Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Planning Ronde van Ierland - Forum Wereldfietser

Planning Ronde van Ierland

Hallo,
deze zomer ga ik voor het eerst op fietsvakantie en wil ik de Groene Ronde van Ierland fietsen http://www.cyclingeurope.nl/ierland

Ik wil deze week een ticket boeken, maar kom niet helemaal uit de tijdsplanning. Zag hier op het forum dat verschillende mensen hem al hadden gereden, maar met zeer wisselende dagafstanden variërend van 50 tot 100 km per dag.

Ter voorbereiding fiets ik nu elk weekend een tocht van tussen de 70 en 100 km, en zit dan tussen de 3,5 en 5,5 uur effectief op de fiets.
Gegeven het heuvelige landschap en de max 20 kilo bagage die ik meeneem (incl. tent voor (wild)kamperen), gok ik erop dat ik in Ierland een gemiddelde dag afstand van 70 km haal.
Ruim genomen kom ik dan op 19 fietsdagen voor de hele Ronde. Ik wil na elke 3 dagen fietsen, 1 rustdag. Zo kom ik op 5 rustdagen, en een totaal van 24 dagen voor de hele Ronde.

Mijn vraag: hoe realistisch is dit?
Mylène schreef:Hallo,
deze zomer ga ik voor het eerst op fietsvakantie en wil ik de Groene Ronde van Ierland fietsen http://www.cyclingeurope.nl/ierland

Ik wil deze week een ticket boeken, maar kom niet helemaal uit de tijdsplanning. Zag hier op het forum dat verschillende mensen hem al hadden gereden, maar met zeer wisselende dagafstanden variërend van 50 tot 100 km per dag.

Ter voorbereiding fiets ik nu elk weekend een tocht van tussen de 70 en 100 km, en zit dan tussen de 3,5 en 5,5 uur effectief op de fiets.
Gegeven het heuvelige landschap en de max 20 kilo bagage die ik meeneem (incl. tent voor (wild)kamperen), gok ik erop dat ik in Ierland een gemiddelde dag afstand van 70 km haal.
Ruim genomen kom ik dan op 19 fietsdagen voor de hele Ronde. Ik wil na elke 3 dagen fietsen, 1 rustdag. Zo kom ik op 5 rustdagen, en een totaal van 24 dagen voor de hele Ronde.

Mijn vraag: hoe realistisch is dit?
Zelf al een paar keer in Ierland gefietst. Mijn tocht was ongeveer 1700 km. Realistisch, mits een goede conditie, is toch wel rond de 70 km per dag. Ik neem niet om de drie dagen een rustdag. Dat hangt ook af van waar je zit. Een verblijf op een mooie omgeving is erg mooi. Het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld op een dag 90 km fietst. Hangt er ook een beetje af hoe je wilt overnacht. Zelf gaf ik de voorkeur aan campings, maar die zijn er niet altijd heel dichtbij elkaar. B en b's zijn er natuurlijk veel meer. Ook redelijk veel jeugdherbergen. Campings hebben meestal wel keukens, zodat je niet op een brandertje hoeft te koken. Als het je eerste lange fietstocht is, weet je misschien nog niet precies wat je kan. Begin rustig. Tempo van 20 km is echt niet nodig. Als je echt op reserve rijdt de hele dag, kan je misschien meer aan dat je in eerste instantie zou denken. Ierland is wel heuvelachtig, maar niet echt een pittig fietsland. Enne ... volgens mij is fietsvervoer met de bus in Ierland mogelijk, mocht je plannen niet uitkomen.
Rutger
bedankt voor je snelle antwoord :) Fijn wat bevestiging te krijgen. Ik besef me dat elke 3 dagen rusten wellicht wat veel is, maar ik wil voldoende marge hebben en inderdaad een beetje rustig aan doen. Het is immers ook vakantie.
groetjes,
Mylène