Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb stuurtas zakt - Forum Wereldfietser

Ortlieb stuurtas zakt

Omdat mijn oude stuurtas versleten was heb ik in september een Ortlieb Ultimate 5 Stuurtas Plus gekocht, met camera inzettas. Nu heb ik het probleem dat de tas langzaam maar zeker zakt (soms ook snel als ik over hobbels rij) en dan tegen de remkabels komt, omdat ie dan scheef hangt. De camera, plus lens, die erin zit weegt ongeveer 650 gram, verder een iPod en kleine dingen zoals sleutels, portemonnee en soms een boek. De kabel van de bevestiging aan het stuur zit strak, dus dat is het probleem niet. Volgens Ortlieb mag er maximaal 3 kg in en daar blijf ik onder. Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik het kan oplossen?
Enige wat ik kan bedenken:
Heb je het bijbehorende kabeltje wel goed aangelegd?
Zelf heb zo'n zo'n stuurtas en mijn inhoud is zwaarder als wat jij opgeeft en ik heb geen probleem.

Peter
Hallo Frank,

Ook ik heb beduidend meer aan gewicht in m'n stuurtas en alles valt en staat met de juiste bevestiging van het kabeltje.

Heb je hem wel 'onderlangs' van je stuurpen bevestigd?

Mijn klikfix steun kan ik gemakkelijk omhoog draaien dus zo vast zit die niet maar naar beneden hangt hij gewoon aan het kabeltje.

Succes Hans Stalpers
Ik had een vergelijkbaar probleem en heb het opgelost door wat goed plakkend textieltape om het stuur te wikkelen op de plaats waar het klickfixdeel wordt gemonteerd. Nooit geen last meer gehad, het touwtje gebruik ik niet eens.
Het zat toch niet helemaal zoals onderstaande tekening laat zien. :(

Bij mij kruiste de draden elkaar bij de rode pijlen anders. De draden die van boven kwamen lagen boven op de draden die van beneden kwamen en dus niet zoals op de tekening (ik hoop dat ik het duidelijk heb gemaakt). Ik heb de boel losgehaald en het gemonteerd zoals op de tekening. Hopelijk was dat de oorzaak. Ik vraag me nu wel af of de kabel nu niet is beschadigd

Afbeelding
Frank, een oude remkabel kun je ook gebruiken in geval van nood, anders is dit denk ik wel bij Bever of andere outdoorwinkel te krijgen of bestellen. Daarnaast zorgt die kabel er eigenlijk alleen voor dat de tas gefixeert wordt. Zelf vindt ik de vorige versie iets beter al was het wel een gepruts om de schroeven onder de juiste hoek te krijgen zodat ze het schroefdraad van de beugel pakten, in essentie dezelfde bevestiging alleen op een andere manier uitgevoerd. Oude Agu tassen hadden ook al dat gepruts met een kabeltje het werd alleen niet nog een keer gekruist.
Hoe wil je dit met een remkabel doen? Daarmee kun je de kabel toch niet spannen?

Eric
Peter M schreef:Enige wat ik kan bedenken:
Heb je het bijbehorende kabeltje wel goed aangelegd?
Zelf heb zo'n zo'n stuurtas en mijn inhoud is zwaarder als wat jij opgeeft en ik heb geen probleem.

Peter
Hier een voorbeeld hoe het kabeltje onderlangs zit. De bekleding voor mijn handen op het stuur ziet er beschadigd uit. Dit hebben muizen gedaan, omdat de fiets (een oude zwarte Giant uit 1996) maandenlang ongebruikt in de schuur bij mijn tweede huis in Zweden heeft gestaan. Daar is deze foto dus genomen. Ik heb drie fietsen met hetzelfde Klick-Fit systeem en nog nooit is mijn stuurtas doorgezakt, ook was die volgeladen!

Afbeelding
Ah, ik snap hem!. Maar jouw remkabel truc werkt niet bij het Ortlieb kliksysteem. Jouw kliksysteem (van Rixen und Kaul) wordt o.a. door Vaude en Agu gebruikt.

Ortlieb heeft zijn eigen systeem. Een Ortlieb tas past overigens wel op een R&K Click-Fix maar andersom niet. . . (of draai ik de boel nu om :oops: )
Martin E. van Doornik schreef:De bekleding voor mijn handen op het stuur ziet er beschadigd uit. Dit hebben muizen gedaan, omdat de fiets (een oude zwarte Giant uit 1996) maandenlang ongebruikt in de schuur bij mijn tweede huis in Zweden heeft gestaan.
Jävla skitmöss!! :shock:

Met een remkabel moet het op zich wel lukken; maar erg elegant is het niet; wellicht is er via ortlieb een nieuw kabeltje los te bestellen (kan altijd proberen onder service); een nieuwe losse houder verkopen ze oa bij Bever (van de week nog gezien).

Ik heb bij het monteren van mijn nieuwe stuur de houder ook los moeten halen en daarna opnieuw vastgemaakt. Die kabel beschadigd inderdaad behoorlijk bij het (de)monteren, ik heb de draad aan het uiteindelijk met een tang vastgepakt en flink aangetrokken zodat de kabel goed strak staat; het zit nu dan ook muurvast. Ik kan nog wel het aantal graden tov het stuur veranderen door die twee inbusschroeven aan de onderkant los te draaien; wellicht zaten die te los?
Het nieuwe systeem van Ortlieb zal wel lichter zijn, maar het oude systeem (met twee u-vormige bouten) zat als een huis en ik heb er nooit problemen mee gehad. Die oude stuurtas heeft op drie fietsen gezeten en me ruim 20 jaar trouw gediend.

