Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Coleman of Optimus - Forum Wereldfietser

Coleman of Optimus

Beste wereldfietsers,

Dit jaar word mijn 3e tocht door Europa, eerst Londen, toen Barcelona
en dit jaar staat Rome op de planning.

Nu heb ik 2 jaar geleden toen we naar Barcelona gingen ondervonden dat een
gasbrander essentieel is wil je de vakantie niet te duur maken met dagelijks
pizza of pasta bij de "take-away" te halen.

Nu hadden we onderweg bij de supermarkt een brandertje gekocht, maar dat werkte allemaal erg slecht. Nu willen we niet teveel geld uitgeven en kan ik via via 2 soorten branders halen voor een leuk prijsje.

De Coleman Multi-Fuel Stove Model: 550B PEAK 1:
Afbeelding

En een Optimus Hiker Multifuel (Niet de orginele maar vergelijkbaar, is nieuw alleen, wordt gebruikt voor het rusische leger:) Afbeelding

Nu is mijn vraag, met welke zou ik beter af zijn. Wil hem natuurlijk niet voor culinaire hoogstandjes gebruiken, maar voor in de ochtend een kopje koffie, en in de avond een blik ravioli o.i.d. opwarmen.

De coleman is lichter qua gewicht. maar lijkt me een stuk kwetsbaarder.

Wie kan mij adviseren :D

Groetjes
Een aantal jaren de Coleman gebruikt. Nooit problemen mee gehad, simpel en redelijk robuust.

Ben
Als de reserveonderdelen voor je Russische brander net zo goed verkrijgbaar zijn als die voor de rest van het het Russische materieel, dan zou ik maar de Coleman nemen :lol: :lol:
martijnvanhooff schreef:Beste wereldfietsers,

Dit jaar word mijn 3e tocht door Europa, eerst Londen, toen Barcelona
en dit jaar staat Rome op de planning.

Nu heb ik 2 jaar geleden toen we naar Barcelona gingen ondervonden dat een
gasbrander essentieel is wil je de vakantie niet te duur maken met dagelijks
pizza of pasta bij de "take-away" te halen.

Nu hadden we onderweg bij de supermarkt een brandertje gekocht, maar dat werkte allemaal erg slecht. Nu willen we niet teveel geld uitgeven en kan ik via via 2 soorten branders halen voor een leuk prijsje.
Je hebt het over een gasbrander, en vervolgens kom je met benzinebranders op de proppen. Benzinebranders zijn iha een hoop gedonder, en dat is het alleen waard als je geen gas kunt krijgen.

In jouw geval zou ik voor een goede gasbrander gaan, of een alcoholbrander

En scherp je culinaire vaardigheden nog wat aan, op opgewarmde blikken ravioli naar Rome moeten fietsen lijkt me vreselijk!
m-gineering schreef:Benzinebranders zijn iha een hoop gedonder, en dat is het alleen waard als je geen gas kunt krijgen.

In jouw geval zou ik voor een goede gasbrander gaan, of een alcoholbrander

En scherp je culinaire vaardigheden nog wat aan, op opgewarmde blikken ravioli naar Rome moeten fietsen lijkt me vreselijk!
Kom Marten, je weet best dat een groot deel van de leden van dit forum een benzinebrander gebruikt en dat ze daar ergens toch wel redenen voor hebben.
Zelf heb ik er ook een, voornamelijk omdat ik graag iets uitgebreider kook en de power van een benzinebrander me aanstaat en je zelfs dan met een fles van ,66 liter een week doet.
Als het gaat om een kopje koffie en het opwarmen van blik of survivalprak zou ik echter ook een gasbrander nemen omdat de aantrekkelijke modellen toch wel heel fijn licht zijn. Die Coleman is daarvoor wel erg lomp. Wat kost hij? Een tientje? Dan kun je het natuurlijk wel doen.
Leon
Leon schreef:]Kom Marten, je weet best dat een groot deel van de leden van dit forum een benzinebrander gebruikt en dat ze daar ergens toch wel redenen voor hebben.
De opstartende 747's, de steekvlammen, het gesleutel, gevloek en geprik, de zwarte pannen, de stank, het door laten branden van de brander omdat straks weer opstarten weer zo'n gezeur is, het is me inderdaad wel eens opgevallen.

