door
EnriceV » wo 04 mei, 2011 10:50
Wij zijn vorig jaar door Portugal gefietst. Ongeveer gelijk aan je route zijn we van Guimaraes naar Nazaré gefietst, wij zijn hoofdzakelijk door het binnenland gereden met een stuk langs de kust tussen Aveiro en Mira. Vrienden van ons zijn vorig jaar van Porto naar Lissabon gefietst, zij hebben de kustlijn gevolgd.
Langs de kust wordt druk gewerkt aan een fietsroute waarvan al grote delen af zijn, zijn ze niet af, dan zijn de wegen parallel er aan meestal vrij rustig. Het landschap is ondanks het feit dat het langs de kust ligt glooiend. Een autokaart (michelin 1/200 000) kan volstaan om je weg te vinden, maar er zijn veel kleinere wegen die er niet op staan. Wat portugees spreken bleek wel handig.
Het binnenland bevat bij momenten stevige klims, is niet bewegwijzerd en ligt vol wegen die niet in kaart gebracht zijn. Wij kwamen er zonder veel problemen door maar vroegen regelmatig hulp aan de locals. Google maps kent wel bijna alle wegen, het is door portugal dat ik nu twijfel om een gps te kopen.
Campings vind je, zeker langs de kust, vrij frequent en staan ook aangeduid op de michelin kaart. Is er geen camping dan moet je weten dat de gemiddelde herberg naar onze normen ook erg goedkoop is. In het binnenland helpen de mensen je ook graag verder als er geen commerciële slaapplaats te vinden is.
Als je wil genieten van het land maak je wel wat omweg, het is dan ook moeilijk te voorspellen hoeveel km's je zal doen. Als wij door een saaier stuk gingen namen we de hoofdwegen, zodat de km's snel vooruit gingen (Guimaraes-Penafiel was bv. maar 3 uur).
Is het een mooi traject?
ja
Is het een vlakke route?
neen, glooiend
Hoeveel km?
hangt af van je interesses
Fiets met trein terug geen probleem?
Niet onderzocht, leek wel mogelijk
Waar laat je de auto veilig?
Portugal is vrij veilig, ik zou een rustig dorpje kiezen
Kan ik het met een autokaart fietsen of heb ik iets anders nodig?
autokaart en richtingsgevoel volstaat, gps kan soms helpen
Nog (kampeer) tips voor dit stuk?
Ja, smiddags eet je spotgoedkoop het dagmenu (almuerzo), ideaal om niet zonder koolhydraten te vallen tijdens de dag.