Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goretex versus Event - Forum Wereldfietser

Goretex versus Event

Enige tijd geleden was er hier een discussie over het kwaliteitsverschil tussen Goretex en Event (ik moest er weer aan denken na de nat, natter, natst teksten). Ik sprak daar een keer over met mijn primaire leverancier en die beloofde me wat tekst te leveren. En die tekst verscheen in zijn "huisorgaan" (Schneider Outdoor Journaal, zomer 2011). Om de tekst goed te kunnen lezen moet je waarschijnlijk de http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WRQQQ7OT.jpg foto flink vergroten, maar ik vond het resultaat wel spreken.
Overigens heb ik eerst toestemming gevraagd aan Schneider Outdoor in 's-Hertogenbosch alvorens de tekst zo te copiëren
Het is overigens het volgens mij gerenommeerde BHA Technologies die het eVent-patent heeft. Niet "één of andere Chinees"... :roll:
Verder zitten veel enkellaags eVent-jassen rond een RET-waarde van 4,0. Het genoemde Krypton-jack is volgens mij nu opgevolgd door het Shivling-jack. Zoals te zien heeft deze een soort van rubberen schouderpartijen. Als je als lab dus dat stukje stof test, zal het erg slecht ademen. Idem voor de extra dikke en stevige lappen stof. Meestal zijn die stevige lappen stof erg schuurvast, maar slecht waterafparelend te maken. Daardoor zullen deze lappen altijd minder ademen na verloop van tijd. Dat in tegenstelling tot het Alpha LT Jacket.

Voor het fietsen zijn deze lappen stof ook totaal overbodig. Dat zie je ook in het design van de "echte" fietsjassen.

Ik vind de conclusie erg voorbarig. Een jas voor zwaarder gebruik vergelijken met een jas voor lichter gebruik en daar conclusies aan verbinden, komt op mij niet echt betrouwbaar over.

Ik denk zelf dat men meer heeft aan het verhaal van de softshell die voor 95% van de tijd voldoende is, en dan daarnaast een superlichte waterdichte jas voor die keren dat de softshell niet voldoet. Die waterdichte jas heeft dan ook geen zakken nodig, omdat je 'm maar zelden nodig hebt. Ook die extra lappen stof hebben dan totaal geen bestaansrecht op een fietsjack.

Verder is het wel belangrijk hóé men tot de RET-waarde komt. Een nieuw lapje stof, of een paar keer gewassen lapje. Droog of vochtig.
Bijv. het Triplepoint Ceramic wat Lowe Alpine vroeger had, presteerde beter dan Gore-Tex als er veel vocht in de buurt was. Op het moment dat het (vrijwel) droog was in de omgeving van de jas ademde Gore-Tex dan weer beter. Maar wanneer gebruik je juist je regenjack? Juist, als het nat is.

Op dit moment zijn er ook stoffen als H2No (HB) van Patagonia die in vrij gladde stoffen gebruikt wordt. Hiermee bereik je dat júíst als het buiten nat is, de stof toch het proces van diffusie zo veel mogelijk toelaat. Dat i.t.t. de wat ruwere stoffen welke al gauw het vocht in de vezels opnemen. Hierdoor ontstaat een filmlaagje water rond de stof welke het proces van diffusie juist hindert. Vandaar wéér: vermijd de jassen met stevige panelen...
Vanuit de wandelgangen heb ik begrepen dat eVent is al een tijdje geleden gestopt is met de marketingactiviteiten en ontwikkeling. Ik meen dat Vaude daarom eVent niet meer gebruikt.

Zie ook: http://www.eventfabrics.com/eVent_technology.php