Als je in de ..Stans gaat fietsen is een benzinebrander een no-brainer, richting Rome is iets goedkoops dat je gewoon aan en uit kunt zetten zonder gedonder wel zo practisch
Gas/Benzine is net zo'n religieuze discussie als helm/geen helm, vlees/vegetarisch en vliegtuig/trein, maar goed:
De vragensteller lijkt vooral negatief tegenover gas te staan vanwege een slecht brandertje uit de supermarkt. Met een beter brandertje -- een MSR- of ander mini-gasbrandertje van een paar tientjes -- van 150 gram en desnoods nog een Markill-adapter voor prikblikjes zit je toch altijd goed in Europa? Werkt altijd (!), licht, snel (!), goedkoop, gastankjes overal verkrijgbaar... Nadelen zijn er niet. En dat kan je van benzine beslist niet zeggen. Het enige wat voor benzine pleit, is het imago: benzine is voor stoere pyrofiele binken en gas voor lullo-vakantiekampeerders, althans dat vinden de benzineadepten zelf.
peter de rijk schreef:Nadelen zijn er niet.
Iemand die zegt dat iets geen nadelen heeft neem ik niet serieus.
Leon
Leon schreef:
peter de rijk schreef:Nadelen zijn er niet.
Iemand die zegt dat iets geen nadelen heeft neem ik niet serieus.
Leon
Benzine-adepten zijn ook nog snel aangebrand... :)
Maar nu een veel belangrijkere vraag; met welke brander kan ik tijdens vakantie mijn Crème brûlée het beste karameliseren?!?! Want ik heb geen zin in lauwe crème en ik wil die subtiele bittere smaak van het perfecte laagje ook tijdens vakantie kunnen evenaren!!!
Matthie9000 schreef:Maar nu een veel belangrijkere vraag; met welke brander kan ik tijdens vakantie mijn Crème brûlée het beste karameliseren?!?! Want ik heb geen zin in lauwe crème en ik wil die subtiele bittere smaak van het perfecte laagje ook tijdens vakantie kunnen evenaren!!!
Haha, Ravioli uit blik is goedkoop, in de ochtend middag en avond een blik en je kan er tegenaan! Crème brûlée gaat me al helemaal een stap te ver dan :lol:

ik ben in ieder geval gegaan voor de Coleman, welliswaar een net iets nieuwer model met fles voor 50 euro. Vooral omdat mocht er iets kapot gaan, of iets niet begrijp ik in iedergeval geen rusisch hoef te leren of onderdelen te zoeken. Mocht ik moeite hebben met de benzine o.i.d. dan haal ik alsnog voor 20 euro bij de supermarkt de goedkope gasbranders. Bedankt voor de hulp :D

De uitrusting is compleet, alleen nog een bagagerek voor een verende voorvork zoeken en dan mag het van mij wel Juli zijn!

Groeten,

Martijn
Nog even een tip: Gebruik, als je het kan vinden, wasbenzine. Dan blijft je brander (en je pannen) schoner. En is goedkoper dan Coleman fuel die de fabrikant van je brander vast zal aanraden. Maar mocht dat niet lukken dan is autobenzine ook goed te doen hoor.
Succes ermee!

Karlijne
peter de rijk schreef: Nadelen zijn er niet
niet vooruit te branden op een frisse ochtend in oktober
lastig bepalen hoeveel gas je nog over hebt
als het bij het aankoppelen van een prikblikje misgaat heb je geen eten
Wat een heerlijke discussie :-)

Laten we er een alternatief aan toevoegen: de Primus OmniFuel, brand op (bijna) alles wat brandbaar is en in gas of vloeistof vorm te vinden is.
:) of wat ik het vaakst zie op Discovery Channel...het ouderwetse, goedkope, en bijna altijd aanwezige, houtvuurtje...

Wij hebben toch ook altijd de gezelligste avondjes rond het kampvuur? Alleen koken we er niet op omdat we al een peperdure benzinebrander hebben gekocht...en graag dat ding willen zien fakkelen.... :oops:
Ik heb ook een Primus OmniFuel en stook voornamelijk gas. Alle voordelen van gas én het stoere geluid van een benzinebrander. :wink:
of wat ik het vaakst zie op Discovery Channel...het ouderwetse, goedkope, en bijna altijd aanwezige, houtvuurtje...

Pas dan maar op dat je niet gelyncht wordt door boze dorpelingen. Bosbranden onstaan dikwijls zo.