Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in nieuwe Duitse HSL-treinen - Forum Wereldfietser

Fietsen in nieuwe Duitse HSL-treinen

Fietsen mee in de nieuwe, Duitse HSL-treinen.

Van Michael Cramer van de Groene factie in het Europese Parlement ontving ik het volgende bericht:

“Op 9 Mei 2011 heeft de DB( Deutsche Bahn) bij Siemens de order geplaatst voor een nieuwe generatie HSL-treinen, de zogenaamde 'ICX'. De treinen bevatten multifunctionele compartimenten voor het vervoer van fietsen, kinderwagens en rolstoelen.

De beslissing van de Deutsche Bahn om het vervoer van fietsen in de ICX mogelijk te maken is een cruciale stap voor de versterking van duurzaam vervoer in de EU. Een combinatie van twee milieuvriendelijke manier van vervoeren: fiets en spoor, zorgt voor versterking van elkaar. Het vervoer van fietsen is een overwinning voor de passagiers, het milieu en niet in het minst voor de Duitse spoorwegen.

De ICX treinen die vanaf 2016 geleidelijk in dienst worden gesteld hebben elk een ruim opgezet multifunctionele compartiment voor rolstoelen, kinderwagens en acht fietsen. Ook krijgt het compartiment een barrière-vrije toegang vanaf het perron, zodat fietsen, kinderwagens en rolstolen snel en gemakkelijk in en uit de trein geladen kunnen worden.

Het besluit van Deutsche Bahn is een grote stap van vooruitgang. Nadat het besluit van het Europees Parlement over de rechten van reizigers ook de mogelijkheid van vervoer van fietsen is in álle treinen is vastgelegd, konden fietsen al mee in de Eurostar naar Londen en de TGV tussen Parijs en Stuttgart. Inmiddels kan de fiets ook mee in nieuwe Thalys-treinstellen van Parijs via Brussel naar Keulen, de oude Thalystreinstellen worden omgebouwd*.

Na het besluit van het Europees Parlement hebben ook de Duitse Bundestag en de Bundesrat zich uitgesproken voor fietsen in de Duitse ICE-treinen. DB gaaf aan het besluit niet te kunnen uitvoeren wegens gebrek aan ruimte in de huidige ICE-treinen. Met het besluit van de DB voor de ICX-treinen, is de hoop gerechtvaardigd dat het vervoer van fietsen op alle treinen van de EU een kwestie van tijd zal zijn, " als Michael Cramer


* Let op bij de Thalys gaat het alleen om de Thalys van Parijs naar Keulen en niet om de Thalys van Parijs naar Amsterdam. NS Hispeed schijnt de grootste dwarsligger te zijn. “De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij,” Aldus Ron Heeren, directeur van NS-Hispeed.
bert sitters schreef:* NS Hispeed schijnt de grootste dwarsligger te zijn. “De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij,” Aldus Ron Heeren, directeur van NS-Hispeed.
:lol: :lol: Als we terug uit het buitenland weer in Nederland zijn dan verbazen we ons altijd over de smerige nederlandse treinen. Hoezo zijn onze fietsen vies?! Lat de NS maar eens naar haar eigen materiaal kijken.

@Bert, Bedankt voor het goede nieuws. lang leve de Duitsers!!! 8)
Geweldig nieuws.

Nu zijn ze altijd al veel fietsvriendelijker bij de Deutsche Bahn, daar kunnen de Nederlandse spoorwegen wel een voorbeeld aan nemen.

Om ellende en irritatie te voorkomen reizen wij de komende zomer dan ook niet vanuit Nederland met de trein naar Duitsland maar rijden wij de grens over met onze auto, parkeren deze in Kleve en stappen daar op de trein naar Hamburg.
Doe ik ook altijd, met de auto de grens over en dan de trein. Maar voor Hamburg of Berlijn kun je beter naar Bad Bentheim rijden.
Heb ik ook al aan gedacht Marcel, maar in Kleve hebben wij kennissen waar we de auto veilig kunnen stallen, en die hebben we in Bad Bentheim dan weer niet, dus daar zouden we dan de auto 3 weken op een openbare parkeerplaats moeten laten staan. Kan ook wel, maar vinden we een beetje riskant.
Er staat nog niets vast dus misschien doen we dat uiteindelijk toch wel. :roll:

In feite is de reis vanuit Kleve ook goed te doen, eerst naar Dusseldorf en dan door naar Hamburg.

Een blik op de site van de DB leert me wel dat het vanuit Kleve niet alleen een paar uur langer reizen is maar ook een stuk duurder. Wellicht dat die Bad Bentheim optie toch wel een stuk gunstiger is.

Bedankt voor de tip Marcel. :)
marcelvos schreef:Doe ik ook altijd, met de auto de grens over en dan de trein. Maar voor Hamburg of Berlijn kun je beter naar Bad Bentheim rijden.
2 uur doorknorren en je bent in Hamburg, zonder overstappen ;)
Je kunt nu ook (voorlopig 3 jaar als proef) met een boemeltje, dus goedkoop en zonder reserveerplicht, van Hengelo naar Bad Bentheim: 1 keer per uur.
Kaartjes te koop in de trein. Fietskaartje indien nodig, kost 1 euro.
In Bad Bentheim ligt dan heel Duitsland voor je open!
Wouter Bazen
m-gineering schreef: 2 uur doorknorren en je bent in Hamburg, zonder overstappen ;)

Ja klopt en dan staat de auto dus in Hamburg, maar aangezien we van daaruit richting zuiden fietsen ( we gaan de Iron Curtain trail fietsen ) hebben we daar niet zoveel aan. :roll:
Goed nieuws! Hoe zien de ICX-treinen eruit, ter onderscheiding van de IC-treinen?
Martin E. van Doornik schreef:Goed nieuws! Hoe zien de ICX-treinen eruit, ter onderscheiding van de IC-treinen?
Afbeelding

Heel goed nieuws ja !! :wink:
wouterbazen schreef:In Bad Bentheim ligt dan heel Duitsland voor je open!
Bad Bentheim ligt voor mij (en andere noordelingen) veel te ver zuidelijk en een idioot omweg naar Hamburg of zo. Blijft dus als enige spoorlijn over: op de grens Bad Nieuweschans richting Leer!
Goed nieuws, over DB en ICX. Als in Duitsland en Frankrijk de boel wordt ingericht op fietsen zal het voor NS minder houdbaar worden om anti-fiets te zijn?
wouterbazen schreef:Je kunt nu ook (voorlopig 3 jaar als proef) met een boemeltje, dus goedkoop en zonder reserveerplicht, van Hengelo naar Bad Bentheim: 1 keer per uur.
Kaartjes te koop in de trein. Fietskaartje indien nodig, kost 1 euro.
In Bad Bentheim ligt dan heel Duitsland voor je open!
Wouter Bazen
Zijn dat de treintjes van Bentheimer Eisenbahn?
Inmiddels kan de fiets ook mee in nieuwe Thalys-treinstellen van Parijs via Brussel naar Keulen, de oude Thalystreinstellen worden omgebouwd*.
Dus als je met de trein naar Brussel gaat (via Rotterdam) dan kun je daar een Thalys naar Parijs pakken, zonder dat je wiel er uit hoeft? Dat zou echt mooi zijn!