Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaapmatjes - Forum Wereldfietser

slaapmatjes

hallo,

Mijn slaapmatje is lek :D , de beste reden natuurlijk om lekker veel geld uit te geven aan een nieuw en veel lichter slaapmatje :D . Oh joy.

Ik twijfel tussen 2 modellen, de exped synmat basic en de nieuwe van exped, die prijswinnende die ze bij outdorado verkopen. Ik val vooral op de laatste vanwege het compacte formaat, het grote formaat wanneer die opgeblazen is en natuurlijk het gewicht. Mijn grote vraag is echter hoe deze stof als het ware aanvoelt, de reden dat ik de Neo Air passeer is dat ik dat vind aanvoelen als een chipszakje en ik mag graag iets degelijks onder mij hebben, ook al is dat 200 gram zwaarder.

Is die synmat basic trouwens net zo groot als de nieuwe van Exped of is die wat minder breed?

Waar zouden jullie voor kiezen? Ik wil wel graag een luchtbedmodel in verband met de grote hoeveelheid comfort, je ligt nu eenmaal veel hoger en op veel meer afstand van de grond. Ik vind 3,8 cm hoog toch wat te weinig, of je pompt er teveel lucht in waardoor die te hard ligt, of te weinig waardoor je bekken (ik lig op mijn zij) op de grond rusten.

Groeten Paul

Die in een half jaar tijd dan nieuwe brander, slaapzak en slaapmat heeft gekocht :P
Vers van de pers: afgelopen zatredagnacht tijdens de ECO-tour geslapen op een heerlijk zacht, niet knisperend UL-Exped matje. Het opblazen en oprollen gaat lekker vlot. 20% van de groep heeft dit weekend besloten eenzelfde mat aan te schaffen :P
paul1987 schreef:Ik twijfel tussen 2 modellen, de exped synmat basic en de nieuwe van exped, die prijswinnende die ze bij outdorado verkopen. Ik val vooral op de laatste vanwege het compacte formaat, het grote formaat wanneer die opgeblazen is en natuurlijk het gewicht. Mijn grote vraag is echter hoe deze stof als het ware aanvoelt, de reden dat ik de Neo Air passeer is dat ik dat vind aanvoelen als een chipszakje en ik mag graag iets degelijks onder mij hebben, ook al is dat 200 gram zwaarder.
Is die synmat basic trouwens net zo groot als de nieuwe van Exped of is die wat minder breed?
Ik heb een UL gezien met het paasweekend. Hij is inderdaad lang niet zo chipszak als de Neo Air, maar voelt toch wel wat kwetsbaarder aan dan mijn Down Mat. Maar wat wil je: hij is heel klein en licht. Ideaal voor als het niet heel erg koud is.
De maat van de UL die ik zag wat exact hetzelfde als die van mijn Down Mat.
De maten zijn als ik de site goed gezien heb allemaal vergelijkbaar. (je moet wel de juiste maat kiezen)
Leon
Dat de slaapmat kwetsbaarder aanvoelt dat snap ik, het is immers lichter. Maar maakt het ook veel verschil tussen de 75 Denier stof van de basic of de 20 Denier stof van de UL versie daarvan? De basic is maar een beetje zwaarder, en ik houd van een degelijk aanvoelende mat.
Lees je eigen vraag nog eens goed: daar staat het antwoord op je eigen vraag!

Of anders geformuleerd: dit soort subjectieve afwegingen kun je alleen zelf maken.

Ik hou ook van een 'degelijk aanvoelende mat'. De eerste nacht op de UL heb ik ieder moment dat ik wakker werd me verbaasd over het feit dat ie nog niet lek was. Ik neem aan dat dit gevoel over twee weken over is (tenzij de mat inderdaad lek gaat). Overigens: de UL voelt voor mij goed (maar daar heb jij niets aan).

Een back-up komt tegemoet aan onze behoefte aan zekerheid: de lichtste (2,5 cm. x 119 cm.) Thermarest matjes gaan mee als stoeltje. Hoeven we stoeltjes en bed niet meer om te bouwen en pas als er méér dan twee matjes lek gaan krijgen moeten we echt gaan plakken.

