Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Korte trip (4 dagen) in Nederland met kinderen - Forum Wereldfietser

Korte trip (4 dagen) in Nederland met kinderen

Ik zoek ideeën voor een korte fietsvakantie met een kind van 10 jaar.

De vakantie moet de volgende kenmerken hebben:

- 4 dagen begin juli
- Nederland of België
- Startplaats moet (vlot) bereikbaar zijn met de trein (aankomstplaats het liefst ook, maar dat is minder noodzakelijk)
- Overnachten op camping
- Afstanden van maximaal 60 km/dag (we rijden op een tandem)
- Liefst één dag weinig of niet fietsen (zelfde camping), maar wel iets leuk in de buurt om met een tienjarig naar toe te gaan/te doen (b.v leuke zwemgelegenheid, kindvriendelijke doe-museum, dierentuin, ...

Iemand tips?

Renaat
Na enkele van dit soort trips van 3-5 dagen met kinderen is mij gebleken dat het het leukst is om niet veel te plannen, zeker geen geheel uitgestippelde route. Een idee voor de richting/thema voor de eerste dag is afdoende, de rest is afhankelijk van hoe het gaat en wat leuk blijkt te zijn. Dat zorgt er voor dat je de tijd hebt om iets leuks te bekijken. Musea met doe dingen zijn vrijwel overal. Zelf heb ik goede ervaringen met onderstaande 'thema's':

Drenthe is erg leuk, afwisselend, rustig en prachtig fietsen, hunnebedden zijn prachtig om te ontdekken, Emmen met station kan in startpunt voorzien, en heeft natuurlijk een dierentuin.

Een Waddeneiland is ook al snel een success, mede vanwege de boottocht, b.v. Ergens bij Haarlem/Zaandam/... uit de trein, deels door de duinen en langs de molens naar boven om naar Texel te gaan. Kwa overtocht is Texel verreweg het goedkoopst en het is voldoende groot om daar ook nog wat te kunnen fietsen, er zijn ook diverse leuke kleine campings, en er is ruim voldoende te beleven, bezoek bijvoorbeeld Ecomare. Via Den Helder kun je het verblijf op Texel zo lang mogelijk rekken om pas aan het eind van de laatste dag de trein naar huis te nemen. Ik ben ook een keer met mijn oudste (8) via Friesland en de afsluitdijk naar Texel gefietst. Friesland is prachtig, zeker als je op een minicamping bij een boerderij slaapt. Mede dankzij een stevig briesje tegenwind zal hij de afsluitdijk (30km kaarsrecht naast een snelweg) nooit meer vergeten...

Een rivier volgen en zo vaak mogelijk een pontje naar de overkant nemen, blijkt ook een hele leuke tocht op te leveren, bijvoorbeeld langs de Ijssel kom je prachtige oude (hanze)stadjes tegen, Kampen, Zwolle, Zutphen, etc. In elk van die stadjes is wel een station.

Als je niet van (tegen)wind houdt, dan is Drenthe of een andere beboste streek een aanrader, en kun je Friesland en Waddeneilanden beter mijden.

Onze plannen voor deze zomer zijn een bezoek aan de Deltawerken in Zeeland en aan Zuid-Limburg.
De ANWB heeft 2 boekjes uitgegeven met daarin fietstochten van 3 tot 5 dagen in Nederland. In elke procincie is een route uitgezet. Ook met kinderen goed te doen. Staan ook overnachtingsadressen in. Het zijn rondjes, zodat je na een paar dagen weer terug bent op het punt van vertrek. Misschien dat je daar iets aan hebt?
Misschien een tip:
Ik ga donderdag drie dagen fietsen met mijn dochter van bijna 10. We gaan met de trein naar Nijmegen, en gaan daar door de Ooijpolder, Millingen, Elten (D) naar de boscamping in Stokkum, vlak bij kasteel Bergh. Daarna nog twee dagen door de Achterhoek om uiteindelijk in Zutphen te komen. Daar wil ik eigenlijk ook op de Berkel kanoen (erg leuk, je kunt vanuit het oosten helemaal in hartje Zutphen peddelen).