Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trapas loshalen en weer vastmaken voor kettingbeschermer - Forum Wereldfietser

Trapas loshalen en weer vastmaken voor kettingbeschermer

Op de vakantiefiets van mijn vrouw wil ik een kettingbeschermer aanbrengen, aangezien ze de fiets ook bijna dagelijks gebruikt voor andere zaken en met normale kleding gauw je broekspijpen onder het smeer komen.

Ik zat zelf te denken aan een zo minimaal mogelijk model zoals deze:
Afbeelding
Alleen moet hiervoor de trapas worden losgehaald. Inmiddels doe ik bijna al het onderhoud en reparaties zelf aan onze fietsen, maar ik heb nog nooit iets met de trapas gedaan. Het gaat om een Shimano Hollotech II XT crankstel/trapas. Is het moeilijk om deze los te halen en weer terug te zetten? Is er kans dat hierdoor speling ontstaat en ik het verpest? Welk gereedschap heb ik hiervoor nodig?

Suggesties of alternatieven voor dit "probleem" zijn ook welkom.

Ik heb voor mijn eigen fiets ook aan de optie gedacht om er een kettingblad ring op te zetten, maar die zijn alleen beschikbaar voor 48 tands bladen (wij hebben 44) en dan moet ik dus een nieuw buitenblad en dat kost gauw 60 euro of meer.
JesseL schreef:Op de vakantiefiets van mijn vrouw wil ik een kettingbeschermer aanbrengen, aangezien ze de fiets ook bijna dagelijks gebruikt voor andere zaken en met normale kleding gauw je broekspijpen onder het smeer komen.

Ik zat zelf te denken aan een zo minimaal mogelijk model zoals deze:
volgens mij worden broekspijpen vooral vies als de crank op 7:00 staat

Alleen moet hiervoor de trapas worden losgehaald. Inmiddels doe ik bijna al het onderhoud en reparaties zelf aan onze fietsen, maar ik heb nog nooit iets met de trapas gedaan. Het gaat om een Shimano Hollotech II XT crankstel/trapas. Is het moeilijk om deze los te halen en weer terug te zetten? Is er kans dat hierdoor speling ontstaat en ik het verpest? Welk gereedschap heb ik hiervoor nodig?
een dop om grip the krijgen op de lagercups, bv :
Afbeelding

en als dat niet aan je tooltje zit nog deze
Afbeelding

verder nog 5mm inbus, misschien nylon hamer en als je luxe doet een momentsleutel. De manual staat wel bij Shimano op de site.
http://techdocs.shimano.com/

voor je beugel moet je een tussenring weglaten

Suggesties of alternatieven voor dit "probleem" zijn ook welkom.

Ik heb voor mijn eigen fiets ook aan de optie gedacht om er een kettingblad ring op te zetten, maar die zijn alleen beschikbaar voor 48 tands bladen (wij hebben 44) en dan moet ik dus een nieuw buitenblad en dat kost gauw 60 euro of meer.
Als je een randje wil zou ik beter gaan zoeken, je kunt ook bij Deore shoppen
Bedankt voor je antwoord!

Maar is op zich wel te doen voor een beginneling?

Verder heb je wel gelijk over die andere opties. Maar ik ben nogal huiverig dat straks een andere kettingblad toch niet past o.i.d. Bovendien vind ik het nogal vreemd dat het prijsverschil tussen Deore LX en XT nogal extreem groot is (16 om 60 euro voor een 44 tand kettingblad.). Iets tussenin lijkt er niet te zijn. Ik gebruik veruit het meeste mijn buitenblad, dus het voelt vreemd op dan juist op dat blad zo terug in kwaliteit (gebaseerd op de prijs) te gaan. Of zou dat wel meevallen?
Verder overweeg ik al twee en een half jaar om als ik dan voor deze optie kies, gelijk naar een 48t blad te gaan. Is dat ook mogelijk zonder al te veel aanpassingen en problemen met de voorderailleur?

En denk je dat zo'n ring beter dan een kettingscherm / goed genoeg helpt?
Ik heb bij verschillende winkels geïnformeerd naar de optie met een Deore buitenblad en chainring. Maar deze zeggen allen dat het niet gaat passen omdat met mijn crankset (Shimano FC-M770 XT 44T) er te weinig ruimte tussen buitenblad en crackarm is voor een ring. Ik ben nu dus een beetje huiverig om buitenbladen en ringen te gaan bestellen met een redelijke kans dat het niet gaat passen. Er zitten geen fietsenwinkels in de buurt die dit soort dingen leveren, dus het moet allemaal via internet op afstand...

Zou zoiets ook goed/beter werken?
Afbeelding
JesseL schreef:Zou zoiets ook goed/beter werken?
Afbeelding
Volgens mij monteren die vrij lastig op een hollowtech II, wegens de ontbrekende middenbout. Op de fiets van mijn vriendin heb ik wel zo'n ding gezet. Het paste niet zoals beloofd maar pas na flink foetelen, het is lelijk, maar het werkt.
Leon
Leon schreef:]Volgens mij monteren die vrij lastig op een hollowtech II, wegens de ontbrekende middenbout. Op de fiets van mijn vriendin heb ik wel zo'n ding gezet. Het paste niet zoals beloofd maar pas na flink foetelen, het is lelijk, maar het werkt.
Leon
Ik zie geen mm verschil tusssen een Deore crank en XT 770. Niet zo raar, want de minimale ruimte voor de derailleur hebben ze allebei nodig