De tweedehands vakantiefiets die ik heb gekocht blijkt erg aan de korte kant te zijn
(union trekking pro, Zitbuis 57cm, bovenbuis 53cm). Ik (1,88m, 88cm binnenbeenlengte) vindt dat geen vooruitgang in zithouding ten opzichte van mijn andere fiets.
Naar aanleiding hiervan ben ik me gaan interesseren voor framegeometrieen. Voornamelijk om uit te vissen wat de achterliggende gedachtengang achter dit frame kan zijn geweest, en omdat ik me afvraag of een stuurpen met lange voorzet nog onverwachtte vervelende consequenties voor het stuurgedrag gaat geven. Ik weet intussen dat frames voor een racestuur liefst wat korter zijn dan voor een stuur met bar-ends, maar ik heb een stuur dat gebogen is, ongeveer in de vorm van eentje met grote bar-ends.
Bij het doorkijken van matenseries van frames valt het me op dat de verhouding tussen lengte en hoogte erg verschilt voor een klein en een groot frame: Kleine frames zijn langer dan ze hoog zijn en grote frames juist omgekeerd. Zie onder voorbeeldje van Santos serie:
maat..............................zitbuis ...................bovenbuis
heren 49cm.................... 490mm................... 580mm
heren 53cm.................... 530mm................... 590mm
heren 57cm.................... 570mm................... 600mm
heren 61cm.................... 610mm................... 610mm
heren 65cm.................... 650mm................... 620mm
Nu zit ik me dus ook weer af te vragen wat daar nu weer het achterliggende idee van is.
Wie verlost mijn hoofd van de grote vraagtekens?
Bij voorbaat dank, Merlijn.
(union trekking pro, Zitbuis 57cm, bovenbuis 53cm). Ik (1,88m, 88cm binnenbeenlengte) vindt dat geen vooruitgang in zithouding ten opzichte van mijn andere fiets.
Naar aanleiding hiervan ben ik me gaan interesseren voor framegeometrieen. Voornamelijk om uit te vissen wat de achterliggende gedachtengang achter dit frame kan zijn geweest, en omdat ik me afvraag of een stuurpen met lange voorzet nog onverwachtte vervelende consequenties voor het stuurgedrag gaat geven. Ik weet intussen dat frames voor een racestuur liefst wat korter zijn dan voor een stuur met bar-ends, maar ik heb een stuur dat gebogen is, ongeveer in de vorm van eentje met grote bar-ends.
Bij het doorkijken van matenseries van frames valt het me op dat de verhouding tussen lengte en hoogte erg verschilt voor een klein en een groot frame: Kleine frames zijn langer dan ze hoog zijn en grote frames juist omgekeerd. Zie onder voorbeeldje van Santos serie:
maat..............................zitbuis ...................bovenbuis
heren 49cm.................... 490mm................... 580mm
heren 53cm.................... 530mm................... 590mm
heren 57cm.................... 570mm................... 600mm
heren 61cm.................... 610mm................... 610mm
heren 65cm.................... 650mm................... 620mm
Nu zit ik me dus ook weer af te vragen wat daar nu weer het achterliggende idee van is.
Wie verlost mijn hoofd van de grote vraagtekens?
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Bij voorbaat dank, Merlijn.