Ik zal een aantal weken er mee fietsen en kijken of het probleem verholpen is. Als ik het niet vertrouw, dan zal ik wel kijken of de kabel te vernieuwen is. Ik zal voor de zekerheid ook nog even naar die inbussen kijken.
Frank schreef:Het zat toch niet helemaal zoals onderstaande tekening laat zien. :(

Bij mij kruiste de draden elkaar bij de rode pijlen anders. De draden die van boven kwamen lagen boven op de draden die van beneden kwamen en dus niet zoals op de tekening (ik hoop dat ik het duidelijk heb gemaakt). Ik heb de boel losgehaald en het gemonteerd zoals op de tekening. Hopelijk was dat de oorzaak. Ik vraag me nu wel af of de kabel nu niet is beschadigd
Die kabel waar je de stuurtas steun mee vast zet beschadigd zo ie zo door de inbusbouten waarmee deze geklemd wordt.
Of bedoel je eigenlijk je rem/versnellings kabel?

Bij mij zakte de stuurtas ook steeds weer naa beneden op een tocht, de kruising van de bevestigingskabel was juist echter bij nader onderzoek bleek ik een van de inbus bouten aan de onderzijde van de stuurtas steun verloren te hebben.
Zorg dus dat die goed vast zitten was m'n les.
Ik bedoel die bevestigingskabel, die is nu beschadigd doordat de kruising verkeerd om was. De kabel is geplet, maar ik zie geen gebroken draden. Hopelijk ziet het er erger uit dan het is. Maar de bevestiging van de stuurtas zit nu tenminste goed vast.
Eric Schuijt schreef:Hoe wil je dit met een remkabel doen? Daarmee kun je de kabel toch niet spannen?

Eric
Eric, als je het dikke einde van de kabel in het gat stopt waar je anders met een inbus die andere kabel vast moet zetten lijkt het me appeltje eitje. (Had jezelf ook al ontdekt) Is waarschijnlijk nog goedkoper ook. Ik ken het ophangsysteem persoonlijk niet, maar volgens mij is het niet de bedoeling om nadat je die hele kabel erdoor gevlochten hebt die inbusbout nog verder aandraait, oeps :? zie net op de instructie dat dat dus wel de bedoeling is. Ik denk echter dat als je het een beetje slim aanpakt met een tang ook met een remkabel moet lukken.
En ja Frank, die oude bevestiging met die beugels gebruik ik gelukkig ook nog steeds.
ik heb bijna jaarlijks een nieuwe kabel nodig voor mijn stuurtas omdat die er in de winter altijd af moet. een nieuw kabeltje bestel ik bij de fietsenmaker voor ca. 10 euro.

hesta
@ Hesta: 10 euro voor een kabeltje? Ga eens in de bouwmarkt kijken. Daar kun je dunne kabel zo van de rol kopen, waarschijnlijk voor een fractie van dat bedrag.
Overigens snap ik deze hele discussie niet: het zakken van de stuurtas is m.i. toch echt alleen een kwestie van onvoldoende wrijving tussen het gladde stuur en de net zo gladde klickfixbeugel en daaraan verandert een kabel i.t.t. een stuk tape niets aan... De kabel is slechts symptoombestrijding.
wimmo17 schreef:@ Hesta: 10 euro voor een kabeltje? Ga eens in de bouwmarkt kijken. Daar kun je dunne kabel zo van de rol kopen, waarschijnlijk voor een fractie van dat bedrag.
Overigens snap ik deze hele discussie niet: het zakken van de stuurtas is m.i. toch echt alleen een kwestie van onvoldoende wrijving tussen het gladde stuur en de net zo gladde klickfixbeugel en daaraan verandert een kabel i.t.t. een stuk tape niets aan... De kabel is slechts symptoombestrijding.
Ik reken nog vaak in guldens, i.p.v. die vermaledijde door onze strot gedouwde pleuro's: dat is dus f 22,04 en dat voor een niemendalletje van een kabeltje? :roll:
Martin E. van Doornik schreef: Ik reken nog vaak in guldens, i.p.v. die vermaledijde door onze strot gedouwde pleuro's: dat is dus f 22,04 en dat voor een niemendalletje van een kabeltje? :roll:
:roll: Gelukkig is er in tien jaar tijd nul procent inflatie geweest en laten prijzen van nu zich prima vertalen naar prijzen van toen.

Maar goed. Spare parts: immer teuer.
Ik had ook een beschadigde Ortlieb kabel door overzetting naar een andere fiets. Een emailtje aan Agu (de importeur in NL) en ik kreeg kosteloos een nieuwe opgestuurd. :D
wimmo17 schreef: Overigens snap ik deze hele discussie niet: het zakken van de stuurtas is m.i. toch echt alleen een kwestie van onvoldoende wrijving tussen het gladde stuur en de net zo gladde klickfixbeugel en daaraan verandert een kabel i.t.t. een stuk tape niets aan... De kabel is slechts symptoombestrijding.
Je snapt het inderdaad niet ;)

Het hele idee van de kabel is juist dat de tasklem niet met wrijwing op zijn positie gehouden wordt, want dan moet je de klem idioot strak vastzetten. De klem zit redelijk vast, en het ophangkabeltje regelt hoever de klem nog naar beneden kan draaien.