Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskeuze - Forum Wereldfietser

Fietskeuze

Hallo.
Sinds kort heb ik mij bij jullie aangesloten en ben naarstig op zoek naar een fiets of frame welke geschikt is voor lange tochten. Voor mij geen Kathmandu maar om te beginnen deze zomer een tocht langs Rijn-Main-Tauber-Altmuhl-Donau richting Turkije.
Vele jaren geleden wielrenner geweest en ben dus een beetje thuis in het fiets- en sleutelwerk. Heb gegoogled en overweeg een frame in Duitsland te kopen en de boel zelf op te bouwen. Toch vraag ik mij af of bijvoorbeeld een
ATB of een MTB met 26" wielen en een starre voorvork niet geschikt is voor een dergelijk karwei.
Deze fietsen zijn er op gebouwd om te worden afgeragd en bovendien uitgevoerd met bevestigingspunten voor spatschermen en bagagedragers op beide vorken. Alleen heb ik mijn twijfels over de achtervork van b.v. een Giant. De 2 ALU vork-buizen gaan 15 cm voor de zit buis over op een enkele buis. Deze constructie zal wel niet zomaar uit de lucht zijn gevallen.
Vloek ik nu in de kerk of zit hier wel enige logica in om een MTB of ATB te gebruiken voor zo'n reis? Ik heb altijd op stalen frames met lugsverbindingen gereden en dat beviel me prima. Maar dat waren racefietsen.
Nou, gooi maar in mijn trechter.
Dank en Groet, René.
De huidige gespecialiseerde trekkingfietsen worden vaak vergeleken met de veringloze, stalen mountainbikes van enkele decennia terug. Als die wat degelijk in elkaar zit zou dat zeker geen probleem mogen zijn! Zie bijvoorbeeld "100% recycled bicycles" waarmee de gelukkige eigenaars rond de wereld fietsen.

Zelf hoop ik een dezer dagen mijn 26" Surly Long Haul Trucker frame via de post te mogen ontvangen om dan zelf aan de slag te gaan... Dat frame heeft een grote groep fans in de vakantiefietswereld (vooral in de VS dan).

Klinkt als een leuke tocht, veel plezier ermee alvast! :)
guzelbahce schreef:Alleen heb ik mijn twijfels over de achtervork van b.v. een Giant. De 2 ALU vork-buizen gaan 15 cm voor de zit buis over op een enkele buis. Deze constructie zal wel niet zomaar uit de lucht zijn gevallen.
Makkelijk lassen, en de klanten vinden het cool
guzelbahce schreef:naarstig op zoek naar een fiets of frame welke geschikt is voor lange tochten ... langs Rijn-Main-Tauber-Altmuhl-Donau richting Turkije.
Vele jaren geleden wielrenner geweest en ben dus een beetje thuis in het fiets- en sleutelwerk. Heb gegoogeld en overweeg een frame in Duitsland te kopen en de boel zelf op te bouwen.
Zelf een fiets opbouwen doe je omdat je:
- Erg goed weet (cq. nogal eigenwijs bent) wat je op de fiets gemonteerd wilt hebben en dat op de fietsen in het segment niet te vinden is.
- Geen geld hebt, of het er niet voor over hebt, om de bovengenoemde eigenwijze fiets bij een specialist op te laten bouwen.
- Toegang hebt tot een goedkope onderdelenbron zoals een vorige fiets waar alleen het frame van overleden is.
- Behoorlijk veel tijd over hebt om uit te vogelen welke onderdelen je wilt (en passen), die te vergaren en te monteren waarbij zeker niet alles in 1x goed gaat
- Het leuk vindt om te klussen.
- Je wilt leren werken aan de fiets.

Als je *naarstig* een fiets moet hebben lijkt me het niet de juiste optie.
Zoek op dit forum eens naar berichten van voorgangers die een nieuwe fiets zochten en kijk op de Fietsvakantiewiki (rechtsboven is een link).

Leon
Dank voor jullie reactie. Zit ik toch op het goede spoor.
"naarstig op zoek" wil zeggen dat ik in juli op wil stappen, maar voor die tijd nog wat rond wil fietsen in Nederland.
Op deze reacties hoef ik eigenlijk niets meer toe te voegen. Jullie slaan de spijker op zijn knar. Ben eigenzinnig, heb low budget, ben handig, heb nog wat te gebruiken onderdelen en er is altijd wel iets bij elkaar te scharrelen. Bovendien heb ik oog voor duurzaamheid.
Maar nooit te oud om te leren!!
Groet,
René.
guzelbahce schreef:"naarstig op zoek" wil zeggen dat ik in juli op wil stappen, maar voor die tijd nog wat rond wil fietsen in Nederland.
Aan de krappe kant, want een kleine testperiode is voor elke nieuwe fiets wel aan te raden.
Mochten er specifieke vragen komen dan horen we dat wel, er zijn nogal wat onderdeelspecielisten op dit forum. Van vintage tot en met digitaal.
Leon (meer van de periode 7 en 8-speed)
Wereldwijd zijn de bagagefietsers op 26'' wielen veruit in de meerderheid, schat ik zo. Nederland is een beetje een uitzondering met relatief veel 28''.
Hoe dan ook, een mtb is zonder meer geschikt als reismobiel.
Dank je Jan!!!