Op http://www.exped.com heeft Exped zelf óók een mening over deze afweging:

The abrasion resistance ('afschuring', 'slijtage') is good but puncture resistance of these ultralights can not be as hight, so exercise caution when placing on the ground. A certain knowledge in handling of these products is necessary.

Please note that with the Ultralites saving weight also means saving on durability to a certain extent which leads to a reduced warranty of 2 years. But those who know how to treat their gear should not encounter problems.

But the mat should be protected from thorns, heat sources, fire sparks, humidity in the mat and rough treatment. There is a compromise between low weight and durability. But this can be compensated by care.

For all UL products we offer a 2 year warranty.
All other products carry a 5 year warranty on defects in materials and workmanship.
Hoi Paulus,

Ik heb nog een goede tip voor jou:

Thermarest Trail Pro

Hij is 5 cm dik en hij ligt toch super (niks mis mee). Als je hem nog eens een keer wil uittesten......

Groeten,
Bert
Heey Bertus,

Hoe zwaar is de mat eigenlijk? En hoeveel ruimte neemt ie in? Vast veel meer dan de Synmat UL of niet?

Greetz paul :P
paul1987 schreef:Heey Bertus,
Hoe zwaar is de mat eigenlijk? En hoeveel ruimte neemt ie in? Vast veel meer dan de Synmat UL of niet?
Greetz paul :P
Van de site van Carldenig geplukt:
"Maat: 63 x 196 x 5 cm
Gewicht: 1210 gram"
Leon
Wij hebben vorig jaar nieuwe slaapmatten gekocht en zijn voor iets meer comfort gegaan. De matjes zijn wel iets groter en zwaarder, maar daarentegen zijn ze ook een stuk dikker waardoor we heerlijk zacht en warm slapen. Geen last meer van stijve rug en heup gewrichten en dat is best wel lekker.

Wij hebben de Thermarest basecamp large

http://www.blueblizz.com/outdoor/slapen ... ort-serie/
Hier staat een testje van Carla over de Exped Synmat UL M tijdens het laatste Wereldfietsertochtje.
Na veel gedoe met matjes, vertrek ik morgen voor een lange tocht door Europa met mijn nieuwe matje EXPED UL 7 M.

- Mijn Ultra light Thermarest begaf het in Noorwegen. Delaminatie :(
- Kreeg een nieuwe Thermarest NEO AIR. deze liep langzaam leeg. :(

Deze week kreeg ik van mijn dealer een nieuwe EXPED UL 7 M. :D
Lekker licht en klein van stuk.
Ik heb grote verwachtingen van dit matje daar ik ook heel goede ervaringen heb met de EXPED down 7 pump.

Henk

Kunst en fietswerk http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
Mijn keuze staat praktisch vast, het wordt de exped mat en dan de UL versie.

Henk heel veel plezier met je fietstocht! :D Maar volgens mij gaat dat helemaal goedkomen, ik zal je website af en toe eens bezoeken.
Vor wie kan wachten wordt ook de nieuwe Thermarest Neoair All Season interessant: warmer (r=4,9, dwz goed tot onder nul), degelijker en stiller materiaal, en toch maar 540 gram in de standaard maat.
Wim
Wim,

kan je mij vertellen waar je die info vandaan hebt. Als ik op de site van cascadedesigns kijk kan ik daar niets van vinden. Op de hiking site heeft daar inderdaad iets over gestaan
(http://www.hiking-site.nl/materialen_nieuwsitem.php/997), maar ik kan het verder nergens meer vinden. Wel is er de nieuwe "trekker" uitvoering van de neo-air, voelt iets sterker (geen "chips-zak effect" meer), maar is nog steeds niet aan te bevelen bij temperaturen onder nul.

Groet Leo
Die Trekker is de goedkope steviger en stillere versie van de Neoair. Maar die is eerder kouder dan warmer. Die extra isolatie van de All Season komt van extra schotjes en extra reflectiefolie, als ik me goed herinner. Googel op Thermarest Neoair all season en je krijgt een heleboel verwijzingen. Leverbaar vanaf juli, naar het schijnt.
Wim