootste dwarsligger te zijn. “De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij,” Aldus Ron Heeren, directeur van NS-Hispeed.
Van Michael Cramer van de Groene factie in het Europese Parlement ontving ik het volgende bericht:
“Op 9 Mei 2011 heeft de DB( Deutsche Bahn) bij Siemens de order geplaatst voor een nieuwe generatie HSL-treinen, de zogenaamde 'ICX'. De treinen bevatten multifunctionele compartimenten voor het vervoer van fietsen, kinderwagens en rolstoelen.
De beslissing van de Deutsche Bahn om het vervoer van fietsen in de ICX mogelijk te maken is een cruciale stap voor de versterking van duurzaam vervoer in de EU. Een combinatie van twee milieuvriendelijke manier van vervoeren: fiets en spoor, zorgt voor versterking van elkaar. Het vervoer van fietsen is een overwinning voor de passagiers, het milieu en niet in het minst voor de Duitse spoorwegen.
De ICX treinen die vanaf 2016 geleidelijk in dienst worden gesteld hebben elk een ruim opgezet multifunctionele compartiment voor rolstoelen, kinderwagens en acht fietsen. Ook krijgt het compartiment een barrière-vrije toegang vanaf het perron, zodat fietsen, kinderwagens en rolstolen snel en gemakkelijk in en uit de trein geladen kunnen worden.
Het besluit van Deutsche Bahn is een grote stap van vooruitgang. Nadat het besluit van het Europees Parlement over de rechten van reizigers ook de mogelijkheid van vervoer van fietsen is in álle treinen is vastgelegd, konden fietsen al mee in de Eurostar naar Londen en de TGV tussen Parijs en Stuttgart. Inmiddels kan de fiets ook mee in nieuwe Thalys-treinstellen van Parijs via Brussel naar Keulen, de oude Thalystreinstellen worden omgebouwd*.
Na het besluit van het Europees Parlement hebben ook de Duitse Bundestag en de Bundesrat zich uitgesproken voor fietsen in de Duitse ICE-treinen. DB gaaf aan het besluit niet te kunnen uitvoeren wegens gebrek aan ruimte in de huidige ICE-treinen. Met het besluit van de DB voor de ICX-treinen, is de hoop gerechtvaardigd dat het vervoer van fietsen op alle treinen van de EU een kwestie van tijd zal zijn, " als Michael Cramer
* Let op bij de Thalys gaat het alleen om de Thalys van Parijs naar Keulen en niet om de Thalys van Parijs naar Amsterdam. NS Hispeed schijnt de grootste dwarsligger te zijn. “De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij,” Aldus Ron Heeren, directeur van NS-Hispeed.